Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2597644_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 329 (Alm. del) af 25. maj
2022
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor andel af en ungdomsårgang, der forventes
at tage en videregående uddannelse i dag, og hvor står andel, der forventes
at tage en videregående uddannelse i 2030 i regeringens seneste mellemfristede
fremskrivning (målt ved profilmodellen 25 år efter 9. klasse)?
Svar
I Danmarks Konvergensprogram 2022 er der ca. 267.000 personer i 2022, som er
i gang med at tage en videregående uddannelse baseret på DREAMs uddannelses-
prognose. Frem mod 2030 vil det stige til ca. 273.000 personer. Det svarer til, at
andelen af befolkningen, som har en videregående uddannelse i 2022, er 28 pct.,
hvilket stiger til 32 pct. frem mod 2030.
For 2022 er andelen af en ungdomsårgang, som opnår en videregående uddan-
nelse 25 år efter afsluttet grundskole, opgjort ved generation 2006. Generation
2006 vil være 16 år i 2022, hvilket er den typiske alder ved afslutningen af grund-
skolen. Som 41 årige, dvs. 25 år efter afsluttet grundskole, vil 63,8 pct. af genera-
tion 2006 have opnået en videregående uddannelse. For generation 2014, som for-
ventes at afslutte grundskolen i 2030, opnår ca. 64,2 pct. af generationen en vide-
regående uddannelse,
jf. figur 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvor stor andel af en ungdomsårgang, der forventes at tage en videregående uddannelse i dag, til finansministeren
2597644_0002.png
Side 2 af 2
Figur 1
Andelen af generation 2006 og 2014, som opnår en videregående uddannelse.
Pct. af årgangen med mindst en grundskole
70
60
50
40
30
20
10
0
15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50
Generation 2006
Generation 2014
25 år efter afsluttet
folkeskole
Pct. af årgangen med mindst en grundskole
70
60
50
40
30
20
10
0
Kilde: DREAMs uddannelsesprognose 2021.
Det bemærkes, at Finansministeriet er gået over til fuldt ud at basere uddannelses-
fremskrivningerne på DREAM's officielle uddannelsesprognose. Profilmodellen
udgør således ikke længere grundlaget for indregning af uddannelseseffekter i de
mellemfristede fremskrivninger. Skiftet har ikke haft væsentlig betydning for den
mellemfristede fremskrivning og skal primært ses som strømlining af forudsætnin-
ger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister