Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2625362_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. september 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 443 (Alm. del) af 24.
august 2022 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart, efter
tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd), arbejdsudbud og BNP af at inflationsre-
gulere indkomstoverførslerne (inkl. SU)? Effekter bedes angivet i tabelform i
hvert af årene 2023-2025, 2030 og 2035 fordelt på de forskellige overførsler.
Svar
De satsregulerede overførsler reguleres årligt i henhold til
lov om en satsreguleringspro-
cent.
Under gældende regler fastsættes hvert år en satsregulering med udgangs-
punkt i lønudviklingen to år bagud. I perioden 2016-2023 er der indført en af-
dæmpet regulering af de satsregulerede overførsler,
jf. aftale om skattereform
af 2012.
Indkomstoverførsler er i svaret afgrænset til de indkomsterstattende overførsler.
Der er således ikke lavet beregninger på tilbagetrækningsydelser, herunder folke-
pension, førtidspension, seniorpension, tidlig pension, efterløn og fleksydelse.
Der er foretaget en gennemsnitsberegning for de respektive ydelser med udgangs-
punkt i de budgetterede udgiftstal på forslag til finanslov for 2023 samt skøn for
aktivitet og inflationsforventninger på baggrund af
2030-planforløb: Grundlag for ud-
giftslofter 2026.
Ydelsesniveauer kan derfor ikke sammenlignes direkte med de re-
spektive lovfastsatte ydelsessatser. Skøn er opgjort i forhold til den gældende regu-
lering, herunder afdæmpet regulering i 2023 og gældende regler for obligatorisk
pensionsopsparing.
Af tabel 1 fremgår de skønnede effekter på de offentlige finanser, arbejdsudbud
og BNP af at inflationsregulere indkomstoverførslerne (inkl. SU) frem for gæl-
dende regulering. Det vurderes at den ændrede regulering samlet set medfører en
strukturel forbedring af de offentlige finanser med ca. 11,7 mia. kr. i 2035 og en
strukturel stigning i beskæftigelsen på ca. 20.000 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Virk-
ningen på de enkelte overførsler fremgår af bilagstabel B.1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at inflationsregulere indkomstoverførslerne, til finansministeren
2625362_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Samlet virkning af inflationsregulering af indkomstoverførsler i 2023-2035
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
400
300
600
2024
-2.050
-1.600
-3.400
2025
-1.900
-1.500
-3.150
2030
3.250
2.550
5.200
2035
7.350
5.750
11.650
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,8
1,0
-4,9
-5,7
-4,5
-5,3
7,6
9,0
17,0
20,0
Anm.: Virkningen på de offentlige finanser er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Inflationsregulering af indkomstoverførslerne forventes på kort sigt at indebære
en strukturel forværring af den offentlige saldo i 2024 og 2025, idet inflationsregu-
lering ventes at være højere end den almindelige regulering af overførselsindkom-
sterne efter gældende regler. Det skyldes den nuværende konjunktursituation, som
indebærer en markant opjusteret inflationsforventning. Forbrugerpriserne forven-
tes således at stige mere end lønnen i 2022 og 2023,
jf. Økonomisk Redegørelse august
2022,
hvilket sætter sig i indkomstoverførslerne to år efter.
Virkningen er skønnet på baggrund af den beregningsteknisk fremskrevne prisud-
vikling, udviklingen i aktiviteten på de forskellige overførsler og de respektive gen-
nemsnitlige ydelsessatser. Det betyder, at skønnene er behæftet med betydelig
usikkerhed, da skønnene vil afhænge af den faktiske udvikling.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at inflationsregulere indkomstoverførslerne, til finansministeren
2625362_0003.png
Side 3 af 5
Tabel B.1
Virkninger af inflationsregulering af indkomstoverførsler i 2023-2035
Dagpenge (herunder feriedagpenge)
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
50
50
250
2024
-450
-350
-1.800
2025
-400
-300
-1.700
2030
650
500
2.550
2035
1.450
1.100
5.750
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,5
0,6
-4,0
-4,5
-3,7
-4,1
5,7
6,4
12,9
14,5
Barselsdagpenge
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
50
0
0
2024
-250
-200
-200
2025
-250
-200
-200
2030
350
300
300
2035
800
650
650
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Sygedagpenge
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
50
50
50
2024
-250
-200
-300
2025
-200
-200
-300
2030
350
300
550
2035
800
700
1.200
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,1
0,1
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
0,7
0,9
1,4
1,8
Visitationsydelser (herunder ressourceforløb, jobafklaring og revalidering)
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
0
0
0
2024
-100
-100
-100
2025
-100
-100
-100
2030
150
150
150
2035
400
300
300
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Kontanthjælp
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
2023
0
2024
-150
2025
-150
2030
250
2035
550
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at inflationsregulere indkomstoverførslerne, til finansministeren
2625362_0004.png
Side 4 af 5
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
0
50
-150
-150
-150
-150
200
250
450
600
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,2
0,2
0,4
0,5
Uddannelseshjælp
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
0
0
0
2024
-50
-50
-50
2025
-50
-50
-50
2030
100
100
100
2035
250
200
200
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
Selvforsørgelses, hjemrejse- og overgangsydelse
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
0
0
0
2024
0
0
0
2025
0
0
0
2030
0
0
50
2035
50
50
50
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
Fleksjob
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
50
50
50
2024
-350
-300
-300
2025
-350
-250
-250
2030
550
400
400
2035
1.250
950
950
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Ledighedsydelse
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
0
0
0
2024
-50
-50
-50
2025
-50
-50
-50
2030
100
50
50
2035
200
150
150
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 443: MFU spm. om ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at inflationsregulere indkomstoverførslerne, til finansministeren
2625362_0005.png
Side 5 af 5
SU
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2023
150
150
200
2024
-350
-250
-400
2025
-300
-250
-350
2030
750
600
850
2035
1.600
1.250
1.800
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbudsvirkning (1.000 personer)
0,2
0,3
-0,5
-0,7
-0,4
-0,6
1,0
1,4
2,1
3,0
Anm.: Virkningen på de offentlige finanser er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.