Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2628190_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for samråd i FIU den 22. september 2022
(spørgsmål R)
Samrådsspørgsmål R:
Vil ministeren redegøre for samfundsøkonomien og klimaregnskabet ved at anlægge
henholdsvis en togbro over Vejle Fjord eller en togtunnel under Vejle Fjord?
Svar:
Tak for indkaldelsen til dette samråd og dermed muligheden for at drøfte perspektivet i og
forudsætningerne for en fast togforbindelse på tværs af Vejle Fjord. Det er altid relevant at
drøfte fordele og ulemper ved store anlægsprojekter og på den måde sikre det bedst mulige
grundlag for en senere stillingtagen.
Lad mig indledningsvist nævne, at jeg er utrolig glad for, at der er en bred aftale om
udbygningen af den danske infrastruktur, som også omfatter spørgernes parti. Jeg vil derfor
også gerne kvittere for det løbende samarbejde med transportordførerne – herunder
transportordføreren fra Venstre – om udmøntningen af Infrastrukturplan 2035.
Det er i min optik også kun naturligt, at man drøfter meget indgående, hvad der er den bedst
mulige løsning for et så stort projekt som en fast togforbindelse på tværs af Vejle Fjord – både i
forhold til at skabe en attraktiv kollektiv trafik og samtidig passe på klimaet og miljøet.
Det er også klart, at interessen er særligt stor, hvis man har særlige interesser lokalt. Samtidig er
der for projektet to meget forskellige undersøgte løsninger i form af enten en bro eller en tunnel,
som selvsagt vil have en forskellig påvirkning af lokalområdet. Og også her er det lokale
perspektiv vigtigt i en drøftelse af fordele og ulemper ved projektet.
Med hensyn til det konkrete samrådsspørgsmål, så er klimaregnskab og samfundsøkonomi ved
etablering af en fast togforbindelse på tværs af Vejle Fjord velbeskrevet, og Folketinget er da
også blevet orienteret om begge dele af mine forgængere som transportminister ad flere
omgange.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 22/-9-22 om Vejle Fjord forbindelsen, til transportministeren
Side 2 af 3
En beregning af
samfundsøkonomien
for projektet indgik som en del af VVM-redegørelsen for
projektet fra 2016. Samfundsøkonomien for et hvilket som helst projekt er i sagens natur udtryk
for et øjebliksbillede på det tidspunkt, hvor beregningen foretages.
I forbindelse med forberedelserne til infrastrukturforhandlingerne blev der – ligesom for en
række andre projekter – udarbejdet en opdateret samfundsøkonomi for projektet med en fast
togforbindelse på tværs af Vejle Fjord. Udgangspunkt for beregningen var en tunnelløsning.
Resultatet af den samfundsøkonomiske beregning blev anvendt som input til den
regnearksmodel, som alle partierne fik udleveret, og som bl.a. kunne beregne
samfundsøkonomien for en kombination af en række projekter, herunder en fast togforbindelse
på tværs af Vejle Fjord.
Det samlede inputark, hvor alle projekterne i regnearksmodellen indgår, og som indeholder det
samfundsøkonomiske resultat, blev oversendt til Folketinget i forbindelse med min forgængers
svar på Transportudvalgets spørgsmål 183 af 2. februar 2022.
Også klimaregnskabet ved at etablere en forbindelse på tværs af Vejle Fjord er tidligere oplyst til
Folketinget – i øvrigt på baggrund af spørgsmål fra samrådsspørgeren i 2019.
Af samme regneark, som blev oversendt af min forgænger som svar på Transportudvalgets
spørgsmål 183 af 2. februar 2022, fremgår også et tal for CO2-udledningen for anlæg og
vedligehold af en forbindelse på tværs af Vejle Fjord.
Det fremgår af det udleverede regneark, at CO2 for anlæg og vedligehold af en tunnel under
Vejle Fjord er beregnet til ca. 195.000 ton. I forhold til samfundsøkonomien er projektet
beregnet til en negativ nettonutidsværdi på ca. 2,8 mia. kr.
Men som allerede nævnt er tallene et øjebliksbillede og vil kunne ændre sig. Klimabelastningen
vil vi forhåbentlig kunne nedbringe som følge af de mange tiltag der vil blive taget i de
kommende år, blandt andet i forhold til cementproduktion.
Jeg håber derfor, at spørgerne har fået svar på deres spørgsmål, og så vi jeg afslutningsvist gerne
kvittere for, at spørgerne stiller spørgsmålet om de aktuelle beregninger for
samfundsøkonomien og klimapåvirkningen for projektet med en fast togforbindelse på tværs af
Vejle Fjord. Det vil naturligvis være de mest opdaterede beregninger, som vil indgå i
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 22/-9-22 om Vejle Fjord forbindelsen, til transportministeren
Side 3 af 3
drøftelserne om udmøntningen af reservationen til Togfonden på 13 mia. kr., som skal bruges til
at styrke togtrafikken.
Tak for ordet.