Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2514691_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. januar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 69 (Alm. del) af 14.
december 2021
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekterne på de offentlige finanser (både umiddelbart pro-
venu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og adfærd), arbejdsud-
bud og BNP i 2030 af nedenstående tiltag?
-
SU’en reduceres med 25 pct. for alle på videregående
uddannelser. Lånemulighe-
derne forøges tilsvarende, så man har mulighed for at opnå samme købekraft som
i dag.
- Der indføres et uddannelsesfradrag, som har samme udformning som det eksi-
sterende jobfradrag, dog således at uddannelsesfradraget har en årlig skatteværdi
på 12.100 kr. årligt for en person i en gennemsnitskommune, som ikke betaler kir-
keskat, hvilket svarer til et maksimalt fradrag på ca. 48.400 kr. og en fradragspro-
cent på ca. 81 pct. Uddannelsesfradraget gælder for alle, der afslutter en videregå-
ende uddannelse. Man kan modtage uddannelsesfradraget i lige så mange år, som
den afsluttede uddannelse er normeret til. Dvs., at hvis man f.eks. har afsluttet en
5-årig universitetsuddannelse, kan man få uddannelsesfradraget i 5 år.
- SU begrænses til normeret tid.
Svar
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at tiltagene fuldt indfaset i 2030 vil give et
provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på ca. 2,8 mia. kr., et øget arbejdsudbud
på 9.500 fuldtidspersoner og en BNP-virkning på ca. 7,0mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenu samt virkning på arbejdsudbud og BNP
2030
Mia. kr. (2022-pl)
Umiddelbart provenu (virkning på SU er opgjort efter skat)
Provenu efter skat og tilbageløb
Provenu efter skat, tilbageløb og adfærd
1,3
1,0
2,8
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 fuldtidspersoner)
9,5
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP ved diverse tiltag, til finansministeren
2514691_0002.png
Side 2 af 4
BNP-virkning
7,0
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Arbejdsudbud er afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
For beregning af uddannelsesfradrag, er der taget udgangspunt i uddannelsessammensætnignen i
befolkningen i 2018. For adfærdseffekter i de øvrige tiltag er der taget udgangspunkt i
uddannelsessammensætningen i 2019.
Kilde: Egne beregninger.
Nedenfor er den samlede virkning opdelt på hhv. ændringer i reglerne for SU og
indførelsen af det ekstra uddannelsesfradrag.
Reduktion af SU-satsen på videregående uddannelser og SU til normeret studietid
Det er lagt til grund, at SU (ekskl. supplerende tillæg til forsørgere og mennesker
med handicap) fra 1. januar 2022 reduceres med 25 pct. for alle på videregående
uddannelser, og at lånemulighederne forhøjes tilsvarende. Samtidigt reduceres SU
til normeret tid og den overordnede SU-ramme til 5 studieårs SU (58 måneder) og
muligheden for slutlån udvides, så den samlede overordnede ramme fastholdes på
70 måneder. Det er lagt til grund, at disse ændringer vil gælde fra sommeroptaget
2022.
Ændringerne i SU-systemet skønnes fuldt indfaset i 2030 at indebære et umiddel-
bart provenu på ca. 3,2 mia. kr., svarende til et samlet provenu på 4,2 mia. kr. op-
gjort efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkning på den offentlige saldo, arbejdsudbud og BNP af ændringer i SU-systemet, 2022-niveau
2030
Umiddelbar virkning (mia. kr.)
Umiddelbar virkning efter tilbageløb (mia. kr.)
Virkning på strukturel saldo (mia. kr.)
3,2
2,4
4,2
Virkning på strukturelt arbejdsudbud (1.000 personer)
Virkning på strukturelt BNP (mia.kr.)
9,3
6,9
Anm.: Virkningerne er afrudnet til hhv. nærmeste 100 mio. kr. og nærmeste 100 personer. Der er taget udgangspunt
i uddannelsessammensætnignen i befolkningen i 2019.
Kilde: Egne beregninger
Ændringerne i SU-systemet skønnes fuldt indfaset i 2030 at bidrage til en stigning
i arbejdsudbuddet svarende til ca. 9.300 fuldtidspersoner. Det øgede arbejdsudbud
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP ved diverse tiltag, til finansministeren
2514691_0003.png
Side 3 af 4
vurderes at afspejle sig i en velstandsvirkning på ca. 6,9 mia. kr. målt ved virknin-
gen på BNP.
Der er til opgørelserne taget udgangspunkt i de beregningstekniske antagelser fra
FIU spørgsmål nr. 12, 13 og 14 (alm. del) af 20 oktober 2021.
Uddannelsesfradrag
Det eksisterende jobfradrag udgør på 4,5 pct. af den del af arbejdsindkomsten før
AM-bidrag og inkl. pension, der overstiger 202.700 kr., dog maks. 2.700 kr. (2022-
niveau). Det maksimale fradrag opnås således ved en arbejdsindkomst før AM-bi-
drag og inkl. pension på 262.700 kr. Fradraget indgår i opgørelsen af grundlaget
for kommune- og kirkeskat, dvs. som et fradrag i den skattepligtige indkomst.
Et uddannelsesfradrag på 48.500 kr. vil have en skatteværdi på 12.100 kr. for en
borger i en gennemsnitskommune, der ikke betaler kirkeskat. Udformes fradraget
så det udgør 81 pct. af den del af arbejdsindkomsten før AM-bidrag og inkl. pen-
sion, der overstiger 202.700 kr., dog maks. 48.500 kr., vil det fulde fradrag blive
optjent over det samme indkomstinterval som det eksisterende jobfradrag.
Uddannelsesfradraget er i denne besvarelse udformet sådan, at alle der afslutter en
kort videregående uddannelse får uddannelsesfradraget i de to efterfølgende skat-
teår (dvs. tilsvarende besvarelserne af Finansudvalgets spørgsmål nr. 12, 13 og 14
(alm. del) af 20 oktober 2021). Fradraget kan således ikke gemmes til senere år i
tilfælde af manglende arbejdsindtægt. Personer, der afslutter en mellemlang vide-
regående uddannelse, kan få fradraget i 4 år, mens bacheloruddannelse giver 3 års
uddannelsesfradrag og afslutning af uddannelse på kandidatniveau giver yderligere
2 år, dvs. i alt 5 år ved afslutning af en kandidatuddannelse.
Det ekstra uddannelsesfradrag skønnes isoleret set at indebære et umiddelbart
provenutab på ca. 1.860 mio. kr., svarende til et samlet provenutab på 1.390 mio.
kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Virkning på den offentlige saldo, arbejdsudbud og BNP af uddannelsesfradrag med skatteværdi på
12.100 kr., 2022-2030, 2022-niveau
2030
Umiddelbar virkning (mio. kr.)
Umiddelbar virkning efter tilbageløb (mio. kr.)
Virkning på strukturel saldo (mio. kr.)
-1.860
-1.430
-1.390
Virkning på strukturelt arbejdsudbud (personer)
Virkning på strukturelt BNP (mio.kr.)
210
80
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP ved diverse tiltag, til finansministeren
Side 4 af 4
Anm.: Virkningerne er afrudnet til hhv. nærmeste 10 mio. kr. og nærmeste 10 personer. Der er taget udgangspunt i
uddannelsessammensætnignen i befolkningen i 2018.
Kilde: Egne beregninger
Uddannelsesfradraget skønnes til bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet sva-
rende til 210 fuldtidspersoner. Det øgede arbejdsudbud vurderes at afspejle sig i
en velstandsvirkning på 80 mio. kr. målt ved virkningen på BNP.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister