Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2599551_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 343 (Alm. del) af 15. juni
2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på beskæftigelse, offentlige finanser og BNP af at
nedsætte dagpengenes dimittendsats til 7.551 kr. for ikke-forsørgere under 30 år
svarende til kontanthjælpssatsen for unge? Beregningen bedes tage udgangspunkt i
dagpengesystemet
efter implementering af reformpakken ”Hurtigere i job, et
stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder”
fra januar 2022.
Svar
Dimittenddagpengesatsen er i dag opdelt i to satser. Dimittender, der ikke har for-
sørgerpligt, kan få udbetalt 71,5 pct. af den maksimale dagpengesats. Dimittender
med forsørgerpligt kan få udbetalt 82 pct. af den maksimale dagpengesats. Dette
svarer til en bruttoudbetaling på henholdsvis 13.836 kr. (2022-pl) og 15.868 kr.
(2022- pl) om måneden for fuldtidsforsikrede.
Med
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
er det aftalt, at
Dimittendsatsen for ikke-forsørgere under 30 år nedsættes til 9.514 kr. pr.
måned efter de første tre måneders forbrug af dagpengeperioden. Dimit-
tendsatsen for ikke-forsørgere, der er fyldt 30 år, nedsættes til 12.018 kr.
pr. måned efter de første tre måneders forbrug af dagpengeperioden. Di-
mittendsatsen for forsørgere ændres ikke. Satserne er opgjort i 2022-ni-
veau.
Dimittenders ordinære dagpengeperiode reduceres fra to år til ét år, men
med forsat mulighed for fleksibel forlængelse i et år.
Dimittender skal fremadrettet opfylde et sprogkrav for at kunne modtage
dimittenddagpenge. Dimittender, som har vist aktuel tilknytning til det
danske arbejdsmarked, undtages fra sprogkravet.
Der er i nedenstående taget udgangspunkt i, at dagpengesatsen for ikke-forsørgere
under 30 år sættes ned til 7.551 kr. efter de første tre måneders forbrug af dagpen-
geperioden. De øvrige tiltag fra
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
er der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: MFU spm. om ministeren vil beregne effekten på beskæftigelse, offentlige finanser og BNP af at nedsætte dagpengenes dimittendsats til 7.551 kr. for ikke-forsørgere, til finansministeren
2599551_0002.png
Side 2 af 2
således fastholdt i nedenstående, mens dimittendsatsen for ikke-forsørgere under
30 år er fastsat til 7.551 kr. frem for 9.514 kr., efter de tre første måneders forbrug
af dagpengeperioden.
Det vurderes, at en reduktion af dimittendsatsen til 7.551 kr. for ikke-forsørgere
under 30 år efter tre måneders forbrug af dagpengeperioden vil medføre en struk-
turel forbedring af de offentlige finanser ca. 0,3 mia. kr. fuldt indfaset efter skat,
tilbageløb og adfærd ift. de aftalte ændringer i
Aftale om ny reformpakke for dansk øko-
nomi.
Den yderligere satsreduktion for ikke-forsørgere under 30 år skønnes at medføre
en yderligere varig positiv arbejdsudbudsvirkning på omkring 1.200 fuldtidsperso-
ner, hvilket svarer til en stigning i BNP på ca. 1 mia. kr. årligt.
Tabel 1
Strukturelle økonomiske virkninger ved en nedsættelse af dimittendsatsen til niveauet for
kontanthjælp for ikke-forsørgere under 30 år efter tre måneders forbrug af dagpengeperioden,
virkning efter
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
Økonomiske konsekvenser
Mio. kr., 2022-pl
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
50
40
250
300
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
BNP, mia. kr., 2022-niveau.
1.200
1,0
Anm.: I tabellen er udgifterne afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste
50 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger pba. dagpengemodellen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister