Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2625796_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 480 (Alm. del)
af 16. september 2022
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om
statens konsulentforbrug, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål AA og AB.
Svar
Nedenfor fremgår talepapiret fra samråd den 16. september 2022 om statens
konsulentforbrug.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
Side 2 af 9
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og tak for muligheden for at tale om
regeringens konsulentbesparelser.
Det er et emne, som ligger mig meget på sinde.
Regeringens ambition på området er helt klar: Vi vil
spare 3 mia. kr. på konsulentforbruget i den
offentlige sektor i 2025, som i stedet skal bruges på
mere velfærd og den grønne omstilling.
Og vi skal samtidig gøre endnu større brug af vores
egne medarbejdere i den offentlige sektor for at
fastholde viden og opbygge kompetencer internt.
Regeringen har med de seneste økonomiaftaler med
kommuner og regioner for 2023 samlet aftalt
konsulentbesparelser i den offentlige sektor på 3
mia. kr., når besparelserne er fuldt indfaset i 2025.
Færre penge til eksterne konsulenter betyder, at vi
kan bruge flere penge på mere og bedre velfærd og
den grønne omstilling.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
Side 3 af 9
[Konsulentbesparelserne i staten]
I staten er der med finansloven for 2020 og
politiaftalen fra december 2020 aftalt besparelser på
1,1 mia. kr., når de er fuldt indfaset.
I staten er besparelserne særligt målrettet
managementkonsulenter, hvor vi ofte lige så godt
kan bruge vores dygtige fastansatte medarbejdere i
staten frem for at hyre dyre eksterne konsulenter.
Jeg noterer mig, at opgørelsen af statens
konsulentforbrug for 2021 viser, at forbruget af
managementkonsulenter er faldet med 943,3 mio.
kr. svarende til ca. 60 pct. siden 2019, hvor
regeringen tiltrådte.
Opgørelsen viser samtidig, at det er sværere at spare
på juridisk bistand og særligt på it-konsulenter, hvor
vi i højere grad har brug for specialister til at
fastholde Danmarks førerposition inden for
digitalisering.
I staten er konsulentbesparelserne udmøntet som
rammereduktioner på de enkelte ministerområder.
Det betyder, at pengene konkret er taget fra
ministeriernes rammer og i stedet løbende brugt til
at finansiere bl.a. mere og bedre velfærd og den
grønne omstilling.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
2625796_0004.png
Side 4 af 9
Og regeringen følger samtidig tæt op på
forbrugsudviklingen i staten. Dvs. om forbruget af
eksterne konsulenter er nedbragt i
overensstemmelse med besparelsesmålet.
Regeringen er fuldstændig åben om udviklingen i
statens konsulentforbrug. Derfor orienterer vi årligt
FIU om udviklingen. Fordelt på de enkelte
konsulentkategorier og ministerier. For det er helt
naturligt, at man gerne vil følge med i udviklingen
på området.
I 2020 kom vi i mål med det samlede reduktionsmål
for året, som omfatter forbrug af
’managementkonsulenter
og øvrige rådgivende
konsulenter’,
’it-konsulenter’
og
’juridisk
bistand’.
Men i 2021 kom vi desværre ikke i mål med
reduktionsmålet.
Opgørelsen af statens konsulentforbrug i 2021 som
er oversendt til FIU, viser, at statens
konsulentforbrug er faldet med 127 mio. kr. i 2021
ift. 2019.
Og det er der særligt to gode forklaringer på.
For det første har vi i 2021 haft en række
ekstraordinære konsulentudgifter til håndtering af
COVID-19. Der er tale om engangsforhold, som
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
2625796_0005.png
Side 5 af 9
har bidraget til at få Danmark godt igennem
coronakrisen.
For det andet har Skatteministeriet været nødsaget
til at indkøbe ekstern juridisk bistand i
udbyttesagen. Det vil jeg komme nærmere ind på
om lidt.
I den omfattende opgørelse som er oversendt til
FIU indgår både konsulentforbrug relateret til
COVID-19 og juridisk bistand i udbyttesagen.
Udgifterne er altså
ikke
frasorteret.
Men i følgebrevet fremhæves de to enkeltstående
sagskomplekser som forklarende faktorer for
merforbruget i 2021. Og det fremgår, hvordan
forbrugsudviklingen ser ud uden disse
ekstraordinære udgifter i 2021.
Jeg skal naturligvis beklage, hvis følgebrevet har
givet anledning til misforståelser. Det har i sagens
natur ikke været hensigten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
Side 6 af 9
[Korrektionen fsva. juridisk bistand ifm.
udbyttesagen]
Som det fremgår af følgebrevet til FIU har
regeringen besluttet, at der fremover
fra 2022 og
frem
ikke følges op på Skatteministeriets forbrug
på juridisk bistand i forbindelse med udbyttesagen
som en del af konsulentforbruget i staten.
Det skyldes, at regeringen ikke finder det hverken
hensigtsmæssigt eller meningsfuldt at forudsætte
besparelser på den sag.
Der er tale om et helt særligt sagskompleks, hvor
der arbejdes på at få flest mulige af de formodede
svindlede beløb tilbage i statskassen.
Skatteforvaltningen har indtil videre fået ca. 1,1 mia.
kr. tilbage i statskassen som følge af de indgåede
forlig.
Kammeradvokaten skønner med væsentlig
usikkerhed, at der vil kunne indbringes et samlet
provenu i sagen på op til ca. 8,5-9,5 mia. kr. Som
led i det arbejde er staten afhængig af bistand fra
særligt udenlandske advokater til at føre de
civilretlige søgsmål i udlandet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
Side 7 af 9
Kammeradvokaten skønner
med væsentlig
usikkerhed
at udgifterne til sagskomplekset kan
beløbe sig på op mod ca. 4,3 mia. kr. i alt i 2017-
2029.
Det er den klare ambition at få flest mulige af de
formodede svindlede beløb tilbage i statskassen,
hvor de hører hjemme.
Det er en bevidst politisk beslutning om ikke at
spare på den juridiske bistand, som skal bidrage til
at sikre, at vi får de penge tilbage, som den danske
stat er blevet snydt for. Alt andet ville stride mod
almindelig sund fornuft.
Selvom regeringen har besluttet fremover ikke
længere at opgøre Skatteministeriets forbrug på
juridisk bistand i udbyttesagen som en del af
konsulentforbruget i staten, ændrer det naturligvis
ikke ved, at forbruget er der. Det giver sig selv.
Forskellen ligger i, at der ikke forudsættes
besparelser på den eksterne bistand i sagen.
Der er i øvrigt intet odiøst i, at der korrigeres for
noget forbrug i den løbende opfølgning på statens
konsulentforbrug.
I opgørelsen af statens konsulentforbrug for 2020,
som regeringen oversendte til FIU den 19. maj
2021, står det eksplicit i teksten, at der korrigeres
for interne offentlige betalinger, lovbundne
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
Side 8 af 9
advokatydelser hos Udlændinge- og
Integrationsministeriet og Justitsministeriet samt for
kommunernes og regionernes andel af
konsulentforbrug i forbindelse med fællesoffentlige
digitaliseringsinitiativer.
Og regeringen har fra start valgt at målrette
konsulentbesparelserne mod
managementkonsulenter, it-konsulenter og juridisk
bistand. Det betyder samtidig, at indkøb af andre
tjenesteydelser heller ikke indgår i
konsulentopgørelserne. Det gælder fx ekstern
rådgivningsbistand fra ingeniører og arkitekter.
Man kan så spørge, om korrektionen vedrørende
udbyttesagen med fordel kunne have været
udmøntet i konsulentopgørelserne fra begyndelsen?
Ja - måske.
Men sagen har vist sig at vokse i omfang og
kompleksitet.
Det ses tydeligt i de seneste udgiftsskøn for
civilretlige tiltag i udbyttesagen, der er opjusteret
med ca. 1,9 mia. kr. til i alt ca. 4,3 mia. kr. fra 2017-
2029.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 16. september 2022 om statens konsulentforbrug, til finansministeren
Side 9 af 9
Og jeg noterer mig i den sammenhæng, at
regeringens tilgang til sagen flugter med den
forhenværende regerings linje og fortsætter arbejdet
med at få flest mulige af de formodede svindlede
beløb tilbage i statskassen.
[Afrunding]
Afslutningsvist vil jeg slå fast, at regeringen har
taget de første skridt i en grundlæggende
kulturændring i den offentlige sektor, hvor der tages
kritisk stilling til brugen af eksterne konsulenter, og
hvor balancen mellem interne og eksterne
kompetencer overvejes nøje. Det kommer fuldt
indfaset i 2025 til at frigive 3 mia. kr. til mere
velfærd og til at få sat yderligere skub i den grønne
omstilling.
Tak for ordet.