Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2601013_0001.png
16. juni 2022
Dok.nr.: 409872
Talepapir samrådsspørgsmål Æ om udbud af patruljeskibe
24. juni 2022
Tak for spørgsmålet og for invitationen til Finansudvalget i dag.
Jeg vil også gerne sige tak for muligheden for at drøfte det her vigtige
område med Finansudvalget i dag. Det samlede projekt med anskaf-
felse af patruljeskibe rummer store erhvervs- og vækstmuligheder for
danske virksomheder og værfter. Så det er selvsagt en høj prioritet
for regeringen.
Samtidig løser vi en vigtig sikkerhedspolitisk udfordring, når vi byg-
ger kapaciteter, der er så afgørende for Danmarks sikkerhed og suve-
rænitetshåndhævelse.
Efter grundig forberedelse i Forsvaret og ved Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse, også kaldet FMI, bistået af Kammerad-
vokaten, står vi nu her et år efter beslutning om forprojektet og er
klar til at komme rigtigt i gang.
Men som bekendt har vi en verserende klage i forhold til anskaffelsen
af patruljeskibene. Derfor håber jeg på Finansudvalgets forståelse for
at der er begrænsninger for, hvor meget jeg som forsvarsminister kan
udtale mig om selve klagesagen. Her vil jeg afvente, at Klagenævnet
for Udbud har truffet den endelige afgørelse.
Men lad os se på spørgsmålet og indløbet til det.
Side 1 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
***
I en tid som denne, er der behov for, at Europas demokratier står
sammen. Sammen om vores værdier. Og ikke mindst sammen mod
den trussel som Putin er mod Europa og vores fred og sikkerhed.
Der er brug for, at Europa tager større ansvar for vores fælles euro-
pæiske sikkerhed. Derfor var det en stor glæde, at danskere valgte at
afskaffe forsvarsforbeholdet d. 1. juni.
Danmark kan nu få indflydelse på det europæiske forsvarssamarbej-
de. Og vi kan bidrage til at skabe stabilitet i vores nærområde. Det
bliver kun vigtigere de kommende år.
Krisen som vi står i nu minder os også om, at vi i Danmark også skal
kunne håndhæve vores eget territorium og ikke mindst vores egne
grænser. Senest har regeringen og forligspartierne besluttet at opret-
holde et højere operativt niveau for F-16 flyene, indtil de kommende
F-35 er klar.
De grundlæggende ændringer af den sikkerhedspolitiske situation i
Europa kræver et markant modsvar, hvor også Danmark og Forsva-
ret skal levere.
Forsvaret er som bekendt hverken rødt eller blåt eller for den sags
skyld grønt. Og derfor er det vigtigt, at vi har bred konsensus om de
beslutninger, vi træffer i og om og for det danske Forsvar.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 2 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
Et bredt flertal af Folketingets partier blev med det nationale kom-
promis enige om, at tage de nødvendige skridt for at håndtere Euro-
pas nye sikkerhedspolitiske virkelighed. Vi skal løfte vores ansvar
som kerneallieret i NATO og i Europa, hvilket vil kræve store inve-
steringer.
***
Danmark, Grønland og Færøerne har tilsammen verdens fjerdelæng-
ste kystlinje og en markant placering på det maritime verdenskort.
Sikkerheden omkring det maritime Danmark er derfor afgørende for
dansk sikkerhed. Både operativt og ikke mindst industrielt.
Vi skal kunne kontrollere bælter og stræder og håndhæve vores suve-
rænitet. Behovet er der helt bestemt. Det så vi for nyligt på Born-
holm, da et russisk flådefartøj to gange krænkede dansk territorialfar-
vand.
Ruslands-krisen
og COVID19-krisen før den
har vist os vigtig-
heden af forsyningssikkerhed og at have de rette kompetencer til at
løfte centrale funktioner i samfundet. I en tilspidset situation, kriser
og krige, skal vi have kompetencerne på egne hænder.
Heldigvis har vi i Danmark stolte traditioner på det maritime område
og en kompetent industribase, der kan designe, bygge og vedligehol-
de vores egne militære fartøjer. Det har man gjort i mange år. Det er
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 3 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
en vigtig national kapacitet, som vi skal værne om. Det er vi klar til i
regeringen.
***
Inden udgangen af 2023 skal vi indgå et nyt forsvarsforlig, hvilket
traditionelt har haft historisk bred opbakning i Folketinget. Forliget
vil sætte en langsigtet udviklingsretning for Forsvaret, der har gavn af
den stabilitet, brede forlig giver til implementeringsopgaven.
Jeg forventer også denne gang, at vi lander et bredt forlig, ligesom vi
med garanti kommer til at drøfte væsentligheden af de maritime ka-
paciteter. Vi skal blandt andet tage stilling til anskaffelsen af de pa-
truljeskibe, som vi her i dag skal tale om.
Nu til selve besvarelsen af selve spørgsmålet. Jeg vil starte med at
give en generel status for, hvor vi er.
***
Den tilgang der anvendes i patruljeskibsprojektet er nævnt i forliget
2018-2023 [fra 28. januar 2018]. Der står der:
”… udbuddet af nye
miljøskibe genovervejes med henblik på at undersøge muligheden for
en løsning, hvor nye militære fartøjer, ud over den militære opgave-
løsning, i nødvendigt omfang
kan løse havmiljøopgaver”.
Det er det,
der står i forliget.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 4 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
Det blev i juni 2021 besluttet med bred politisk opbakning at iværk-
sætte et udviklingsprojekt for at sikre et stærkt design af de kommen-
de patruljeskibe. Jeg har læst den gamle nyhed og den ligger stadig på
Forsvarsministeriets hjemmeside igennem, og kan nu som dengang
konstatere, at der var fuld opbakning fra forligskredsen.
Der var bred enighed om, at der blev udarbejdet en aftale, der både
sikrer Forsvarets nye, kapable skibe og samtidig understøtter dansk
forsvarsindustri og danske arbejdspladser. Der blev også lagt vægt på,
at udviklingsprojektet har potentiale til at blive en eksportplatform på
dansk erhvervsliv og forsvarsindustrien.
I august 2021 lancerede regeringen så strategien for dansk forsvarsin-
dustri. Der var i forligskredsen bred enighed om vigtigheden af, at vi
har kompetencer og danske arbejdspladser, der sikrer Danmarks væ-
sentlige nationale sikkerhedsinteresser
også på det maritime områ-
de. Dels fordi vi har lange kystlinjer og en af verdens største handels-
flåder, der begge skal benyttes i denne sammenhæng. Og dels fordi vi
gerne vil styrke vores erhvervsliv og skabe en eksportplatform for
forsvarsindustrien.
Udviklingsprojektet for patruljeskibene er blot første skridt i et egent-
ligt maritimt erhvervseventyr. Vi står over for en udskiftning af man-
ge af vores maritime kapaciteter over de næste 20-25 år. Planerne er
naturligvis ikke på plads endnu, men et forsigtigt estimat fra FMI
kunne pege på potentielle anskaffelser for mere end 40 mia. kr. over
en årrække.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 5 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
Det maritime område er en vigtig prioritet for regeringen. Derfor er
der ikke tale om underskud af opgaver til de danske værfter og for
vores forsvarsindustrielle virksomheder. Tværtimod.
FMI har netop vurderet, at anskaffelsen hænger uløseligt sammen
med vores væsentlige nationale sikkerhedsinteresser. Og derfor har
man valgt at undtage opgaven med patruljeskibe fra et EU-udbud
med hjemmel i artikel 346 i den Europæiske Unions funktionsmåde,
som det hedder.
Jeg ønsker derfor også som forsvarsminister at skabe de bedste ram-
mebetingelser for, at danske virksomheder og værfter kan løfte denne
vigtige opgave for det danske forsvar over de næste mange år. Det
maritime område har øverste prioritet for regeringen og er afgørende
for Danmarks evne til at forsvare sig selv.
***
Som nævnt blev forprojektet for patruljeskibe besluttet igangsat for
ca. 1 år siden. FMI har siden udarbejdet en markedsundersøgelse og
et hjemmelsgrundlag bistået af Kammeradvokaten. Resultatet banede
vejen for, at vi med undtagelsesbestemmelsen
den såkaldte artikel
346
besluttede at undtage anskaffelsen fra et EU-udbud grundet
væsentlige nationale sikkerhedsinteresser. Det er kernen i udbudsdis-
kussionen.
Det har været efterspurgt længe fra industrien, politisk og generelt i
den offentlige debat, at vi i Danmark læner os længere frem og bru-
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 6 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
ger artikel 346 mere aktivt. Strategien for dansk forsvarsindustri be-
skriver netop regeringens satsning på det maritime område. Anskaf-
felsen af patruljeskibe er netop en udmøntning af strategien og derfor
er det også udtryk for, at der er tale om vores væsentlige nationale
sikkerhedsinteresser.
Markedsundersøgelsen blev foretaget med inddragelse af branchen,
herunder også Dansk Industri, Dansk Erhverv, Danske Maritime,
CenSec og Naval Team Denmark. Undersøgelsen afdækkede, at der
kun var ét dansk konsortium, der vurderes at kunne løfte opgaven.
Den 29. april offentliggjorde FMI hensigten om at begynde kontrakt-
forhandlinger med konsortiet. De kom aldrig i gang på grund af kla-
gesagen. Det betyder samtidigt, at der ikke er modtaget noget tilbud
fra konsortiet eller andre. Der er vi med andre ord slet ikke endnu.
I forligskredsen har vi også fokus på, hvordan vi kan få gode danske
arbejdspladser og udvikling i industrien ud af de store investeringer,
der ligger forude i Forsvaret. Her vil industrien stå godt på eksport-
markedet med et konsortium og i større omfang have mulighed for at
få underleverandører med på eksportordrer. Det giver en mere leve-
dygtig forsvarsindustri og ultimativt en større sikkerhed for Dan-
mark.
Det er FMI forventning, at forprojektet kan nedsætte risikoen i selve
byggeprojektet, da kravene til skibene vil være klarlagte, inden vi skal
tage stilling til anskaffelsen i forligsrammen. Det sidste er vigtigt at
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 7 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
holde fast i. Uagtet forprojektet er der ikke truffet en beslutning om
selve anskaffelsen.
Som nævnt viste markedsundersøgelsen, at der kun var ét dansk kon-
sortium, der kan løfte opgaven med patruljeskibe. Dvs. vi har en så-
kaldt eneleverandørsituation. Det er hverken første eller sidste gang,
at FMI oplever det med en anskaffelse. Her vil mekanismer som et
såkaldt
’åben
bogs princip’ i regnskaberne og kontraktrevision kunne
anvendes for at sikre, at alt går rigtigt til.
***
Jeg har som forsvarsminister et stort ønske om at skabe solide ram-
mer for langsigtede investeringer i en national skibsbygningskapacitet
i Danmark.
Regeringens strategi for forsvarsindustrien fra sidste år sætter ram-
merne og prioriteterne
blandt andet på det maritime område. Pa-
truljeskibsprojektet er blot starten på et maritimt erhvervseventyr.
Det nationale kompromis har skabt sikkerhed om prioriteringen af
Forsvaret og ikke mindst finansieringen af Forsvaret i fremtiden.
Med forprojektet indledes en ny tilgang til anskaffelser, hvor indu-
strien inddrages tidligt for at finde den bedste løsning for Forsvaret,
og give industrien optimale vilkår. Det gør vi for at passe på Dan-
mark. Og for at beholde og vedligeholde kompetencer i dansk for-
svarsindustri i form af danske arbejdspladser.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 8 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
Dansk forsvarsindustri er endnu ikke så stor, at den er levedygtig,
uden at vi også investerer i den. Valget af en konsortiemodel er der-
for i den nuværende situation en god løsning til at løfte det samlede
patruljeskibsprojekt.
Vi har en interesse i at vise omverdenen, at vi har nogle af de bedste
forsvarsteknologiske virksomheder i verdenen. Valget af en konsorti-
etilgang er derfor også en eksportplatform. Regeringen ønsker, at
dansk forsvarsindustri skal trives, vokse og udvikles, bl.a. på bag-
grund af innovative løsninger. Men det kræver, at vi er villige til at
afprøve nye metoder.
Afslutningsvist er det vigtigt at fremhæve, at konsortiet vil blive for-
pligtet til at konkurrenceudsætte større underleverancer som eksem-
pelvis skrogbygning og vedligeholdelse af skibene. Her vil den mari-
time industri
inklusiv værfterne
naturligvis have mulighed for at
byde ind.
Beslutningen om at designe, bygge og vedligeholde skibe i Danmark
er ikke et nyt foretagende. Det har vi i Danmarkshistorien gjort man-
ge gange. Faktisk er der også oprettet museer om det. Og derfor er
det også utrolig vigtigt at vi fastholder vores kompetencer på disse
områder på danske hænder. Ikke mindst når vi står over for så
enormt store milliardinvesteringer, som vi står i og hvor potentialet
for dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser er meget stort.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 9 af 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra åbent samråd om indkøb af nye patruljeskibe, til forsvarsministeren
Det betyder, at vi før har bygget skibe på det tidligere Lindøværftet, i
Skagen, i Frederikshavn, på Ærø og i Fåborg for at nævne nogle ek-
sempler. De kompetencer er væsentlige at fastholde og udbygge, idet
flere skibsanskaffelser som nævnt vil komme efter patruljeskibene.
Det skal vi være klar til at håndtere, hvilket vi bl.a. også kommer til at
kigge nærmere ind i snarest.
I disse tider i den nuværende sikkerhedspolitiske situation, er der en
pris at betale for vores sikkerhed. Og den pris vi nu betaler, betaler vi
dels for at passe på Danmark. Dels for at sikre at vi fastholder og
udbygger vigtige kompetencer for vores erhvervsliv, for Danmark og
for vores muligheder for at sikre, at flest mulige dansk arbejdspladser
kommer ud af de meget store milliardinvesteringer vi nu er på vej ind
i og som vi står og kigger konkret ind i i øjeblikket.
Tak for ordet.
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok.nr.: 409872
Side 10 af 10