Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2620601_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. september 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 384 (Alm. del) af 1. juli
2022 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at hæve topskattegrænsen til henholdsvis
600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000
kr., 950.000 kr. og 1 mio. kr. (2022-niveau)? Der bedes angivet følgende effekter i
2030 for hver beregning:
- Provenu (umiddelbart, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd)
- Arbejdsudbud
- BNP
- Antal topskatteydere med ny grænse
- Ændring i antal topskatteydere i forhold til nuværende grænse
- Ændring i antal topskatteydere i forhold til nuværende grænse for ufag-
lærte+faglærte
- Ændring i antal topskatteydere i forhold til nuværende grænse for følgende fag-
grupper: sygeplejersker, metalarbejdere, elektrikere, murere, folkeskolelærere og
politibetjente.
Svar
Med gældende regler skal der betales topskat ved en indkomst
1
, der overstiger
552.500 kr. (2022-niveau). Topskatten udgør som udgangspunkt 15 pct. af ind-
komsten over topskattegrænsen. Der er dog forskellige satser for topskattebetalin-
gen af henholdsvis personlig indkomst og af positiv nettokapitalindkomst som
følge at skatteloftet for personlig indkomst på 52,07 pct. og for positiv nettokapi-
talindkomst på 42 pct.
Skattelofterne indebærer, at topskat af en given indkomst er højere i kommuner
med en lav skatteprocent (fx Frederiksberg) end i kommuner med en høj skatte-
procent (fx Brønderslev). Dertil kommer, at der er en vis tendens til, at skatte-
ydere i kommuner med en lavere skatteprocent ofte har højere indkomster. Det
indebærer, at lempelser af topskatten ikke blot har betydning for indkomstforde-
lingen på tværs af personer, men også har regional betydning.
Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af den personlige indkomst med tillæg af positiv nettokapital-
indkomst ud over et grundbeløb på 47.400 kr. for ugifte hhv. 94.800 kr. for gifte.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om ministeren vil redegøre for effekterne af at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr., 950.000 kr. og 1 mio. kr. (2022-niveau), til finansministeren
2620601_0002.png
Side 2 af 5
I det følgende baseres beregningerne på befolkningsstørrelse og sammensætning i
2025 og med 2025-skatteregler, idet det ikke umiddelbart er muligt at foretage
individopgørelsen i 2030. Opgørelsen i 2025 vurderes dog at være en god
approksimation for virkningen i 2030.
En forhøjelse af topskattegrænsen til 600.000 kr. skønnes at give anledning til et
umiddelbart mindreprovenu på knap 2,8 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd på knap 1,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Skønnet tager højde for afledte
virkninger i form af øget arbejdsudbud samt den midlertidige provenuvirkning af
øget omlægning til aldersopsparing,
jf. nærmere omtale nedenfor.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en forhøjelse af topskattegrænsen, 2025-regler i 2022-niveau
Umiddelbart
mindre-
provenu
Forhøjelse af
topskatte-
grænsen til:
600.000 kr.
650.000 kr.
700.000 kr.
750.000 kr.
800.000 kr.
850.000 kr.
900.000 kr.
950.000 kr.
1.000.000 kr.
Mindre-
provenu
efter
tilbageløb
Mindre-
provenu efter
BNP-
tilbageløb og virkning
adfærd
1)
Forde-
Antal
lingsvirk- topskat-
ning (Gini) teydere
Pct.-
point
0,10
0,19
0,26
0,32
0,37
0,41
0,44
0,47
0,50
345.000
265.800
208.600
167.200
135.900
112.000
93.800
79.600
68.100
Arbejdsud-
budsvirkning
Fuldtids-
personer
------------------------ Mia. kr. ------------------------
2,8
5,0
6,7
8,1
9,1
10,0
10,8
11,4
11,9
2,1
3,8
5,2
6,2
7,0
7,7
8,3
8,8
9,2
1,3
2,4
3,3
4,0
4,6
5,1
5,4
5,8
6,0
2,9
5,0
6,5
7,7
8,6
9,4
10,0
10,6
11,0
2.500
4.100
5.200
5.900
6.500
7.000
7.400
7.700
7.900
Anm.: Opgørelsen er baseret på befolkningsstørrelse og sammensætning i 2025 og med 2025-skatteregler, idet det
ikke umiddelbart er muligt at foretage individopgørelsen i 2030. Opgørelsen i 2025 vurderes dog at være en
god approksimation for virkningen i 2030. Arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 100
fuldtidspersoner og antal topskatteydere er afrundet til nærmeste 100 personer.
1)
Omfatter arbejdsudbudsadfærd samt omlægning af pensionsindbetaling i retning af aldersopsparing.
Omkring 10 pct. af det indregnede dynamiske provenu kan henføres til øget brug af aldersopsparing, som
har karakter af et fremrykket skatteprovenu, mens den resterende del er af permanent karakter,
jf. tabel 2
nedenfor.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på hhv. 33,3 og 3,3 pct. af befolkningen (Lovmodellens skattemodel).
Forhøjelsen af topskattegrænsen vurderes at bidrage til en stigning i arbejdsud-
buddet, svarende til 2.500 fuldtidspersoner. Arbejdsudbudsvirkningen kan i al
overvejende grad henføres til en øget arbejdsindsats blandt nuværende beskæfti-
gede (den såkaldte timeeffekt). Timeeffekten afspejler modsatrettede effekter, idet
topskatteydere med en indkomst over den forhøjede topskattegrænse har uændret
marginalskat, men opnår en skattelempelse på op til 7.125 kr. Disse personer vil
dermed kunne opnå samme forbrug med en lavere arbejdsindsats, hvilket trækker
ned i den opgjorte arbejdsudbudsvirkning. Det positive bidrag til arbejdsudbuds-
virkningen kommer således fra de knap 120.000, der med den højere grænse slip-
per for at skulle betale topskat. For disse personer lempes marginalskatten med i
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om ministeren vil redegøre for effekterne af at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr., 950.000 kr. og 1 mio. kr. (2022-niveau), til finansministeren
2620601_0003.png
Side 3 af 5
størrelsesorden 13,8 pct.-point, hvilket bidrager til at øge den økonomiske gevinst
ved en øget arbejdsindsats.
Den positive arbejdsudbudsvirkning skønnes at afspejle sig i en velstandsstigning
på 2,9 mia. kr. målt ved virkningen på BNP.
Det skal i forhold til den opgjorte arbejdsudbudsvirkning og dermed velstands-
virkningen bemærkes, at usikkerheden forbundet med disse opgørelser stiger bety-
deligt jo større ændringer, der betragtes.
Topskatten bidrager til at udligne forskelle i befolkningens disponible indkomster.
En forhøjelse af topskattegrænsen til 600.000 kr. vurderes at være forbundet med
en stigning i de opgjorte indkomstforskelle på 0,1 pct.-point målt ved Gini-koeffi-
cienten, som for nuværende udgør omkring 28,5 pct.
Det skal bemærkes, at en del af mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd af-
spejler et fremrykket skatteprovenu som følge af, at en højere topskattegrænse ud-
vider antallet af personer for hvem indbetaling til aldersopsparing bliver økono-
misk attraktivt.
2
En andel af de personer, der med en højere topskattegrænse ikke
længere skal betale topskat, forventes at flytte en del af deres pensionsindbetalin-
ger over på en aldersopsparingsordning. Da indbetalinger til aldersopsparing til
forskel fra indbetalinger til fradragsberettigede indbetalinger beskattes på indbeta-
lingstidspunktet frem for på udbetalingstidspunktet, vil øget indbetaling til alders-
opsparing give anledning til et øget skatteprovenu på indbetalingstidspunktet.
Dette øgede skatteprovenu på indbetalingstidspunktet modsvares af et lavere skat-
teprovenu på længere sigt, idet personen har færre udbetalinger fra fradragsberetti-
gede ordninger til beskatning på udbetalingstidspunktet.
Det opgjorte mindreprovenu forbundet med en forhøjelse af topskattegrænsen vil
således stige en smule over tid og vurderes på lang sigt at svare til mindreprove-
nuet uden indregning af det fremrykkede skatteprovenu fra øget indbetaling til al-
dersopsparing. Således vurderes en forhøjelse af topskattegrænsen til 600.000 kr.
at være forbundet med et mindreprovenu på knap 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd på lang sigt, mens mindreprovenuet på kort sigt skønnes at udgøre knap
1,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Samlet mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd af en forhøjelse af topskattegrænsen inkl. og
ekskl. fremrykket skatteprovenu sfa. øget omlægning til aldersopsparing, 2025 i 2022-niveau
Mia. kr. (2022-niveau)
Inkl. øget omlægning til
aldersopsparing
Topskattegrænse, kr. (2022-niveau)
600.000 650.000 700.000 750.000 800.000 850.000 900.000 950.000 1.000.000
1,3
2,4
3,3
4,0
4,6
5,1
5,4
5,8
6,0
Derudover er fremrykningsprovenuet forbundet med et mindreprovenu på lang sigt som følge af at udbeta-
ling fra aldersopsparing er fritaget for modregning i social pension og andre sociale ydelser i pensionstilværel-
sen og som følge af mistet skat og modregning af det reale afkast på pension.
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om ministeren vil redegøre for effekterne af at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr., 950.000 kr. og 1 mio. kr. (2022-niveau), til finansministeren
2620601_0004.png
Side 4 af 5
Ekskl. øget omlægning
til aldersopsparing
1,4
2,5
3,5
4,2
4,8
5,3
5,7
6,0
6,3
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på hhv. 33,3 og 3,3 pct. af befolkningen (Lovmodellens skattemodel).
I 2025 skønnes knap 465.000 personer at betale topskat. Heraf er 62.800 ufaglærte
og 109.000 er faglærte,
jf. tabel 3.
Således er godt hver 8. topskatteydere ufaglært,
mens knap hver 4. topskatteyder er faglært. Det indebærer imidlertid også, at næ-
sten 2/3 af topskatteyderne er personer med en videregående uddannelse.
Tabel 3
Det forventede antal topskatteydere ved gældende regler og reduktion i antal topskatteydere ved en
højere topskattegrænse, 2025
Befolk-
ning
Ufag-
lærte
Fag-
lærte
Syge-
plejer-
sker
Metalar- Elektri-
bejdere
kere
Personer
Udgangspunkt
Reduktion i antal ved en
topskattegrænse på:
600.000 kr.
650.000 kr.
700.000 kr.
750.000 kr.
800.000 kr.
850.000 kr.
900.000 kr.
950.000 kr.
1.000.000 kr.
119.900
199.100
256.300
297.700
329.100
352.900
371.100
385.300
396.800
16.500
26.900
34.100
39.600
43.600
46.700
49.000
50.700
52.300
34.700
55.600
69.600
79.100
85.800
90.500
93.800
96.500
98.400
2.000
2.900
3.400
3.800
4.000
4.100
4.200
4.200
4.200
464.900
62.800 109.000
4.400
6.800
2.100
700
3.400
800
Grund-
Politi-
skole-
betjente
lærere
Murere
Personer
2.700
4.400
5.300
5.800
6.100
6.300
6.500
6.600
6.600
900
1.400
1.600
1.800
1.900
2.000
2.000
2.000
2.100
400
500
600
700
700
700
700
700
700
1.700
2.400
2.800
3.000
3.100
3.200
3.200
3.300
3.300
300
600
700
700
800
800
800
800
800
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Ufaglærte omfatter personer med grundskole og gymnasie som højeste fuldførte
uddannelse samt personer med uoplyst uddannelse. Sygeplejersker, elektrikkere, murere, folkeskolelærere og
politibetjente af afgrænset ud fra den arbejdsfunktion, hvorfra personen har den største lønindkomst i løbet
af indkomståret.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen (Lovmodellens skattemodel).
Hæves topskattegrænsen til 600.000 kr. reduceres antallet af topskatteydere med
omkring 26 pct. Omtrent samme reduktion findes blandt ufaglærte topskatte-
ydere, mens reduktionen blandt faglærte udgør omkring 32 pct.
Der er forholdsvis få murere blandt topskatteyderne og en forholdsvis stor andel
af disse har en indkomst, der ikke ligger så langt over topskattegrænsen. Således
mere end halveres antallet af topskattebetalende murere ved en forhøjelse af top-
skattegrænsen til 600.000 kr. og øges topskattegrænsen til 750.000 kr. er der rela-
tivt få murere, der er omfattet af topskat.
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om ministeren vil redegøre for effekterne af at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr., 950.000 kr. og 1 mio. kr. (2022-niveau), til finansministeren
Side 5 af 5
Nicolai Wammen
Finansminister