Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2597650_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 330 (Alm. del) af 25. maj
2022
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og of-
fentlige finanser, hvis uddannelsestilbøjeligheden øges frem mod 2030 svarende
til, at henholdsvis 66 pct. og 70 pct. af en ungdomsårgang tager en videregående
uddannelse (målt ved profilmodellen 25 år efter 9. klasse)? Effekten bedes opgjort
år for år frem til 2030 og derefter med 5 års intervaller frem til 2080. For de of-
fentlige finanser ønskes effekten derudover opgjort som den samlede effekt på
holdbarhedsindikatoren.
Svar
Et højt uddannelsesniveau og en høj kvalitet i uddannelsessystemet har historisk
bidraget til en stor del af den velstand, vi har i dag. Et øget uddannelsesniveau for-
ventes også fremadrettet at bidrage til stigende velstand. Unge generationer har i
gennemsnit et højere uddannelsesniveau end de ældre generationer, som træder ud
af arbejdsmarkedet.
Finansministeriet indregner løbende virkninger af ændringerne i uddannelsesni-
veauet i de mellemfristede planer, herunder påvirkninger på beskæftigelsen, ar-
bejdstiden og produktiviteten. Virkningerne indregnes ved brug af det såkaldte
uddannelsesgennemslag,
jf. Finansredegørelsen 2014.
Finansministeriets anvender ikke længere profilmodellen direkte. I stedet anven-
des DREAMs officielle uddannelsesprognose. Derfor måles uddannelsesniveauet
ikke længere baseret på en 9. klasse 25 år efter endt grundskole.
Skiftet har ikke
haft væsentlig indvirkning på den mellemfristede fremskrivning og skal primært ses
som strømlining af beregningsgangen.
I svaret er det lagt til grund, at uddannelsesniveauet for generation 2014 (som er
16 årige i 2030 og dermed har den typiske alder for færdiggørelsen af grundsko-
len), vil være den første generation, som opnår målene på hhv. 66 pct. og 70 pct.
for videregående uddannelser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og offentlige finanser, hvis uddannelsestilbøjeligheden øges frem mod 2030, til finansministeren
2597650_0002.png
Side 2 af 6
Det er beregningsteknisk antaget, at måltallene for uddannelsestilbøjelighed opnås
gennem en øget sandsynligheden for at gennemføre en uddannelse, gennemfør-
selssandsynligheden, for samtlige videregående uddannelser gradvist fra 2023 frem
mod 2030. Det er beregningsteknisk forudsat, at forøgelsen af gennemførsels-
sandsynligheden sker proportionalt på tværs af videregående uddannelser. For-
øgelsens størrelse sikrer lige netop, at generation 2014 samt alle efterfølgende ge-
nerationer opnår måltallene,
jf. figur 1.
Generationer før 2014 vil også være delvist
berørt, da forøgelsen sker gradvist fra 2023 til 2030.
Det bemærkes, at en øget uddannelsestilbøjelighed også kan opnås gennem andre
kanaler end en højere gennemførelsessandsynlighed, hvilket vil ændre skønnene
for den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og offentlige finanser.
Figur 1
Andelen af generation 2014, som har taget en videregående uddannelse på alderstrin 15-60 år
Pct.
80
70
60
50
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Konvergensprogram, 2022
Mål på 66 pct.
Mål på 70 pct.
40
30
20
10
0
Kilde: DREAMs officielle uddannelsesprognose (Konvergensprogram, 2022) og særbestilling for mål på hhv. 66
pct. og 70 pct.
Til sammenligning opnår 64 pct. af personer med afsluttet grundskole fra genera-
tion 2014 en videregående uddannelse som 41-årig i Danmarks Konvergenspro-
gram, 2022. Et måltal på 66 pct. er således kun lidt højere end det allerede forud-
satte og vil derfor have begrænset betydning for arbejdsmarkedet og de offentlige
finanser.
I de efterspurgte alternative forløb forskydes befolkningens uddannelsessammen-
sætning mod videregående uddannelser de først kommende år
jf. figur 2 og 3.
Figur 2
Ændring i uddannelsesfordelingen ved mål på
66 pct.
Figur 3
Ændring i uddannelsesfordelingen ved mål på
70 pct.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og offentlige finanser, hvis uddannelsestilbøjeligheden øges frem mod 2030, til finansministeren
2597650_0003.png
Side 3 af 6
Pct.
6
Pct.
6
Pct.
6
5
4
3
2
Pct.
6
5
4
3
2
5
4
3
2
1
0
-1
5
4
3
2
1
0
-1
1
0
-1
-2
-3
2020
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
1
0
-1
-2
-3
-2
-3
2020
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
-2
-3
Grundskole
KVU
Gymnasie
MVU
Erhvervsskole
LVU
Grundskole
KVU
Gymnasie
MVU
Erhvervsskole
LVU
Kilde: DREAMs officielle uddannelsesprognose (Konvergensprogram, 2022) og særbestilling for mål på hhv. 66
pct. og 70 pct.
