Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2504171_0001.png
17. december 2021
J.nr. 2021 - 9161
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 24. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, såfremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, til skatteministeren
2504171_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, så-
fremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, således at eksempelvis
mandens skattepligtige indkomst på 1.100.000 kr. og hustruens skattepligtige indkomst på
0 kr. blev delt ligeligt med en beskatning på 550.000 kr. til hver?
Svar
Topskat beregnes med 15 pct. af den del af topskattegrundlaget, der overstiger 552.500
kr. (2022-niveau). I topskattegrundlaget indgår både den personlige indkomst og kapital-
indkomsten ud over et bundfradrag. Topskat af den personlige indkomst beregnes indivi-
duelt, og det er med gældende regler ikke muligt at overføre eventuelt uudnyttet bundfra-
drag for topskat mellem ægtefæller og samlevende.
Hvis der blev indført en mulighed for at overføre uudnyttet bundfradrag for topskatten
mellem ægtefæller (sambeskattede), jf. spørgsmålet, ville det medføre en skattelempelse på
op til 82.900 kr. for et ægtepar. Det vil være tilfældet, hvis den ene ægtefælle ikke har no-
gen personlig indkomst, og den anden ægtefælle har en indkomst på mindst ca. 1,2 mio.
kr. før arbejdsmarkedsbidrag.
En sådan ændring skønnes samlet set at medføre et mindreprovenu på ca. 3,6 mia. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 2,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Arbejdsudbuddet skøn-
nes at blive reduceret svarende til ca. 1.100 fuldtidspersoner, og indkomstforskellene målt
ved Gini-koefficienten skønnes at blive forøget med ca. 0,16 pct.-point,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning mv. af en udligning af ægtefællers indkomst i topskattegrundlaget
Umiddel-
bar
virkning
Efter
Efter tilbageløb
tilbageløb og adfærd
Mia. kr.
Ligedeling af ægtefællers person-
lige indkomst i grundlag for topskat
-3,6
-2,8
-3,0
Ændring i
Arbejds-
Gini-
udbud koefficient
Fuldtids-
personer Pct.-point
-1.100
0,16
2022-niveau
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2018 fremskrevet til 2022-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Gøres det muligt at overføre uudnyttet bundfradrag for topskat mellem sambeskattede,
skønnes antallet af topskattebetalere at falde med ca. 130.000 personer fra 460.000 til
330.000 personer opgjort med 2025-skatteregler.
De 130.000 personer, som ikke længere skal betale topskat, vil opnå en lempelse af margi-
nalskatten på 13,8 pct.-point, mens ægtefællens marginalskat er uændret. Det indebærer
isoleret set et øget timearbejdsudbud, idet den positive virkning af en øget gevinst ved en
ekstra arbejdstime (substitutionseffekten) generelt vurderes at dominere den negative
virkning af, at personerne opnår en skattelempelse og dermed kan opretholde samme for-
brug ved en lavere arbejdstid (indkomsteffekten).
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvor meget statskassen vil få mindre i topskatteindtægt, såfremt husstandsindkomsten blev delt ligeligt mellem ægtefællerne, til skatteministeren
2504171_0003.png
Ud over de 130.000 personer, der friholdes for topskat, vil ca. 120.000 topskatteydere
opnå en skattelempelse, men vil fortsat skulle betale topskat (fordi det uudnyttede bund-
fradrag fra ægtefællen er ikke højt nok til at friholde personen for topskat). Disse topskat-
teydere har en uændret marginalskat, hvilket vil medføre et mindre arbejdsudbud som
følge af indkomsteffekten. Dertil kommer, at ægtefællen i dette tilfælde nu vil stå over for
en højere marginalskat, idet lønnen for en ekstra times arbejde vil indebære topskat som
følge af, at begge personers bundfradrag i udgangspunktet er udnyttet. Den højere margi-
nalskat for ægtefællen bidrager yderligere til at reducere arbejdsudbuddet.
Samtidig er det i højere grad kvinder end mænd, der vil opleve en øget marginalskat, idet
mænd typisk har højere indkomster end kvinder og derfor i højere grad end kvinder er
topskatteydere (knap 3/4 af topskatteyderne er mænd). Da de anvendte regneprincipper
indebærer, at virkningen på arbejdsudbuddet af ændringer i marginalskatten er omtrent
tre gange kraftigere for kvinder end for mænd, bliver den samlede arbejdsudbudsvirkning
af at indføre et fælles topskattegrundlag for sambeskattede negativ.
Forslaget vil også have indflydelse på det såkaldte ”hovedaktionærproblem”. For hoved-
aktionærer vil der således skabes at øget incitament til at transformere aktieindkomst be-
skattet med den høje sats til lavere beskattet arbejdsindkomst, såfremt hovedaktionærer
kan udnytte et eventuelt uudnyttet bundfradrag for topskat for ægtefællen. Denne effekt
er ikke indregnet i de skønnede økonomiske konsekvenser ved forslaget.
Se endvidere
FIU alm. del
svar på spm. 391
af 26. august 2021 for yderligere beregninger
af virkningen af at overføre et uudnyttet bundfradrag i topskatten mellem ægtefæller, her-
under i kombination med forhøjelser af topskattegrænsen.
Side 3 af 3