Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2614213_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
26. august 2022
2022 - 4239
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
FIU har i brev af 1. juli 2022 stillet mig følgende spørgsmål (FIU
alm. del 404), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 404:
Kan ministeren redegøre for, om det er ejer eller lejer under SEA-
ordningen for universitetsbygninger, der bærer omkostningerne
for udbedring af fejl, mangler og evt. udskudte arbejder, hvis og
når evt. garantiforpligtelser overfor leverandører ikke kan forføl-
ges, hvad enten dette skyldes, at leverandøren vinder en voldgifts-
sag, er gået konkurs, eller på anden vis ikke kan holdes ansvarlig
for, at funktionalitet ikke er leveret som projekteret i henhold til le-
jerens kravsspecifikation og efterfølgende kontraktueret?
Svar:
Jeg har spurgt Bygningsstyrelsen, som oplyser mig følgende:
”Bygningsstyrelsen søger altid at holde styrelsens leverandører an-
svarlige for fejl og mangler i forhold til det aftalte.
Såfremt der ikke er enighed mellem sagens parter om, hvem der
bærer ansvaret for fejl og mangler, afgøres det ved voldgift hvilken
part, der kan holdes ansvarlig. Såfremt der er omkostninger, som
ikke kan pålægges leverandørerne, afhænger det af den valgte afta-
leform mellem ejer og lejer under SEA-ordningen, hvem der skal
afholde udgifterne.
Det følger af SEA-ordningen, at universiteterne ved byggeprojekter
kan vælge mellem to forskellige aftalemodeller; den dialogbaserede
model og en fastprismodel.
På Niels Bohr Bygningen er der valgt den dialogbaserede model,
hvilket blandt andet indebærer, at universitetet er forpligtet til at
betale husleje efter de faktiske byggeomkostninger – også i tilfælde
af udbedring af fejl, mangler og eventuelt udskudte arbejder, eller
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm., om det er ejer eller lejer under SEA-ordningen for universitetsbygninger, der bærer omkostningerne for udbedring af fejl m.v., til transportministeren
2614213_0002.png
Side 2/2
hvis og når eventuelt garantiforpligtelser over for leverandører ikke
kan forfølges.
Alternativet til en dialogbaseret aftale er en fastprisaftale. Ved en
fastprisaftale aftales en fast husleje for universitetet forud for byg-
geriets udførelse, og placerer dermed entydigt den økonomiske ri-
siko for merforbrug i udførelsesfasen hos Bygningsstyrelsen, også i
tilfælde af fejl og mangler.
Bygningsstyrelsen har siden 2018 anbefalet, at universiteterne væl-
ger en fastprisaftale. Ønsker et universitet alligevel at benytte den
dialogbaserede model, skal dette godkendes af Transportministe-
riet, inden aftalen kan indgås.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen