Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2611539_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. august 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 392 (Alm. del) af 1. juli
2022 stillet efter ønske fra Peter Skaarup (UFG)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange offentlige institutioner og selskaber der har
valgt at benytte bestemmelserne i aktstykke 114 (folketingsåret 2019-20) om at
statens institutioner i forbindelse med indkøb af varer og tjenesteydelser kan
fravige budgetvejledningens punkt 2.2.3 som følge af covid-19, og i øvrigt op-
lyse om bestemmelserne i aktstykket også er gældende for selskaber, hvor staten
har en mindre ejerandel, f.eks. Postnord, og selskaber med fuldt statsligt ejer-
skab, f.eks. DSB? Ministeren bedes endvidere oplyse, om aktstykkets bestem-
melser giver de offentlige institutioner adgang til at udskyde leveringsfrister på
grund af covid-19, herunder også overfor vindere af offentlige udbud, og om
bestemmelserne finder anvendelse, såfremt en forsinkelse, der skyldes covid-19,
kan henføres til tiden før bestemmelsernes udløb.
Svar
Bestemmelserne i aktstykke 114 af 28. januar 2021 gav statens institutioner hjem-
mel til at fravige budgetvejledningens punkt 2.2.3 i forbindelse med indkøb af va-
rer og tjenesteydelser med henvisning til covid-19 situationen. Aktstykke 114 gav
således de statslige myndigheder mulighed for at forudbetale visse leverancer og
undlade at påberåbe sig misligholdelse, der kan henføres til covid-19.
Det er de enkelte statslige institutioner selv, der tilrettelægger lokale indkøb, og
der findes ikke et overblik over, hvor mange offentlige institutioner, der har valgt
aktivt at gøre brug af mulighederne for at forudbetale og undlade at påberåbe sig
misligholdelse.
Budgetvejledningen finder anvendelse for statsadministrationens disponering over
de bevillinger, der er givet på de årlige bevillingslove m.v. Statslige selskaber som
fx DSB og PostNord (Post Danmark A/S) er ikke underlagt budgetvejledningens
generelle bestemmelser, men fx aktieselskabsloven og årsregnskabsloven.
Hjemlen i aktstykke 114 af 28. januar 2021 til at forudbetale og undlade at påbe-
råbe sig misligholdelse for de tilfælde, der kan henføres til covid-19 ophørte d. 31.
december 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 392: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvor mange offentlige institutioner og selskaber der har valgt at benytte bestemmelserne i aktstykke 114 (folketingsåret 2019-20) om at statens institutioner i forbindelse med indkøb af varer og tjenesteydelser kan fravige budgetvejledningens punkt 2.2.3 som følge af covid-19, og i øvrigt oplyse om bestemmelserne i aktstykket også er gældende for selskaber, hvor staten har en mindre ejerandel, f.eks. Postnord, og selskaber med fuldt statsligt ejerskab, f.eks. DSB, til finansministeren
Side 2 af 2
Muligheden for at undlade at påberåbe sig misligholdelse indebar bl.a., at en stats-
lig institution i medfør af aktstykket havde mulighed for at acceptere, at en leve-
rance blev forsinket som følge af covid-19. Det forudsatte, at forsinkelsen opstod
inden hjemlen i aktstykke 114 ophørte, at forsinkelsen kunne henføres til covid-19
og at der inden 1. januar 2022 blev indgået en aftale med den statslige institution
om udskydelse af leveringen.
Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt der var tale om en vinder af et offent-
ligt udbud, kunne den statslige institution alene indgå en aftale om at udskyde le-
veringen inden for rammerne af den gældende udbudslov.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister