Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2545400_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 72 (Alm. del) af 14.
december 2021 stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål
Trængselsomkostningen (pr. km) blev i august 2020 opdateret på baggrund af et
arbejde i Vejdirektoratet. Vil ministeren redegøre for, om Finansministeriet anven-
der de nye og generelt højere trængselsomkostninger i analyser, fremskrivninger
m.m., jf. De transportøkonomiske enhedspriser (DTU) version 1.96 fra januar
2021 og opdatering om trængselsomkostninger pr km fra Vejdirektoratet af 26.
juni 2020? Vil ministeren i forlængelse heraf bekræfte, om det er korrekt, at Fi-
nansministeriet anbefaler andre ressortministerier at anvende de seneste transport-
økonomiske enhedspriser, jf. Finansministeriets Nøgletalskatalog?
Svar
Anvendelse af trængselsomkostninger, som de omtalte i spørgsmålet, sker typisk i
forbindelse med udførelsen af såkaldte samfundsøkonomiske cost-benefitanalyser
på transport- og infrastrukturområdet. Finansministeriet vejleder generelt i, hvor-
ledes samfundsøkonomiske analyser bør udføres i
Vejledningen til samfundsøkonomi-
ske konsekvensvurderinger,
men Finansministeriet udfører typisk ikke selv sådanne in-
frastrukturanalyser, da det er Transportministeriet, der som ressortmyndighed ty-
pisk udfører samfundsøkonomiske analyser på transport- og infrastrukturområdet.
De angivne trængselsomkostninger anvendes derudover ikke som et input i Fi-
nansministeriets fremskrivninger.
Det er korrekt, at Finansministeriet henviser til
og anbefaler anvendelse af
de
Transportøkonomiske enhedspriser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K