Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2601408_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 355 (Alm. del) af 14. juni
2022 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan antallet af personer med en svag økonomisk
tilskyndelse til at arbejde (personer med en nettokompensationsgrad over 80 pct.)
vil udvikle sig som følge af regeringens aftale om af afskaffe kontanthjælpsloftet
m.m.?
Svar
Med
Aftale om et nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene
afskaffes kontanthjælps-
loftet, der erstattes af en indkomstrappe med et fast niveau for, hvor meget kon-
tanthjælpsmodtagere maksimalt kan modtage i boligstøtte og særlig støtte. Ind-
komsttrappen sætter dermed en øvre grænse for, hvor meget man maksimalt kan
få i offentlige ydelser.
Nettokompensationsgraden angiver forholdet mellem den disponible indkomst som
overførselsmodtager og den disponible indkomst som beskæftiget. Det kendetegner
næsten hele gruppen med nettokompensationsgrader over 80 pct., at de er forsikret
mod ledighed, svarende til 96 pct. af gruppen,
jf. bilag 8.3 i Ulighedsredegørelsen 2020.
Aftalen skønnes at have en begrænset virkning på antallet af personer med en net-
tokompensationsgrad over 80 pct. Det skal ses i sammenhæng med, at faktiske le-
dige kontanthjælpsmodtagere og ikke-forsikrede beskæftigede, som har kontant-
hjælp som overførselsalternativ, i gennemsnit har nettokompensationsgrader, der
er markant lavere end 80 pct. Således vil størstedelen af de personer, der har kon-
tanthjælp som overførselsalternativ, både før og efter reformen have et forholds-
vis stort økonomisk incitament til at være i arbejde.
Til sammenligning kan det oplyses, at det tidligere er skønnet, at det midlertidige
børnetilskud, der som en del af aftalen videreføres som et permanent børnetil-
skud, indebærer en stigning i den gennemsnitlige nettokompensationsgrad for de
berørte (faktiske ledige kontanthjælpsmodtagere og ikke-forsikrede beskæftigede)
på godt 6 pct.-point fra knap 58 pct. til knap 64 pct.,
jf. Svar på Beskæftigelsesudvalgets
spørgsmål nr. 47 (alm. del) af 3. september 2019.
Aftalen skønnes på den baggrund
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om, hvordan antallet af personer med en svag økonomisk tilskyndelse til at arbejde vil udvikle sig som følge af regeringens aftale om af afskaffe kontanthjælpsloftet , til finansministeren
Side 2 af 2
samlet set at indebære højere kompensationsgrader i gennemsnit, men skønnes
samtidig at øge arbejdsudbuddet med 300 personer. Den positive arbejdsudbuds-
virkning kan henføres til en lempeligere modregning i kontanthjælpen, der øger
kontanthjælpsmodtagernes incitamentet til at arbejde ved siden af kontanthjælpen.
Det bemærkes, at der ikke findes et analysegrundlag til opgørelser af nettokom-
pensationsgrader, hvor
Aftale om nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene
kan
kvantificeres yderligere. Det er et omfattende arbejde at indarbejde aftalen i analy-
segrundlaget til opgørelse af nettokompensationsgrader. Aftalen vil blive indarbej-
det i forbindelse med den kommende opdatering af analysegrundlaget. De kvanti-
ficerede virkninger af aftalen på antallet af personer med nettokompensationsgra-
der over 80 pct. vil blive afrapporteret i forbindelse med præsentationen af det op-
daterede analysegrundlag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister