Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2623744_0001.png
DANMARKS NATIONALBANK
Kapitalmarkedsafdelingen
20. oktober 2008
EDH 401-17-2, 402
Kopi:
G:\FONDS\STATSG\JVA\Udstedelse af 30-årige statspapirer_2.doc
Notat
Overvejelser om udstedelse af 30-årige statsobligationer
1. Sammenfatning
ATP har tilkendegivet en interesse for at placere ca. 60 mia.kr. i et 30-årigt
dansk statspapir. Interessen er formentlig bredere baseret end ATP, hvilket
afspejler markedsforholdene i lyset af den seneste turbulens på de finansiel-
le markeder.
I det følgende beskrives årsagen til pensionssektorens og særligt ATPs inte-
resse for lange danske statspapirer. Derudover vurderes perspektiverne ved
at udstede en 30-årig statsobligation ud fra en statsgældspolitisk betragtning.
Konklusionerne er:
Med den nuværende markedssituation har pensionssektoren en åbenlys
interesse for at investere i en lang dansk statsobligation som følge af et
udvidet rentespænd til Tyskland. Samtidig vil pensionssektoren kunne
foretage en exit fra deres eksisterende renteswaps, hvor pengemarkeds-
renterne i øjeblikket giver anledning til høje omkostninger.
Udstedelse af en 30-årig dansk statsobligation er ikke fordelagtig ud fra
en statsgældspolitisk betragtning, når transaktionen anskues ud fra af-
vejningen mellem omkostninger og risiko. Endvidere er udstedelse af
en 30-årig statsobligation ikke i tråd med udstedelsesstrategiens fokus
på opbygning af likvide benchmarkpapirer i det 10-årige segment.
En dansk statsobligation med lang løbetid kan give pensionssektoren
mulighed for at afdække renterisici i et kronepapir og derved give mu-
lighed for salg af europapirer, hvilket indirekte vil øge valutareserven.
Denne løsning forekommer relativt dyr sammenlignet med udenlandsk
låntagning. Det skal imidlertid bemærkes, at omfanget af ATPs foreslå-
ede omlægning overstiger statens samlede udenlandske låntagning.
Desuden arbejdes der fra Finansministeriet side videre med ændring af
DSPs reglement. Hensigten er at give DSP mere fleksibilitet i investerings-
valget og derved placere en større andel af midlerne i realkreditpapirer. Det
er hensigten, at der ved auktionerne i december kan foretages en placering i
rentetilpasningslån svarende til finansieringsbehovet fra de almennyttige
boliger. Dermed afdækker staten samlet renterisikoen ved udstedelserne.
ATP har endvidere tilkendegivet interesse for at placere op til 100 mia.kr. i
rentetilpasningslån.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministeren vil anmode Nationalbanken om de i FIU alm. del – spørgsmål 310 nævnte dokumenter og oversende dem til Folketinget, til finansministeren
2623744_0002.png
2
2. Pensionssektorens interesse i lange statsobligationer
Pensionssektoren er karakteriseret ved at have langtløbende forpligtelser i
form af eksempelvis garanterede pensionsudbetalinger. En afdækning af
pensionsforpligtelserne kan opnås ved at investere i fastforrentede statsobli-
gationer med lang restløbetid.
1
Flere danske pensionsselskaber har ifølge
markedsforlydender været aktive og købt mindre andele af lange europæi-
ske statsobligationer. Den danske stat har i en længere årrække ikke udstedt
i det lange segment.
Afdækningen kan også foretages ved hjælp af renteswaps, hvor der modta-
ges en fast rente i fx 30 år mod at betale en variabel rente. I de senere år har
pensionssektoren i stigende grad anvendt renteswaps frem for lange statsob-
ligationer. Specielt ATP har været markedsledere til at implementere rente-
swaps. Eksempelvis havde ATP ved udgangen af 2007 indgået renteswaps
til afdækning af pensionsforpligtelser til en værdi på knap 480 mia.kr. Årsa-
gen til den udbredte anvendelse af renteswaps er, at det europæiske rente-
swapmarked har været meget likvidt.
I den seneste tid er det 30-årige swapspænd i euroswapmarkedet blevet ne-
gativt, jf. figur 1. Det betyder, at det giver højere rente at afdække pensions-
forpligtelserne gennem investering i lange tyske statsobligationer end via en
swapkontrakt.
30-ÅRIGT EUR SWAPSPÆND OG 10-ÅRIGT DANSK-TYSK RENTESPÆND
Bp
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
-20
apr-07
Figur 1
jun-07
aug-07
okt -07
dec-07
f eb-08
apr-08
jun-08
aug-08
okt -08
EUR Sw ap spænd 30Y
Kilde: Bloomberg
10-årig dansk-t ysk spænd
Hvis der er mulighed for at investere i et dansk 30-årigt statspapir i stedet,
vil en endnu højere forrentning kunne opnås som følge af, at det dansk-
1
Lange realkreditobligationer er typisk konverterbare annuitetslån, og varigheden væsent-
lig mindre end løbetiden som følge af konverteringsrisikoen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministeren vil anmode Nationalbanken om de i FIU alm. del – spørgsmål 310 nævnte dokumenter og oversende dem til Folketinget, til finansministeren
2623744_0003.png
3
tyske rentespænd er steget markant. Det vil endvidere mindske eksponerin-
gen over for de korte pengemarkedsrenter, som i øjeblikket giver anledning
til høje omkostninger for pensionssektoren. Det betyder, at det i øjeblikket
er profitabelt at købe en dansk 30-årig statsobligation
2
og ophæve en 30-
årig swapkontrakt.
Den nuværende markedssituation er formentlig en af årsagerne til, at ATP
efter tidligere at have tilkendegivet, at de ikke ser den store efterspørgsel
efter lange danske statspapirer, har tilkendegivet deres interesse for at inve-
stere i et 30-årigt dansk statspapir.
3. Statsgældspolitiske overvejelser om udstedelse af 30-årige statsobli-
gationer
Den overordnede målsætning for den danske statsgældspolitik er at dække
statens finansieringsbehov til lavest mulige omkostninger under hensynta-
gen til et acceptabelt risikoniveau. Herudover tilrettelægges statsgældspoli-
tikken med henblik på at lette statens adgang til kapitalmarkederne på læn-
gere sigt og understøtte et velfungerende indenlandsk kapitalmarked. I det
følgende overvejes konsekvenserne for statsgældspolitikken af en 30-årig
udstedelse.
Udstedelsesstrategi
Strategien for statsgældspolitikken har i de senere år været fokuseret på op-
bygning af likvide papirer i det 10-årige benchmarksegment. Udstedelse af
en 30-årig statsobligation i et omfang på fx 30 mia.kr. er ikke et naturligt
element i udstedelsesstrategiens fokus på opbygning af likvide bench-
markpapirer. Statens lånebehov er i øjeblikket ikke tilstrækkeligt til at un-
derstøtte et egentlig program med likvide udstedelser i det 30-årige seg-
ment. Det skal i den forbindelse nævnes, at det typisk er lande med et stort
udstedelsesbehov, der har valgt at udstede i det 30-årige segment.
En 30-årig udstedelse kan imidlertid blive relevant i forbindelse med finan-
sieringen af opførelsen af en Femernbro. Hvis en Femernbro finansieres
med et statsligt genudlån med en lang tilbagebetalingshorisont, vil det være
naturligt i den forbindelse at optage et tilsvarende langt lån.
Omkostninger vs. risiko
Udstedelser af lange statsobligationer vil isoleret set medføre en stigning i
statsgældens gennemsnitlige restløbetid
3
og dermed ændre statens risikopro-
fil. Pt. er den gennemsnitlige restløbetid på statsgældsporteføljen omkring 3
år. Ved udstedelse af 30 mia.kr. i det 30-årige segment, som placeres kort på
2
Det antages, at en dansk 30-årig statsobligation vil have et spænd til en tilsvarende tysk
statsobligation som i det 10-årige segment.
3
I Statsgældsforvaltningens vægtes den gennemsnitlige restløbetid med markedsrenten,
svarende til beregning af Macauley-varigheden.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministeren vil anmode Nationalbanken om de i FIU alm. del – spørgsmål 310 nævnte dokumenter og oversende dem til Folketinget, til finansministeren
2623744_0004.png
4
statens konto, vil den gennemsnitlige restløbetid stige til ca. 5,5 år. Dermed
er risikoprofilen på statsgældsporteføljen ændret. For at vurdere fordelag-
tigheden for uændret risiko, bør transaktionen ses i sammenhæng med ren-
teswaps, der sikrer, at den gennemsnitlige restløbetid fortsat er ca. 3 år. Be-
regningen viser, at udstedelse i det 30-årige segment kombineret med swap
vil indebære en meromkostning på omkring 20-40 bp i forhold til en 3-årig
statsudstedelse, hvor renten pt. er 4,1 procent.
Hvis der udstedes et 30-årigt paper er det med de nuværende markedsfor-
hold ikke fordelagtigt at indgå renteswaps. Dermed vil den gennemsnitlige
restløbetid stige. På længere sigt er der mulighed for, at statsgældsporteføl-
jens restløbetid nedbringes i takt med normalisering på swapmarkedet.
FORDELAGTIGHED VED 30-ÅRIG UDSTEDELSE
Pct .
5
Figur 2
4,8
Indikat ivt niveau
f or rent e på
dansk 30-årig
4,6
4,4
4,2
4
3 -årig par-rent e
3,8
aug 08
EUR SWAP 30 ÅR
Kilde: Bloomberg
sep 08
EUR SWAP 3 ÅR
okt 08
Indikat iv rent e, DK 30Y STAT
DK-STATPAR 3Y
nov 08
Åbning og fremtidig handel med en 30-årig statsobligation
Statsgældspolitikken bygger på hensyn om gennemsigtig og forudsigelig-
hed. Hvis det besluttes at gennemføre åbning af et 30-årigt papir vil det væ-
re væsentligt, at der mulighed for en bred deltagelse. Der kan være forskel-
lige hensyn vedrørende udstedelsesmetoden, men det vil være mest oplagt at
anvende enten en form for syndikering eller en auktion.
Udgangspunktet vil være, at renten skal afspejle de gældende markedsfor-
hold med reference til bl.a. tilsvarende lange papirer fra andre europæiske
udstedere. ATP nævnte et renteniveau på omkring 4,5 procent, hvilket må-
ske vil være svært at nå givet, at det tyske 30-årige papir på daværende tids-
punkt handlede med en rente på omkring 3,25 procent.
Efter udstedelse må det forventes, at papiret kun i begrænset omfang vil bli-
ve handlet i markedet, dels på grund af den begrænsede volumen og dels
fordi papiret primært afsættes til "buy-and-hold"-investorer.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministeren vil anmode Nationalbanken om de i FIU alm. del – spørgsmål 310 nævnte dokumenter og oversende dem til Folketinget, til finansministeren
5
Interessen for et 30-årigt dansk statspapir i pensionssektoren kan til en vis
grad forventes at afhænge af aktuelle markedsforhold. Interessen kan såle-
des mindskes, hvis rentespændet til eurolandene indsnævres og swapmarke-
derne normaliseres.
Dertil kommer, at papiret i takt med løbetidsforkortelse ikke længere opfyl-
der formålet om at kunne anvendes i pensionsinstitutternes risikostyring.
Der er dermed en risiko for, at papiret ender som en "dødvægt", der binder
likviditet uden at bidrage til statsgældsstrategien. Erfaringerne fra statens
seneste 30-årige papir åbnet i 1994 viser, at det er en reel risiko. ATP har i
denne sammenhæng foreslået, at der med mellemrum kan ske en ombytning
til et nyt 30-årigt papir. Erfaringerne fra tidligere ombytningsauktioner vi-
ser, at det kan være vanskeligt at gennemføre ombytningsaktioner i papirer
med lang restløbetid på grund af strategisk adfærd blandt markedsdeltager-
ne.
4. Lange udstedelser i andre lande
I løbet af de senere år har flere statslige udstedere genoptaget eller påbe-
gyndt udstedelsen af meget lange, fastforrentede eller inflationsindekserede
statsobligationer.
Baggrunden for de lange udstedelser har typisk været, at et stigende omfang
af private pensionsopsparinger har øget pensionssektorens strukturelle efter-
spørgsel efter meget lange statsobligationer, ikke mindst på grund af lov-
givningsmæssige krav til afdækningen af pensionsforpligtelserne som i
Danmark.
Erfaringer fra de lande, som har udstedt lange papirer er dog, at det ikke
nødvendigvis er pensionssektoren, der står for den største efterspørgsel ved
udstedelsen, og at det kan være vanskeligt at målrette udstedelser mod spe-
cifikke investorsegmenter med særlige behov, herunder indenlandske inve-
storer.
5. Konklusion
Statsgældspolitiske hensyn taler ikke for, at der på nuværende tidspunkt åb-
nes et 30-årigt statspapir. Hensynet til valutareserven kan tale for, at der åb-
nes et 30-årigt papir. I givet fald bør papiret hurtigt opbygges til et udestå-
ende på ca. 30 mia.kr. Udeståendet kan øges yderligere, hvis der er behov
herfor. Åbning af et 30-årigt papir bør ikke berøre udstedelsesstrategien om
opbygning af likvide serier i det 10-årige segment.