Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2596231_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 362 (Alm. del) af 15. juni
2022
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra lukket samråd den 15. juni 2022 om Det
Europæiske Semester, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål Z.
Svar
Talepapiret fra samrådet er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 15. juni 2022 om Det Europæiske Semester, til finansministeren
Side 2 af 5
Bilag 1
Tak til Udvalgene for invitationen til dette samråd.
Det europæiske semester sætter rammen for koordinering af den økonomiske po-
litik i EU. Derfor er jeg også glad for, at vi her kan have en dialog om Kommissi-
onens nye semester-pakke, herunder forslagene til Rådets anbefalingerne til lan-
dene
særligt dem til Danmark.
Semesterpakken blev offentliggjort 23. maj 2022 og indeholder flere elementer.
Først vil jeg redegøre for Kommissionens forslag til dette års anbefalinger til lan-
dene.
Så vil jeg redegøre for Kommissionens anbefalinger til finanspolitikken i EU og
Kommissionen beslutning om at videreføre den såkaldte generelle undtagelses-
klausul i 2023.
Til sidst vil jeg fortælle om anbefalingerne til Danmark.
Der henvises generelt til samlenotatet oversendt ifm. ECOFIN 17. juni 2022 for
en gennemgang af de øvrige elementer i semesterpakken.
Kommissionens udkast til landeanbefalinger
Kommissionen har i år foreslået en række horisontale anbefalinger til alle lande
samt anbefalinger, der er mere specifikke for det enkelte land og dets udfordrin-
ger. De specifikke anbefalinger handler bl.a. om at adressere såkaldte makroøko-
nomiske ubalancer, fx ved at styrke landets konkurrenceevne eller banksektor.
Her vil jeg generelt henvise til oversigten i det oversendte samlenotat.
De horisontale anbefalinger til alle lande afspejler, at anbefalingerne kommer på et
bagtæppe af to år med håndtering af Covid-19-pandemien, stigende energipriser
og ikke mindst krigen i Ukraine.
For det første anbefales alle lande at gøre sig mere uafhængige af fossile brænd-
stoffer på linje med Kommissionens pakke, RePowerEU. Det indebærer fx, at
energiforsyningen diversificeres, og at vedvarende energi udbredes.
For det andet anbefales det, at lande med godkendte genopretningsplaner fortsæt-
ter deres implementering på linje med de aftalte mål og milepæle.
For de tredje, i forhold til finanspolitikken, lægger Kommissionen op til, at alle
lande i 2023 bør tage højde for, at der kan være behov for midlertidig og målrettet
støtte til personer, der er flygtet fra Ukraine. Samt støtte til de husholdninger og
virksomheder, der er hårdest ramt af stigninger i energipriserne.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 15. juni 2022 om Det Europæiske Semester, til finansministeren
Side 3 af 5
Landene anbefales desuden at være klar til at justere finanspolitikken, hvis det bli-
ver nødvendigt i lyset af de omskiftelige omstændigheder. Det anbefales også at
investere i grøn og digital omstilling.
Lande med høj offentlig gæld (dvs. over 100 pct.), fx Frankrig og Italien, anbefales
derudover at have en forsigtig tilgang til finanspolitikken. Det betyder, at væksten
i de offentlige udgifter begrænses, at gælden gradvist reduceres, og at man sikrer,
at finanspolitikken er holdbar på mellemlangt sigt.
Lande med lav til moderat offentlig gæld (dvs. under 100 pct.) anbefales at føre en
omtrent neutral finanspolitik i 2023. Ud over Danmark gælder det bl.a. Sverige,
Polen, Holland og Tyskland.
Regeringen noterer sig Kommissionens pakke og kan generelt støtte forslagene til
landeanbefalingerne.
Den generelle undtagelsesklausul
Kommissionen har som en del af sin pakke meddelt, at den såkaldte generelle
undtagelsesklausul fortsat vil være aktiv i 2023, men ikke i 2024.
Undtagelsesklausulen indebærer en særlig fleksibel anvendelse af de finanspolitiske
regler i Stabilitets- og Vækstpagten. Det betyder overordnet set, at Kommissionen
kan tage højde for alvorlige økonomiske tilbageslag i EU eller euroområdet ifm.
vurderinger af EU-landenes finanspolitik.
Undtagelsesklausulen har været gældende siden 2020, hvor den blev aktiveret den
som følge af det alvorlige økonomiske tilbageslag på grund af Covid-19-pande-
mien.
Kommissionen konkluderer i sin meddelelse, at betingelserne for at opretholde
undtagelsesklausulen er tilstede for 2023. Samtidigt konkluderes det, at betingel-
serne ikke er tilstede for at opretholde den i 2024.
Konklusionen begrundes med, at der i øjeblikket fortsat eksisterer betydelige risici
og generel usikkerhed om den økonomiske situation. Det skyldes Ruslands inva-
sion af Ukraine, udviklingen i energipriserne og forstyrrelserne i forsyningskæ-
derne. Tilsammen medvirker det til, at EU’s økonomi fortsat oplever et alvorligt
tilbageslag.
Kommissionen vurderer i forlængelse heraf, at der i den aktuelle situation fortsat
ikke bør tildeles henstillinger om at nedbringe uforholdsmæssigt store underskud.
Det skal ses i lyset af den fortsat store usikkerhed om økonomien pga. de fortsatte
virkninger af COVID-19 samt Ruslands krig i Ukraine.
Regeringen noterer sig Kommissionens meddelelse om, at undtagelsesklausulen
videreføres i 2023, men ikke i 2024. Regeringen deler det synspunkt, at der aktuelt
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 15. juni 2022 om Det Europæiske Semester, til finansministeren
Side 4 af 5
er stor økonomisk usikkerhed, men at der samtidigt ikke er behov for generelle fi-
nanspolitiske lempelser.
Anbefalingerne til Danmark
Som det sidste vil jeg gennemgå Kommissionens forslag til Rådets anbefalinger til
Danmark for 2022 og 2023.
Den første vedrører finanspolitikken. Danmark er med en offentligt bruttogæld på
ca. 35 pct. et lavgældsland, der anbefales at føre en omtrent neutral finanspolitik.
Danmark anbefales desuden at implementere det nye ejendomsskattesystem,
fremme investeringer i boliger til overkommelige priser og styrke robustheden hos
husholdninger med høj privat gæld.
For det andet anbefales Danmark at fortsætte gennemførelsen af sin genopret-
ningsplan samt afslutte forhandlingerne med Kommissionen om de såkaldte sam-
hørighedsplaner for 2021-2027, der skal sikre regional udvikling og sammenhæng.
For det tredje anbefales Danmark at styrke sine kapaciteter til affaldshåndtering
og cirkulær økonomi, herunder øget genbrug og genanvendelse. Det anbefales
gradvist at udfase afbrænding af kommunalt affald og overgå til grønnere kilder til
varmeproduktion. Anbefalingen skal ses i lyset af, at Danmark har den højeste
mængde kommunale affald pr. indbygger, hvor næsten halvdelen afbrændes.
For det fjerde anbefales Danmark, ligesom de øvrige lande, at reducere sin af-
hængighed af fossile brændstoffer. Som led i anbefalingen om at diversificere
energiforsyningen og nedbringe udledningen af drivhusgasser, anbefales det at
forenkle administrative procedurer på området, opgradere energitransmissionsnet-
tet, styrke sammenkoblingen med nabolande og forbedre energieffektiviteten.
Regeringen noterer sig Kommissionens forslag til anbefalingerne for Danmark,
der generelt er på linje med regeringens prioriteter.
Lad mig knytte et par yderligere ord til den fjerde anbefaling som Udvalgene har
spurgt særligt ind til. Danmark finder ligesom Kommissionen, at den aktuelle krise
understreger behovet for at accelerere den grønne omstilling og udfase fossile
brændstoffer.
I EU er der stort fokus på området, bl.a. med Kommissionens plan, REPower
EU, der bidrager til at nå uafhængighed. Den hilser regeringen velkommen.
I Danmark er vi allerede godt på vej med en ambitiøs grøn omstilling. Det gælder
udbygning af vedvarende energi så som havvind, herunder energiøer med forbin-
delser til vores nabolande.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 15. juni 2022 om Det Europæiske Semester, til finansministeren
Side 5 af 5
Vi ønsker at fortsætte den retning. Det gør vi særligt med
Danmark kan mere II,
der
bl.a. skal være med til at sikre, at vi får udfaset olie- og gasfyr, får sat turbo på ud-
rulning af fjernvarme, og at husholdninger og virksomheder har adgang til 100
pct. grøn gas inden 2030.