Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2625969_0001.png
21. september 2022
J.nr. 2022 - 7295
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 444 af 24. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 444: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP ved at nedsætte FoU-fradraget til 100 pct., til skatteministeren
2625969_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP ved at
nedsætte FoU-fradraget til 100 pct.? Tallene ønskes oplyst for årene 2023-2025, 2030 og
2035.
Svar
Efter gældende regler kan virksomhederne fratrække deres udgifter til forskning og udvik-
ling med 108 pct. i årene 2023-2025 og med 110 pct. fra og med 2026. Med aftalen om
En ny reformpakke for dansk økonomi
fra januar 2022 indgår desuden, at FoU udgifter på op
til ca. 1 mia. kr. skal kunne fradrages med 130 pct. Udviklingen i satsen er vist i tabel 1.
Tabel 1. Udviklingen i merfradraget for udgifter til FoU
2023
Sats for FoU-udgifter på op til ca. 1 mia. kr.
Sats for FoU-udgifter over loft på ca. 1 mia. kr.
Kilde: Skatteministeriet
2024
130%
108%
2025
130%
108%
2030
130%
110%
2035
130%
110%
130%
108%
FoU-fradraget på 130 pct. op til 1 mia. kr., fra aftalen om
En ny reformpakke for dansk øko-
nomi,
indebærer et finansieringsbehov på ca. 800 mio. kr. Til finansiering af dette, og an-
dre elementer i aftalen, har aftalepartierne nedsat
Ekspertgruppe for fremtidens erhvervsstøtte,
der skal pege på forskellige modeller for sanering af erhvervsstøtten for mindst 3,5 mia.
kr. Det er i den videre besvarelse lagt til grund, at FoU fradraget fra 1. januar 2023 er på
130 pct. for udgifter op til 1 mia. kr.
På baggrund af selskabernes indrapporterede udgifter til FoU skønnes det med betydelig
usikkerhed, at virksomhedernes strukturelle niveau for udgifter til FoU udgør ca. 67 mia.
kr., hvoraf ca. 31 mia. kr. er over loftet på 1 mia. kr. (opregnet til 2023-niveau).
På dette grundlag skønnes en afskaffelse af fradraget at medføre umiddelbart merprovenu
på ca. 2,0 mia. kr. årligt, hvilket svarer til ca. 1,5 mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Merprovenu ved afskaffelse af merfradraget for udgifter til FoU
mia. kr. (2023-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2023
2,0
1,7
1,5
2024
2,0
1,7
1,5
2025
2,0
1,7
1,5
2030
2,0
1,7
1,5
2035
2,0
1,7
1,5
En afskaffelse af fradraget skønnes at reducere det strukturelle BNP med ca. 2 mia. kr. år-
ligt og den strukturelle beskæftigelse med ca. 200 fuldtidsbeskæftigede. Det samfundsøko-
nomiske tab ved en afskaffelse kan beregnes til ca. 0,1 mia. kr. årligt i markedspriser. I
disse skøn er ikke indregnet, at forskning og udvikling kan være forbundet med positive
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 444: MFU spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP ved at nedsætte FoU-fradraget til 100 pct., til skatteministeren
2625969_0003.png
eksternaliteter, da disse ikke umiddelbart lader sig kvantificere. Dette trækker i retning af,
at effekten på BNP og beskæftigelse kan være større end her angivet. Tilsvarende kan det
samfundsøkonomiske tab af at afskaffe ordningen være større end angivet.
Side 3 af 3