Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 72 (Alm. del) af 14.
december 2021 stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål
Trængselsomkostningen (pr. km) blev i august 2020 opdateret på baggrund af et
arbejde i Vejdirektoratet. Vil ministeren redegøre for, om Finansministeriet anven-
der de nye og generelt højere trængselsomkostninger i analyser, fremskrivninger
m.m., jf. De transportøkonomiske enhedspriser (DTU) version 1.96 fra januar
2021 og opdatering om trængselsomkostninger pr km fra Vejdirektoratet af 26.
juni 2020? Vil ministeren i forlængelse heraf bekræfte, om det er korrekt, at Fi-
nansministeriet anbefaler andre ressortministerier at anvende de seneste transport-
økonomiske enhedspriser, jf. Finansministeriets Nøgletalskatalog?
Svar
Anvendelse af trængselsomkostninger, som de omtalte i spørgsmålet, sker typisk i
forbindelse med udførelsen af såkaldte samfundsøkonomiske cost-benefitanalyser
på transport- og infrastrukturområdet. Finansministeriet vejleder generelt i, hvor-
ledes samfundsøkonomiske analyser bør udføres i
Vejledningen til samfundsøkonomi-
ske konsekvensvurderinger,
men Finansministeriet udfører typisk ikke selv sådanne in-
frastrukturanalyser, da det er Transportministeriet, der som ressortmyndighed ty-
pisk udfører samfundsøkonomiske analyser på transport- og infrastrukturområdet.
De angivne trængselsomkostninger anvendes derudover ikke som et input i Fi-
nansministeriets fremskrivninger.
Det er korrekt, at Finansministeriet henviser til
–
og anbefaler anvendelse af
–
de
Transportøkonomiske enhedspriser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K