Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 47 (Alm. del) af 25.
november 2021
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange arbejdspladser en statsfinansiel udgifts-
post på 45 mia. årligt forventeligt vil koste, hvis det finansieres via øget selskabs-
skat?
Svar
Helt overordnet, vil en stigning i selskabsskattesatsen medføre færre investeringer,
mindre produktivitet og i sidste ende lavere timeløn. Herved mindskes både ar-
bejdsudbuddet og velstanden i samfundet, hvilket via satsregulering også vil
ramme de social overførsler, og fx mindske folkepensionen. Højere selskabsskat
vil give udslag i en lavere timeløn, selv om skatten formelt set ikke ligger på ar-
bejdskraften. En lavere timeløn sænker ansattes disponible indkomster, hvilket
sænker deres forbrug og hermed statens indtægter fra moms og afgiftspålagte va-
rer.
Selskabsskattestigninger reducerer investeringsomfanget, og dermed kapitalappa-
ratet pr. beskæftiget, og arbejdsproduktivteten ad to kanaler. For det første påvir-
ker den effektive gennemsnitlige skattesats i hvilket land, multinationale virksom-
heder vælger at placere deres investeringer (lokaliseringen af investeringerne).
Denne effekt afhænger af såvel den danske gennemsnitlige beskatning som den
tilsvarende i andre lande. Ved forhøjelse af selskabsskattesatsen vil færre virksom-
heder vælge at placere deres investeringer i Danmark. For det andet reduceres
størrelsen af investeringerne i de selskaber, der er lokaliseret i Danmark, når den
effektive marginale skattesats øges (for normalafkastet). Ydermere indebærer hø-
jere selskabsskat, at multinationale selskaber har større incitament til at flytte over-
skud ud af landet gennem transfer pricing og tynd kapitalisering.
En stigning i selskabsskattesatsen skal desuden ses i sammenhæng med det øvrige
skattesystem, herunder beskatningen af hovedaktionærer, som ved en stigning i
selskabsskattesatsen i højere grad vil foretrække, at tage arbejdsindkomst ud af sel-
skaberne i form af løn frem for udbytte til en lavere beskatning (hovedaktionærer-
nes indkomsttransformation). Såfremt den højeste skattesats på arbejdsindkomst
ikke justeres (svarende til forhøjelsen af selskabsskattesatsen), vil det alt andet lige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K