Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2624694_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 390 (Alm. del) af 2. juli
2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, efter
tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd) ved, at Nye Borgerliges forslag om, at
retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab gennemføres?
Følgende bedes lagt til grund:
Forslaget gælder alle offentlige overførselsindkomster, inkl. boligstøtte og
børnefamilieydelser.
Ved forslagets implementering får udlændinge 2 år til finde beskæftigelse
eller blive selvforsørgende.
Fremover forpligtes udlændinge til at tegne en obligatorisk forsikring mod
arbejdsløshed. Indbetalinger skal dække de samlede forsørgelsesudgifter.
Til gengæld kan forsikringen fradrages i den personlige indkomst.
Udlændinge, som er ude af stand til at forsørge sig selv, eller hvis
forsørgelse ikke påhviler en anden, mister opholdstilladelsen.
Ministeren bedes oplyse virkningen, fordelt efter anvendelse på hhv. 1)
statsborgere fra tredjelande, 2) statsborgere fra EU/EØS og Schweiz, og 3) alle
udlændinge uanset statsborgerskab.
Svar
Det skal indledningsvis bemærkes, at det følger af grundlovens § 75, stk. 2, at den,
der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen an-
den, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forplig-
telser, som loven herom påbyder.
Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), side 485, an-
fører bl.a. følgende angående personkredsen omfattet af grundlovens § 75, stk. 2:
”Det må antages at følge af grundlovens § 75, stk. 2, at bestemmelsen ikke blot
omfatter danske statsborgere, men også udlændinge, der opholder sig lovligt
her i landet (modsat Ross 1980 s. 785). I U 2012.1761 H fastslog Højesteret, at
en udlænding med opholdstilladelse som flygtning var omfattet af den person-
kreds, som er beskyttet af grundlovens § 75, stk. 2. Det er nærliggende, at også
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
2624694_0002.png
Side 2 af 5
andre udlændinge, der opholder sig mere end rent midlertidigt her i landet, vil
kunne være omfattet af bestemmelsen. Grundlovens § 75, stk. 2, er ikke til hin-
der for, at det bestemmes, at udlændinge skal udsendes af landet
herunder
som følge af, at de ikke er i stand til at forsørge sig selv.”
I lyset af ordlyden af grundlovens § 75, stk. 2, og den nyere statsretlige litteratur er
det Justitsministeriets opfattelse, at bestemmelsen indebærer, at det påhviler staten
at sikre et eksistensminimum for personer, der opholder sig mere end rent kortva-
rigt i Danmark, og hvis forsørgelse ikke påhviler andre. Det gælder også udlæn-
dinge uden lovligt ophold. Der henvises til udlændinge- og integrationsministerens
besvarelse af 30. marts 2020 af spørgsmål nr. 5 ad beslutningsforslag nr. B 56.
Det bemærkes endvidere, at en ordning, hvorefter alle udlændinge nægtes ret til
offentlige ydelser ikke vurderes at kunne gennemføres inden for rammerne af EU-
retten og Danmarks internationale forpligtelser. Det samme gør sig gældende for
en ordning, som går ud på, at alle udlændinge, som er ude af stand til at forsørge
sig selv, eller hvis forsørgelse ikke påhviler en anden, mister opholdstilladelsen.
De følgende beregninger betragtes bl.a. af de nævnte grunde som rent hypotetiske.
Statsborgere fra EU/EØS-lande og Schweiz modtog i 2019 offentlige overførsler
for 4,2 mia. kr. (2021-niveau) efter skat, når der ses bort fra overførsler til
personer i folkepensionsalderen, mens statsborgere fra tredjelande
1
modtog
offentlige overførsler for omkring 8,7 mia. kr. efter skat. I et hypotetisk
regneeksempel, hvor offentlig forsørgelse gøres afhængig af dansk
statsborgerskab, er den umiddelbare virkning på de offentlige finanser omkring
12,8 mia. kr., svarende til ca. 9,8 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Opgørelse af de offentlige udgifter til overførsler til personer under folkepensionsalderen med ikke-
dansk statsborgerskab, 2019 i 2021-niveau
Udgifter efter indkomstskat
Statsborgerskab
EU/EØS og Schweiz
Tredjelande
I alt for alle uden dansk
statsborgerskab
Dansk
I alt
Mia. kr.
