Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2615146_0001.png
30. august 2022
J.nr. 2022-5353
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 370 af 22. juni 2022 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om, hvilke afgifter der er defineret pr. mængdeenhed henholdsvis pris/lønreguleret, til skatteministeren
2615146_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en tabel med en opdateret oversigt over, hvilke afgifter der er
defineret pr. mængdeenhed henholdsvis pris/lønreguleret?
Svar
Der er i besvarelsen lagt til grund, at der alene spørges til afgifter, der både indekseres og
er defineret pr. mængdeenhed.
Efter gældende lovgivning indekseres tinglysningsafgiften samt visse miljø- og energiafgif-
ter (CO
2
- og NO
x
-, kul-, benzinafgift mfl.),
jf. tabel 1.
De resterende punktafgifter (fx øl-
og konsumisafgift) indekseres ikke efter gældende lovgivning.
Tabel 1. Oversigt over afgifter, der indekseres
Indekseres med nettoprisindekset
Miljøafgifter
- NOx-afgift
- Svovlafgift
- CO
2
-afgift
Energiafgifter
- Kulafgift
- Elafgift
- Naturgasafgift
- Afgift på olieprodukter
Anm.: En del af registreringsafgiften er mængdebaseret og reguleres bl.a. efter PSL § 20, mens den resterende del er vær-
dibaseret. Der er derfor set bort fra registreringsafgiften i tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet.
Indekseres ved diskretionære forhøjelser
Tinglysningsafgift
Miljøafgifter
- Emballageafgift
- Spildevandsafgift
- Afgift af bekæmpelsesmidler
- Råstofafgift
- CFC-afgift
Det bemærkes, at realværdien af en afgift, der ikke indekseres, gradvist vil blive reduceret.
Afgiften vil herved på sigt blive (realt) udhulet. Hvis afgiften modsvarer en skadevirkning,
fx udledning af NOx, vil fravær af indeksering i sidste ende medføre, at udledningerne
bliver større end det niveau, som er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.
Side 2 af 2