På sigt er stigningen i det samlede uddannelsesniveau drevet af et stigende antal
personer med en lang videregående uddannelse, mens omfanget af andre uddan-
nelser reduceres set i forhold til Konvergensprogrammet 2022. Det skal blandt
andet ses i sammenhæng med, at en del af de personer, som i udgangspunktet fra-
falder mellemlange- og lange videregående uddannelser, ender med at færdiggøre
en kort videregående uddannelse. Men når gennemførselssandsynligheden forøges
på både mellemlange- og lange videregående uddannelser, er frafaldet mindre og
dermed falder optaget på korte videregående uddannelser med de antagelser, der
er gjort i DREAMs alternative scenarier.
Når antal personer med mellemlang videregående uddannelse også falder på sigt,
skal det ses i sammenhæng med, at flere universitetsbachelorer (der anses som en
mellemlang uddannelse) gennemfører en kandidatuddannelse under de givne anta-
gelser.
Ovenstående effekter følger af beregningstekniske forudsætninger i DREAMs ud-
dannelsesmodel, som målscenarierne er beregnet på. Det er således ikke et udtryk
for, at effekterne nødvendigvis vil materialisere sig i virkeligheden. Hvis den øgede
uddannelsestilbøjelighed var opnået via øget optag snarere end højere gennemfør-
selstilbøjelighed, ville virkningerne være anderledes end de her beregnede.
Som konsekvens af at gennemførselssandsynligheden øges, vil antallet af personer
under uddannelse samlet set falde. Det svarer til, at flere tager deres uddannelse på
normeret tid eller færre falder fra uddannelsen for efterfølgende at tage en anden
uddannelse. På sigt vil der således være ca. 11.000 færre studerende i scenariet på
70 pct. I scenariet på 66 pct. vil der være ca. 1.100 færre studerende,
jf. tabel 1.
Virkning på arbejdsmarkedet, velstand og offentlige finanser
Et højere uddannelsesniveau giver både stærkere kompetencer og en bedre til-
knytning til arbejdsmarkedet, hvilket øger produktivitet og reducerer risikoen for
arbejdsløshed. Omvendt vil en længere uddannelse betyde, at studietiden forlæn-
ges, hvor man typisk vil være mindre erhvervsaktiv. Længere uddannelser betyder
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og offentlige finanser, hvis uddannelsestilbøjeligheden øges frem mod 2030, til finansministeren
2597650_0004.png
Side 4 af 6
således isoleret set et lavere arbejdsudbud i starten af de erhvervsaktive år, men et
højere arbejdsudbud på længere sigt.
I beregningen er det dog lagt til grund, at uddannelsesniveauet øges samtidigt
med, at tiden på studiet reduceres, idet frafaldet er mindre og flere derfor kommer
hurtigere gennem deres studier. Der er således både en positiv beskæftigelsesvirk-
ning fra, at folk kommer hurtigere igennem studiet samtidigt med, at risikoen for
at blive arbejdsløs reduceres.
Tabel 1
Ændringen i sammensætningen af studerende
2025
1.000 personer
Ændring i antal studerende
-heraf grundskole
-heraf gymnasie
-heraf erhvervsskole
-heraf KVU
-heraf MVU
-heraf LVU
2030
2040
2060
2080
Scenarie med 66 pct. som mål
2,2
0,0
-0,2
-0,5
0,2
1,0
1,7
1,1
0,0
0,0
-1,3
-0,4
-0,9
3,8
-0,8
0,0
0,0
-1,9
-0,7
-2,1
4,0
-1,4
0,0
-0,1
-2,3
-0,8
-2,5
4,3
-0,9
0,0
-0,1
-2,0
-0,8
-2,3
4,3
Scenarie med 70 pct. som mål
Ændring i antal studerende
-heraf grundskole
-heraf gymnasie
-heraf erhvervsskole
-heraf KVU
-heraf MVU
-heraf LVU
2,8
0,0
-0,1
-1,2
-0,7
0,3
4,5
-2,1
0,0
-0,1
-4,5
-3,5
-6,3
12,4
-9,0
0,0
0,0
-6,2
-4,2
-11,1
12,5
-11,4
0,0
-0,1
-7,7
-4,6
-13,3
14,4
-10,9
0,0
-0,2
-7,6
-4,6
-12,7
14,3
Anm.: Ændringer i forhold til Konvergensprogram, 2022.
Kilde: DREAMs officielle uddannelsesprognose og særbestilling for mål på hhv. 66 pct. og 70 pct.
Uddannelsestiltag har typisk en lang indfasningshorisont. Generationer, som alle-
rede er færdiguddannet, vil kun være påvirket af den stigende gennemførselssand-
synlighed i forbindelse med efteruddannelse, som kun dækker over et meget be-
grænset antal personer. Uddannelsesniveauet i samfundet stiger således især som
følge af, at de unge generationer med et højt uddannelsesniveau træder ind på ar-
bejdsmarkedet, mens ældre med lavere gennemsnitligt uddannelsesniveau træder
ud. Der vil således kun være en lille virkning på økonomien frem mod 2030,
jf. ta-
bel 2.
På lang sigt vil beskæftigelsesvirkningen have en betydelig størrelse. I 2080
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og offentlige finanser, hvis uddannelsestilbøjeligheden øges frem mod 2030, til finansministeren
2597650_0005.png
Side 5 af 6
vil der således være ca. 1.600 flere personer i beskæftigelse, hvis 66 pct. opnår en
videregående uddannelse. For målet på 70 pct. er dette ca. 8.200 personer.
Det bemærkes, at virkningen på fuldtidsbeskæftigelsen er betydeligt større end an-
tal beskæftigede målt i personer. Det skal ses i sammenhæng med, at de stude-
rende bliver hurtigere færdiguddannede, når gennemførselssandsynligheden øges.
Dermed overgår flere til ordinær beskæftigelse tidligere, hvor de har en betydelig
højere arbejdstid end som beskæftigede studerende.
Tabel 2
Virkninger på beskæftigelse, velstand og offentlig saldo.
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060 2065 2070 2075 2080
Antal beskæftigede, 1.000 personer
Mål på 66
pct.
Mål på 70
pct.
0,0
0,0
0,0 -0,1 -0,1 -0,2 -0,2 -0,1 -0,1 0,3 0,5 0,5 0,7 0,9 1,0
0,0
0,1
0,1
0,2
0,2
0,5
0,8 2,3 2,8 3,2 3,8 4,6 5,4
1,1
6,0
1,3
6,7
1,5 1,6
7,4 8,2
Fuldtidsbeskæftigelse, 1.000 personer
Mål på 66
pct.
Mål på 70
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 -0,2 -0,3 -0,4 -0,2
0,1
0,2
0,2
0,3
0,9
0,0 0,7 1,1 1,2 1,4 1,8 2,1
1,6 4,7 5,5 6,2 7,0 8,5 9,7
2,3
2,4
2,6 2,7
10,6 11,4 12,0 12,6
Velstandsvirkning (realt strukturel BNP), pct.
Mål på 66
pct.
Mål på 70
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,3 0,3
0,1 0,3 0,5 0,7 0,8 1,0 1,2
0,4
1,4
0,4
1,5
0,4 0,4
1,6 1,6
Offentlig primær saldo, pct. af BNP
Mål på 66
pct.
Mål på 70
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
0,0
0,1
0,0
0,1
0,0 0,0
0,1 0,1
Anm.: Ændringer i forhold til Konvergensprogram, 2022.
Kilde: Egne beregninger
Virkningen på de offentlige finanser opgjort ved holdbarhedsindikatoren er hhv.
0,0 og 0,1 pct. af BNP for målforløbet på 66 pct. og 70 pct. Virkningen afspejler
dels den øgede beskæftigelse, men også lavere udgifter til både SU og øvrige over-
førsler. Sidstnævnte skyldes, at personer med en højere uddannelse i mindre om-
fang modtager indkomsterstattende overførsler.
Det bemærkes, at ændret uddannelsesomfang generelt ikke påvirker den finanspo-
litiske holdbarhed entydigt. På den ene side vil højere uddannelse typisk øge stu-
dierelaterede udgifter gennem længere uddannelsesforløb ligesom længere uddan-
nelsesforløb reducere antal år på arbejdsmarkedet. På den anden side modsvares
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om den forventede virkning for velstand, beskæftigelse og offentlige finanser, hvis uddannelsestilbøjeligheden øges frem mod 2030, til finansministeren
2597650_0006.png
Side 6 af 6
disse to negative effekter af en forbedret arbejdsmarkedstilknytning efter endt ud-
dannelse. I indeværende svar er det dog beregningsteknisk forudsat, at studietiden
forkortes og uddannelsesniveauet øges, hvilket øger den finanspolitiske holdbar-
hed marginalt.
Velstandsvirkningen af øget uddannelse kommer dels fra højere beskæftigelse og
dels fra højere produktivitet. Personer med højere uddannelser vil typisk have en
højere livstidsindkomst, hvilket øger velstanden samlet set. Økonomiens samlede
produktivitetsniveau stiger med hhv. ca. �½ pct. og 2. pct. på lang sigt af scenariet
på 66 og 70 pct.,
jf. figur 4.
Figur 4
Ændring i produktivitetsniveauet pba. nye uddannelsesniveauer
Pct.
2,5
2,0
1,5
Pct.
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
2055
2060
2065
2070
2075
2080
2085
2090
2095
2100
Mål på 66 pct.
Mål på 70 pct.
1,0
0,5
0,0
-0,5
Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister