Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2624693_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. september 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 442 (Alm. del) af 24.
august 2022 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 390 (folketingsåret
2020-2021) vedr. Nye borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse
knyttes til det danske statsborgerskab? Svaret ønskes på tabelform og inddelt i de
forskellige overførsler, som påvirkes.
Svar
Nedenfor følger en opdatering af svaret på FIU 390. Opgørelsen nedenfor tager
således udgangspunkt i data for 2020 fremskrevet til 2022-niveau, hvor der i svaret
på FIU 390 var taget udgangspunkt i data for 2019 fremskrevet til 2021-niveau.
Derudover er opgørelsen opdateret med en opdeling af ydelsesbesparelsen på i de
forskellige overførsler, som personerne modtager.
I tråd med svaret på FIU 390 skal det indledningsvis bemærkes, at det følger af
grundlovens § 75, stk. 2, at den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis for-
sørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog
mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder.
Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), side 485, an-
fører bl.a. følgende angående personkredsen omfattet af grundlovens § 75, stk. 2:
”Det må antages at følge af grundlovens § 75, stk. 2, at bestemmelsen ikke blot
omfatter danske statsborgere, men også udlændinge, der opholder sig lovligt
her i landet (modsat Ross 1980 s. 785). I U 2012.1761 H fastslog Højesteret, at
en udlænding med opholdstilladelse som flygtning var omfattet af den person-
kreds, som er beskyttet af grundlovens § 75, stk. 2. Det er nærliggende, at også
andre udlændinge, der opholder sig mere end rent midlertidigt her i landet, vil
kunne være omfattet af bestemmelsen. Grundlovens § 75, stk. 2, er ikke til hin-
der for, at det bestemmes, at udlændinge skal udsendes af landet
herunder
som følge af, at de ikke er i stand til at forsørge sig selv.”
I lyset af ordlyden af grundlovens § 75, stk. 2, og den nyere statsretlige litteratur er
det Justitsministeriets opfattelse, at bestemmelsen indebærer, at det påhviler staten
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
2624693_0002.png
Side 2 af 4
at sikre et eksistensminimum for personer, der opholder sig mere end rent kortva-
rigt i Danmark, og hvis forsørgelse ikke påhviler andre. Det gælder også udlæn-
dinge uden lovligt ophold. Der henvises til udlændinge- og integrationsministerens
besvarelse af 30. marts 2020 af spørgsmål nr. 5 ad beslutningsforslag nr. B 56.
Det bemærkes endvidere, at en ordning, hvorefter alle udlændinge nægtes ret til
offentlige ydelser ikke vurderes at kunne gennemføres inden for rammerne af EU-
retten og Danmarks internationale forpligtelser. Det samme gør sig gældende for
en ordning, som går ud på, at alle udlændinge, som er ude af stand til at forsørge
sig selv, eller hvis forsørgelse ikke påhviler en anden, mister opholdstilladelsen.
De følgende beregninger betragtes bl.a. af de nævnte grunde som rent hypotetiske.
Statsborgere fra EU/EØS-lande og Schweiz modtog i 2020 offentlige overførsler
for 4,8 mia. kr. (2022-niveau) efter skat, når der ses bort fra overførsler til
personer i folkepensionsalderen, mens statsborgere fra tredjelande
1
modtog
offentlige overførsler for omkring 9,4 mia. kr. efter skat. I et hypotetisk
regneeksempel, hvor offentlig forsørgelse gøres afhængig af dansk
statsborgerskab, er den umiddelbare virkning på de offentlige finanser omkring
14,0 mia. kr., svarende til ca. 10,8 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1 nedenfor.
Det er i spørgsmålet oplyst, at svaret ønskes opdelt i de forskellige overførsler,
som påvirkes. I tabel 1 vises effekten på de offentlige finanser, når ikke-danske
statsborgerskabere fratages offentlige overførsler én efter én. Det skal bemærkes,
at udgifterne til overførsler efter skat, afhænger af beregningsrækkefølgen.
For statsborgere fra EU/EØS og Schweiz fylder dagpenge, børne- ungeydelse
samt SU mest blandt de modtagne offentlige overførsler, mens det er efterløn,
førtidspension, børne- og ungeydelse, kontanthjælp og øvrig kontanthjælp, som
udgør den største andel af de offentlige overførsler for statsborgere fra
tredjelande.
Tabel 1
Opgørelse af de offentlige udgifter til overførsler til personer under folkepensionsalderen, der ikke er
danske statsborgere, 2020 i 2022-niveau
EU/EØS og Schweiz
Udgifter efter indkomstskat
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrig kontanthjælp
1)
SU
Børne- og ungeydelse
Efterløn og førtidspension
Mia. kr.
1,4
0,3
0,4
0,7
0,9
0,3
Tredjelande
Mia. kr.
0,9
1,3
1,5
1,0
1,5
1,9
Samlet
Mia. kr.
2,3
1,6
1,9
1,7
2,4
2,2
1
Tredjelande omfatter i dette svar alle lande uden for EU/EØS samt Schweiz.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
2624693_0003.png
Side 3 af 4
Boligstøtte
Øvrige overførsler
2)
Alle offentlige overførsler
Danske statsborgere
I alt
I alt efter tilbageløb
0,2
0,6
4,8
0,7
0,6
9,4
0,9
1,2
14,2
-0,2
14,0
10,8
Anm.: I beregningerne indgår personer fra 15-årsalderen frem til folkepensionsalderen, som er i befolkningen
ultimo 2020. Overførslerne er fremskrevet til 2022-niveau med afdæmpet regulering af overførsler. Der er
set bort fra udgifter til overførsler til personer i folkpensionsalderen. Der er i beregningen antaget en
tilbageløbsfaktor på 23 pct.,
jf. Finansministeriets dokumentationsnotat om opgørelsen af nettoafgiftsfaktoren (26. april
2019).
Pga. afrunding summer enkeltelementerne ikke nødvendigvis til de anførte totaler. Virkningen på de
enkelte ydelseskategorier afhænger af beregningsrækkefølgen.
1)
Øvrig kontanthjælp omfatter aktiverings-, ledigheds-, integrations- og revalideringsydelse mv.
2)
Øvrige overførsler omfatter Grøn check samt barsels- og sygedagpenge.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik, samt en 3,3 pct. stikprøve af
befolkningen.
Det kan bemærkes, at forslaget også kan berøre danske statsborgere, som er gift
med personer omfattet af forslaget. Det skyldes dels, at ægtepar, som eksempelvis
er ramt af kontanthjælpsloftet, vil kunne opnå en større kontanthjælp (og
boligstøtte), hvis ægtefællens kontanthjælp bortfalder. Dels vil ægtefællen med
dansk statsborgskab kunne udnytte en større del af ægtefællens bundfradrag i
indkomstbeskatningen, når ægtefællens overførselsindkomst bortfalder.
Der er i opgørelsen af det umiddelbare provenu ikke taget højde for, hvad det vil
have af konsekvenser, hvis de udenlandske statsborgere, der ikke længere kan
modtage offentlige overførsler, eventuelt udrejser af Danmark, herunder sammen
med en ægtefælle med dansk statsborgerskab.
Der kan opgøres grove skøn på dele af adfærdsvirkningerne ved forslaget, men
det vurderes på det foreliggende grundlag ikke muligt at opgøre fuldt dækkende
skøn.
Ses der på den isolerede virkning af, at de pågældende personer mister deres over-
førselsindkomst, afspejler det en markant styrkelse af det økonomiske incitament
til beskæftigelse gennem en stigning i det såkaldte forskelsbeløb og dermed en re-
duktion i kompensationsgraden. Baseret på Finansministeriets gængse
regnemetoder for, hvordan arbejdsudbuddet påvirkes af ændringer i
nettokompensationsgraden, skønnes forslaget umiddelbart at øge den strukturelle
beskæftigelse med omkring 6.300 personer blandt borgere med EU/EØS
statsborgerskab og omkring 13.700 personer blandt borgere med statsborgerskab
fra tredjelande. Det svarer til en afledt styrkelse af den offentlige saldo med 5,4
mia. kr.
Det skal dog i forhold til denne opgørelse bemærkes, at regnemetoderne
principielt alene gælder for virkninger ved
marginale
ændringer. Gøres den samlede
overførselsindkomst afhængig af statsborgerskab, er der ikke tale om en markant
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 390 (folketingsåret 2020-21) vedr. Nye Borgerliges forslag om, at retten til offentlig forsørgelse knyttes til det danske statsborgerskab
Side 4 af 4
ændring af overførslerne for personer uden dansk statsborgerskab. Markante æn-
dringer indebærer, at erfaringsgrundlaget, som beregningsforudsætningerne er ba-
seret på, har mindre relevans end ved marginale ændringer, og at usikkerheden
ved skønnene derfor er markant.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister