Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2603120_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
29. juni 2022
2022 - 6923
ama
Samråd i FIU den 28. juni 2022
Spørgsmål U stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Tak for invitationen til samrådet her i dag.
Jeg er blevet bedt om at besvare et spørgsmål om en op-
datering af det såkaldte bankpakkeregnskab.
Der er tale om en økonomisk oversigt over indtægter og
direkte udgifter knyttet til bankpakkerne, der blev ende-
ligt opgjort i 2018 - og dermed før jeg selv blev erhvervs-
minister.
Jeg vil forsøge at svare på spørgsmålet på baggrund af de
oplysninger, jeg har modtaget fra Erhvervsministeriet i
den her sag.
Ad spørgsmål U:
Mener ministeren, at det er vigtigt at få en vurdering af den samlede pris
for bankpakkerne, ved at få en opdateret beregning af de økonomiske kon-
sekvenser af bankpakkerne, herunder relevante renteudgifter i forbindelse
med udstedelsen af 30-årige lån, og indregning af konsekvenser for skatte-
betaling i forhold til den udgift, der har været fra den finansielle sektor til
staten, og som i december 2018 er opgjort til ca. 17 mia. kr., jf. Erhvervs-
ministeriet notat ”Endelig opgørelse af overskuddet af bankpakkerne”, of-
fentliggjort den 19. december 2018?
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. juni 2022 om bankpakkerne, til erhvervsministeren
2/5
Spørgsmålet det lyder, mener ministeren, at det er vigtigt
at få en vurdering af den samlede pris for bankpakkerne
ved at få en opdateret beregning af de økonomiske konse-
kvenser af bankpakkerne, herunder relevante renteudgif-
ter i forbindelse med udstedelsen af 30-årige lån og ind-
regning af konsekvenser for skattebetaling i forhold til
den udgift det har været fra den finansielle sektor til sta-
ten, og som i december 2018 er opgjort til cirka 17 mia.
kroner, jf. Erhvervsministeriets notat,
der hedder ”Endelig
opgørelse af overskuddet af bankpakkerne”
offentliggjort
den 19. december 2018.
I spørgsmålet her bliver der spurgt til, om jeg mener det
er vigtigt at få en samlet pris for bankpakkerne, beregnet
ved at få en opdateret beregning af de økonomiske konse-
kvenser af bankpakkerne inklusiv udstedelsen af 30-årige
lån og indregningen af de skattemæssige effekter.
Det er selvfølgelig vigtigt, at vi har et samlet overblik over
både udgifter og indtægter forbundet med bankpakkerne.
Erhvervsministeriet har offentliggjort et sådant samlet
overblik med den endelige opgørelse som udkom i decem-
ber 2018.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. juni 2022 om bankpakkerne, til erhvervsministeren
2603120_0003.png
3/5
Udstedelse af 30-årige lån
Som der allerede er redegjort for - og som det også frem-
går af Rigsrevisions beretning fra april i år - var udstedel-
sen af de 30-årige statsobligationer ikke en del af bank-
pakkerne, men havde til formål at bidrage til at understøtte
fastkurspolitikken.
Det vil ifølge Erhvervsministeriet derfor ikke være retvi-
sende at inddrage renteudgifterne i forbindelse med udste-
delsen af de 30-årige statsobligationer i beregningen af de
økonomiske konsekvenser ved bankpakkerne.
Skattemæssige konsekvenser
I forhold til indregning af de skattemæssige konsekvenser
har Erhvervsministeriet oplyst, at den endelige opgørelse
af bankpakkerne er opgjort som overskud af statens ind-
tægter fratrukket de direkte udgifter.
I opgørelsen er der derfor ikke taget højde for hverken po-
sitive eller negative skattemæssige konsekvenser af bank-
pakkerne.
Det skyldes, at de skattemæssige konsekvenser ville
skulle baseres på en række forudsætninger og kontrafak-
tiske formodninger om, hvordan krisen alternativt kunne
have udviklet sig.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. juni 2022 om bankpakkerne, til erhvervsministeren
4/5
Opgørelsen af tabte skatteindtægter for staten som følge
af et højere fradrag i pengeinstitutterne forudsætter for ek-
sempel, at alle relevante pengeinstitutter var i en position,
hvor de skulle betale skat.
Dertil kommer, at statens kapitalindskud også indebar
renteindtægter, når pengeinstituttet placerede den mod-
tagne kapital. Det skyldes, at kapitalindskuddet gav mu-
lighed for større renteindtægter, hvis den øgede kapital
førte til flere udlån, end der ellers ville have været.
Derudover har den generelle og de individuelle statsga-
rantier betydet, at kreditinstitutternes funding-omkostnin-
ger
de omkostninger, der er ved at stille penge til rådig-
hed for en låntager
blev lavere, end de ellers ville have
været.
Fradraget for finansielle omkostninger i institutternes
skattepligtige indkomst har altså været mindre og statens
skatteindtægt højere.
Dermed er der ifølge Erhvervsministeriet ikke grundlag
for at fastslå, hvilket alternativt scenarie for dansk øko-
nomi, der ville have været det relevante.
Afsluttende bemærkning
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 28. juni 2022 om bankpakkerne, til erhvervsministeren
5/5
Det er på den baggrund vurderingen, at der ikke er grund-
lag for at opdatere beregningerne af de økonomiske kon-
sekvenser af bankpakkerne.
Tak for ordet.