Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. januar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 69 (Alm. del) af 14.
december 2021
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekterne på de offentlige finanser (både umiddelbart pro-
venu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og adfærd), arbejdsud-
bud og BNP i 2030 af nedenstående tiltag?
-
SU’en reduceres med 25 pct. for alle på videregående
uddannelser. Lånemulighe-
derne forøges tilsvarende, så man har mulighed for at opnå samme købekraft som
i dag.
- Der indføres et uddannelsesfradrag, som har samme udformning som det eksi-
sterende jobfradrag, dog således at uddannelsesfradraget har en årlig skatteværdi
på 12.100 kr. årligt for en person i en gennemsnitskommune, som ikke betaler kir-
keskat, hvilket svarer til et maksimalt fradrag på ca. 48.400 kr. og en fradragspro-
cent på ca. 81 pct. Uddannelsesfradraget gælder for alle, der afslutter en videregå-
ende uddannelse. Man kan modtage uddannelsesfradraget i lige så mange år, som
den afsluttede uddannelse er normeret til. Dvs., at hvis man f.eks. har afsluttet en
5-årig universitetsuddannelse, kan man få uddannelsesfradraget i 5 år.
- SU begrænses til normeret tid.
Svar
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at tiltagene fuldt indfaset i 2030 vil give et
provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på ca. 2,8 mia. kr., et øget arbejdsudbud
på 9.500 fuldtidspersoner og en BNP-virkning på ca. 7,0mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenu samt virkning på arbejdsudbud og BNP
2030
Mia. kr. (2022-pl)
Umiddelbart provenu (virkning på SU er opgjort efter skat)
Provenu efter skat og tilbageløb
Provenu efter skat, tilbageløb og adfærd
1,3
1,0
2,8
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 fuldtidspersoner)
9,5
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K