4,2
8,7
13,0
-0,2
12,8
Efter tilbageløb
Mia. kr.
3,3
6,7
10,0
-0,1
9,8
Anm.: I beregningen indgår personer fra 15-årsalderen frem til folkepensionsalderen, som er i befolkningen ultimo
2019. Overførslerne er fremskrevet til 2021-niveau med udviklingen i satsreguleringsprocenten. Der er set
bort fra udgifter til overførsler til personer i folkepensionsalderen. Der er i beregningen antaget en
tilbageløbsfaktor på 23 pct.,
jf. Finansministeriets dokumentationsnotat om opgørelse af nettoafgiftsfaktoren (26. april
2019).
Pga. afrundning summer enkeltelementerne ikke nødvendigvis til de anførte totaler.
1
Tredjelande omfatter i dette svar alle lande uden for EU/EØS samt Schweiz.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
Side 3 af 5
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik, samt en 3,3 pct. stikprøve af
befolkningen.
Det kan bemærkes, at forslaget også berører danske statsborgere, som er gift med
personer omfattet af forslaget. Det skyldes dels, at ægtepar, som eksempelvis er
ramt af kontanthjælpsloftet, vil kunne opnå en større kontanthjælp (og
boligstøtte), når ægtefællens kontanthjælp bortfalder. Dels vil de danske
statsborgere kunne udnytte en større del af ægtefællens bundfradrag i
indkomstbeskatningen, når ægtefællens overførselsindkomst bortfalder.
I spørgsmålet er det specificeret, at der indføres en obligatorisk forsikring mod
ledighed, hvor forsikringsbidraget modsvares af de offentlige udgifter til
indkomstoverførsler. Det er på den baggrund lagt til grund, at forslaget gælder
overførsler for udenlandske statsborgere i den erhvervsaktive alder, hvor perioder
med ledighed kan opstå.
Der er i opgørelsen af det umiddelbare provenu ikke taget højde for, hvad det vil
have af konsekvenser, hvis de udenlandske statsborgere, der ikke længere kan
modtage offentlige overførsler, eventuelt udrejser af Danmark, herunder sammen
med en ægtefælle med dansk statsborgerskab.
Der kan opgøres grove skøn på dele af adfærdsvirkningerne ved forslaget, men
det vurderes på det foreliggende grundlag ikke muligt at opgøre fuldt dækkende
skøn.
Ses der på den isolerede virkning af, at de pågældende personer mister deres over-
førselsindkomst, afspejler det en markant styrkelse af det økonomiske incitament
til beskæftigelse gennem en stigning i det såkaldte forskelsbeløb og dermed en re-
duktion i kompensationsgraden. Baseret på Finansministeriets gængse
regnemetoder for, hvordan arbejdsudbuddet påvirkes af ændringer i
nettokompensationsgraden, skønnes forslaget umiddelbart at øge den strukturelle
beskæftigelse med omkring 2.800 personer blandt borgere med EU/EØS
statsborgerskab og omkring 4.600 personer blandt borgere med statsborgerskab
fra tredjelande. Det svarer til en afledt styrkelse af den offentlige saldo med 2,0
mia. kr.
Det skal dog i forhold til denne opgørelse bemærkes, at regnemetoderne
principielt alene gælder for virkninger ved
marginale
ændringer. Gøres den samlede
overførselsindkomst afhængig af statsborgerskab, er der imidlertid tale om en
markant ændring af overførslerne for personer uden dansk statsborgerskab. Mar-
kante ændringer indebærer, at erfaringsgrundlaget, som beregningsforudsætnin-
gerne er baseret på, har mindre relevans end ved marginale ændringer, og at usik-
kerheden ved skønnene derfor er markant.
Det har ikke været muligt at inkludere den foreslåede obligatoriske forsikring mod
arbejdsløshed i beregningerne. Det skyldes hovedsageligt, at udformningen af en
sådan forsikringsordning forudsætter stillingtagen til, om forsikringsbidraget er
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
Side 4 af 5
ens for alle, og om ydelsen i tilfælde af ledighed også er ens for alle samt en
stillingtagen til, hvor lang en periode der kan opnås forsørgelsesydelse i tilfælde af
ledighed. Derudover er det ikke oplagt, om forsikringsbidraget tænkes at give
anledning til et ligningsmæssigt fradrag med en fradragsværdi svarende til øvrige
faglige kontingenter som fx a-kasse og fagforening eller som anført i spørgsmålet
et fradrag i den personlige indkomst, hvorved der også gives fradrag i bundskat og
topskat. I sidstnævnte tilfælde vil forsikringspræmien være mindre for den
højtlønnede, men forsikringsydelsen vil være den samme som for alle andre.
I forhold til en vurdering af de afledte adfærdsvirkninger af en ny
forsikringsordning for udenlandske statsborgere vil der endvidere skulle tages
stilling til, hvor mange der ikke har mulighed for at betale forsikringsbidraget, og
hvad det har af konsekvenser, samt hvordan det påvirker adfærden for dem, der
efter gældende regler bidrager til arbejdsløshedsforsikring gennem et a-
kassemedlemsskab. Det kan i den forbindelse bemærkes, at regeringen har fjernet
opholdskravet for ret til dagpenge, som den tidligere regering indførte og som
betød, at det reelt ikke var muligt for en række udenlandske statsborgere at
forsikre sig mod ledighed. Dermed har udenlandske statsborgere igen en reel
mulighed for at forsikre sig mod ledighed.
Ved indarbejdelse af en obligatorisk forsikringsordning mod arbejdsløshed vil de
personer, der har formået at opretholde deres opholdsgrundlag, være sikret et
forsørgelsesgrundlag. Det betyder som udgangspunkt, at en del af den
umiddelbare besparelse, som følge af at udenlandske statsborgere ikke længere
kan modtage de nuværende offentlige overførselsindkomster, angivet i tabel 1
ovenfor, bortfalder. Til gengæld opnås en omtrent tilsvarende indtægt fra
forsikringsbidragene. Om indtægten fra forsikringsbidragene fuldt ud modsvarer
udgifterne til den nye forsørgelsesydelse, afhænger bl.a. af den gennemsnitlige
bidragsperiodes længde i forhold til den gennemsnitlige ydelsesperiode, og af om
fradraget for forsikringsbidraget indrettes på en sådan måde, at fradragsværdien er
på niveau med skatten af forsørgelsesydelsen.
Det skal bemærkes, at en nytilkommet, der kan arbejde, har pligt til at forsøge at
finde sig et arbejde, så personen kan bidrage til det samfund, pågældende er
kommet til, frem for at være på passiv forsørgelse. Regeringen har fremlagt et
forslag om, at udgangspunktet for alle nytilkomne og personer med et
integrationsbehov skal være, at man deltager og bidrager med 37 timer om ugen
for at modtage den fulde ydelse fra det offentlige.
Endelig skal det bemærkes, at det fremgår af Nye Borgerliges forslag
”PLANEN
For et mere borgerligt Danmark”,
at personer, der ikke frivilligt vil udrejse, vil blive
anbragt i et udrejsecenter på lommepenge. Udgiften til ophold på udrejsecenter og
lommepenge indgår ikke i vurderingen af de umiddelbare økonomiske
konsekvenser ovenfor. Det bemærkes endvidere for en ordens skyld, at
Finansministeriet ikke har forholdt sig nærmere til de praktiske eller juridiske
aspekter af forslaget.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister