Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 391
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. august 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 391 (Alm. del) af 2. juli
2021 stillet efter ønske fra Mona Juul (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren i hvert af årene frem mod 2030 oplyse konsekvenserne for provenu
efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbud og BNP af at give ægtefæller og
samlevende mulighed for sambeskatning i forhold til topskatten, således at der
kan opnås en fælles topskattegrænse svarende til to gange personlig topskatte-
grænse? Beregningen bedes opgjort ved gældende regler og ved topskattegrænser
på hhv. 600.000 kr., 800.000 kr., 1.000.000 kr.
Svar
Topskat betales af den del af beskatningsgrundlaget, som ligger over bundfradrag
for topskat på 546.000 kr. (2025-skatteregler, 2021-niveua). Topskat af den per-
sonlige indkomst beregnes individuelt, og det er ikke muligt at overfører eventuelt
uudnyttet bundfradrag for topskat mellem ægtefæller og samlevende. Det skøn-
nes, at der i 2021 betales omkring 19 mia. kr. i topskat.
Samlevende er ikke et begreb, der anvendes i skattelovgivningen. I skattelovgiv-
ningen opdeles der på sambeskattede og ikke-sambeskattede, hvor sambeskatning
grundlæggende omfatter personer, der har indgået ægteskab eller registreret part-
nerskab. Dvs. par der i juridisk forstand er knyttet til hinanden. Samlevende har
betydning for bl.a. social pension og visse indkomsterstattende ydelser. Det er i
det følgende lagt til grund, at muligheden for at udnytte partnerens uudnyttede
fradrag i topskatten, skal gælde for sambeskattede. Overførselsmuligheden er såle-
des ikke udvidet til samlevende i opgørelserne nedenfor. Forslaget vil også have
indflydelse på det såkaldte ”hovedaktionærproblem”. For hovedaktionærer vil der
således skabes incitament til at transformere aktieindkomst beskattet med den
høje sats til lavere beskattet arbejdsindkomst, såfremt de kan udnytte uudnyttet
bundfradrag for topskat. Eventuelt mindre provenu og effekt på beskæftigelsen
fra hovedaktionærer vurderes at være begrænset og er ikke indregnet i skønnet på
de økonomiske konsekvenser ved forslaget.
En indførelse af adgang til overførsel af uudnyttet bundfradrag for topskat mellem
sambeskattede skønnes at medfører et umiddelbart mindre-provenu på omkring
3,6 mia. kr. (2025-skatteregler, 2021-niveau),
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, såfremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, til skatteministeren
2504172_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser ved at gøre det muligt at udnytte uudnyttet bundfradrag for topskat for
sambeskattede.
Mia kr. 2021-niveau.
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2021
-3,7
-2,8
-3,1
2022
-3,6
-2,8
-3,1
2023
-3,6
-2,8
-3,1
2024
-3,6
-2,8
-3,1
2025 2026-2030
*
-3,6
-2,8
-3,1
-3,6
-2,8
-3,1
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
BNP
-0,7
-0,7
-0,7
-0,6
-0,6
-0,6
Anm.: *årligt i årene 2026 til 2030. Antallet er fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 100 personer.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Gøres det muligt at udnytte uudnyttet bundfradrag for topskat mellem sambeskat-
tede skønnes antallet af topskattebetalere at falde med ca. 140.000 personer fra
490.000 til 360.000 opgjort med 2025-skatteregler.
Disse 140.000 personer opnår derved en lempelse af marginalskatten på 13,8 pct.-
point. Samtidig er partnerens marginalskat uændret. Det indebærer isoleret set et
øget arbejdsudbud, idet den positive virkningen af øget gevinst ved en ekstra ar-
bejdstime (substitutionseffekten) generelt vurderes at dominere den negative virk-
ning af at skattelempelsen betyder, at samme forbrug kan opnås ved en lavere ar-
bejdstid (indkomsteffekten).
Ud over de 140.000 personer, der slipper at betale topskat, vil ca. 110.000 topskat-
teydere opnå en skattelempelse, men vil fortsat skulle betale topskat (det uudnyt-
tede bundfradrag fra partneren er ikke højt nok til at trække deres indkomst under
topskattegrænsen). Disse topskatteydere har uændret marginalskat, hvilket vil be-
virke et mindre arbejdsudbud, som følge af indkomsteffekten. Dertil kommer, at
partneren i dette tilfælde nu vil stå over for en højere marginalskat, idet lønnen for
en ekstra times arbejde vil indebære lavere uudnyttet bundfradrag og dermed øget
skat for familien samlet set. Den højere marginal for partneren bidragere yderli-
gere til at mindske arbejdsudbuddet.
Samtidig er det i højere grad kvinder end mænd, der vil opleve en øget marginal-
skat, idet mænd typisk har højere indkomster end kvinder og derfor i højere grad
end kvinder er topskatteydere (ca. 72 pct. af topskatteyderne er mænd). Da de an-
vendte regneprincipper indebærer, at virkningen på arbejdsudbuddet af ændringer
i marginalskatten er omtrent tre gange kraftigere for kvinder end for mænd, bliver
den samlede arbejdsudbudsvirkning af et fælles topskattegrundlag for sambeskat-
tede negativ.
Samlet skønnes adgangen til at overføre uudnyttet topskattebundfradrag at på-
virke arbejdsudbuddet i nedadgående retning, svarende til 1.200 fuldtidspersoner
på baggrund af 2025-skatteregler. Det mindre arbejdsudbud vurderes at afspejle
sig i en et mindre-provenu på 0,3 mia. kr. Således skønnes mindre-provenuet efter
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, såfremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, til skatteministeren
2504172_0003.png
Side 3 af 5
tilbageløb og adfærd at være omkring 3,1 mia. kr. (2025-skatteregler, 2021-niveau),
jf. tabel 1.
Velstandstabet forbundet med det lavere arbejdsudbud skønnes at udgøre ca. 0,6
mia. kr. målt ved virkning på BNP (2025-regler, 2021-niveua),
jf. tabel 1.
Hæves bundfradraget for topskat til 600.000 kr. samtidigt med at det gøres muligt
at udnytte eventuelt uudnyttet bundfradrag for topskat for sambeskattede, skøn-
nes det at medfører et umiddelbart mindre-provenu på omkring 6,5 mia. kr.
(2025-regler, 2021-niveau),
jf. tabel 2.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved at gøre det muligt at udnytte uudnyttet bundfradrag for topskat for
sambeskattede. Bundfradrag for topskat hævet til 600.000 kr.
Mia kr. 2021-niveau.
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2021
-6,6
-5,1
-4,4
2022
-6,5
-5,0
-4,3
2023
-6,5
-5,0
-4,3
2024
-6,5
-5,0
-4,3
2025
-6,5
-5,0
-4,3
2026-2030
*
-6,5
-5,0
-4,3
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
2.000
2.000
2.000
2.000
2.100
2.100
BNP
2,8
2,8
2,9
2,9
3,0
3,0
Anm.: *årligt i årene 2026 til 2030. Antallet er fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 100 personer.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Når bundfradraget for topskat hæves indebærer det også en reduktion i marginal-
skatten blandt personer der ikke er sambeskattede (enlige). Dermed vil flere opnå
en marginalskattelempelse. Samtidig falder antallet af partnere, der opnår højere
marginalskat som følge af det fælles topskattegrundlag (jf. ovenfor), idet familien i
højere grad vil slippe for topskat, når bundfradraget er højere og det uudnyttede
bundfradrag er højere. På den baggrund bliver den skønnede arbejdsudbudsvirk-
ning i dette scenarium positiv.
Det skønnes samlet at arbejdsudbuddet bliver øget svarende til et mer-provenu på
0,7 mia. kr. (2025-skatteregler, 2021-niveau). Dermed skønnes mindre-provenuet
efter tilbageløb og adfærd at være omkring 4,3 mia. kr. (2025-skatteregler, 2021-
niveau),
jf. tabel 2.
Det skønnes at arbejdsudbuddet øges med omkring 2.100 fuldtidspersoner (2025-
skatteregler) og en samlet velstandsstigning på ca. 3,0 mia. kr. målt ved virkning på
BNP (2025-regler, 2021-niveau),
jf. tabel 2.
Hæves bundfradraget for topskat til 800.000 kr. samtidigt med at det gøres muligt
at udnytte eventuelt uudnyttet bundfradrag for topskat for sambeskattede, skøn-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, såfremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, til skatteministeren
2504172_0004.png
Side 4 af 5
nes det at medfører et umiddelbart mindre-provenu på omkring 11,9 mia. kr. Li-
geledes skønnes mindre-provenuet eftertilbageløb og adfærd at være omkring 6,8
mia. kr. (2025-skatteregler, 2021-niveau),
jf. tabel 3.
Tabel 3
Økonomiske konsekvenser ved at gøre det muligt at udnytte uudnyttet bundfradrag for topskat for
sambeskattede. Bundfradrag for topskat hævet til 800.000 kr.
Mia kr. 2021-niveau.
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2021
-11,9
-9,2
-6,8
2022
-11,9
-9,1
-6,8
2023
-11,9
-9,2
-6,8
2024
-11,9
-9,2
-6,8
2025
-11,9
-9,2
-6,8
2026-2030*
-11,9
-9,2
-6,8
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
6.900
6.900
7.000
7.000
7.100
7.100
BNP
9,1
9,1
9,2
9,3
9,3
9,3
Anm.: *årligt i årene 2026 til 2030. Antallet er fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 100 personer.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Det skønnes at arbejdsudbuddet øges med omkring 7.100 fuldtidspersoner på
baggrund af 2025-skatteregler, svarende til en samlet velstandsstigning på ca. 9,3
mia. kr. målt ved virkning på BNP (2025-regler, 2021-niveau),
jf. tabel 3.
Hæves bundfradraget for topskat til 1.000.000 kr. samtidigt med at det gøres mu-
ligt udnytte eventuelt uudnyttet bundfradrag for topskat for sambeskattede skøn-
nes det at medfører et umiddelbart mindre-provenu på omkring 12,2 mia. kr. Li-
geledes skønnes mindre-provenuet eftertilbageløb og adfærd at være omkring 6,5
mia. kr. (2025-skatteregler, 2021-niveau),
jf. tabel 4.
Tabel 4
Økonomiske konsekvenser ved at gøre det muligt at udnytte uudnyttet bundfradrag for topskat for
sambeskattede. Bundfradrag for topskat hævet til 1.000.000 kr.
Mia kr. 2021-niveau.
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2021
-12,2
-9,4
-6,5
2022
-12,1
-9,3
-6,5
2023
-12,2
-9,4
-6,5
2024
-12,1
-9,3
-6,5
2025
-12,2
-9,4
-6,5
2026-2030*
-12,2
-9,4
-6,5
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
8.200
8.200
8.300
8.300
8.400
8.400
BNP
10,8
10,8
10,9
11,0
11,1
11,1
Anm.: *årligt i årene 2026 til 2030. Antallet er fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 100 personer.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, såfremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, til skatteministeren
Side 5 af 5
Det skønnes at arbejdsudbuddet øges med omkring 8.400 fuldtidspersoner på
baggrund af 2025-skatteregler, svarende til en samlet velstandsstigning på ca. 11,1
mia. kr. målt ved virkning på BNP (2025-regler, 2021-niveau),
jf. tabel 4.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister