Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2620266_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. september 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 385 (Alm. del) af 29.
august 2022 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 180 om afdæmpet re-
gulering af indkomstoverførsler fra 2024-2030? Dog bedes besvarelsen ændret, så-
ledes at reguleringen af folkepensionen følger den oprindelige regulering af folke-
pensionen fra Skattereform 2012 (hvor folkepensionister med den laveste ind-
komst kompenseres), ligesom førtidspension skal undtages fra den afdæmpede re-
gulering.
Svar
Ved Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (Alm. del) af 15. marts 2022 blev der
spurgt til virkningen af at fortsætte den afdæmpede regulering i 2024-2030. Der
henvises derfor indledningsvist hertil for en uddybende besvarelse af virkningen af
at fortsætte den afdæmpede regulering. Indeværende besvarelser tager således af-
sæt i beregningerne i Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (alm. del) af 15.
marts 2022, men korrigerer særskilt for reguleringen af folkepensionen og førtids-
pensionen.
Folkepensionsydelsen består overordnet set af et grundbeløb, et pensionstillæg og
en supplerende pensionsydelse. Den supplerende pensionsydelse er ikke omfattet
af mindrereguleringen. I 2012-skattereformen er der i tillæg til mindreregulering af
grundbeløb og pensionstillæg aftalt en kompenserende forhøjelse af pensionstil-
lægget, som præcis modsvarer mindrereguleringen. Dermed er folkepensionister
med pensionstillæg fuldt kompenseret for mindreregulering af folkepensionsydel-
sen, mens folkepensionister med fuldt aftrappet pensionstillæg vil opleve en lavere
ydelsesregulering.
I svaret på FIU 180 er det beregningsteknisk lagt til grund, at den kompenserende
forhøjelse af pensionstillægget er et selvstændigt tillæg til mindrereguleringen. I in-
deværende besvarelse er det jævnfør spørgsmålet lagt til grund, at pensionstillæg-
get hæves i takt med den årlige mindreregulering, så folkepensionsydelsen til fol-
kepensionister med pensionstillæg er uændret.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 180 om afdæmpet regulering af indkomstoverførsler fra 2024-2030? Dog bedes besvarelsen ændret, således at reguleringen af folkepensionen følger den oprindelige regulering af folkepensionen fra Skattereform 2012 (hvor folkepensionister med den laveste indkomst kompenseres), ligesom førtidspension skal undtages fra den afdæmpede regulering, til finansministeren
2620266_0002.png
Side 2 af 2
Det fremgår af spørgsmålet, at førtidspensionister ikke skal omfattes af en videre-
førelse af mindrereguleringen. Mindrereguleringen i 2012-skattereformen omfat-
tede også førtidspensionister, hvorfor det i svaret på FIU 180 er lagt til grund, at
denne mindreregulering skulle videreføres. I indeværende besvarelse er førtids-
pensionister undtaget fra den fortsatte mindreregulering frem mod 2030. Da seni-
orpension følger ydelsesreglerne for førtidspension (på den nye ordning) indebæ-
rer undtagelse af førtidspensionsydelsen for mindreregulering, at seniorpension
også friholdes.
En fortsættelse af den afdæmpede regulering af indkomstoverførslerne i perioden
2024 til 2030, hvor mindreregulering af folkepensionen kompenseres gennem en
forhøjelse af pensionstillægget og førtidspensionen (og dermed seniorpensionen)
er undtaget fra mindreregulering, skønnes samlet set at indebære en forbedring af
den strukturelle saldo i 2030 med ca. 5,8 mia. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd
samt en positiv BNP-effekt på 8,8 mia. kr.
jf. tabel 1.
Den afdæmpede regulering
skønnes at medføre et strukturelt øget arbejdsudbud svarende til 10.700 fuldtids-
personer i 2030.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af fortsat afdæmpet regulering fra 2024 til 2030, hvor mindreregulering af
folkepension kompenseres gennem en forhøjelse af pensionstillægget og hvor førtidspension
undtages fra mindreregulering.
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter skat,
tilbageløb og adfærd
2022
0,0
0,0
0,0
2023
0,0
0,0
0,0
2024
0,6
0,5
0,8
2025
1,2
0,9
1,7
2026
1,8
1,4
2,5
2027
2,4
1,9
3,3
2028
2,9
2,3
4,1
2029
3,5
2,7
4,9
2030
4,1
3,2
5,8
BNP-effekt
(mia. kr. 2022-niveau)
Arbejdsudbudsvirkning
(1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
1,2
1,5
2,6
3,1
3,9
4,7
5,1
6,2
6,3
7,7
7,6
9,2
8,8
10,7
Anm.: I skønnet for de økonomiske konsekvenser indgår der afledte virkning på indbetalingerne til obligatorisk
pension.
Friholdelse af førtidspensionister og seniorpensionister for mindreregulering og
indførelse af kompenserende forhøjelse af pensionstillægget reducerer således den
positive saldovirkning i 2030 med 4,2 mia. kr. og arbejdsudbudsvirkningen redu-
ceres svarende til 200 fuldtidspersoner.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister