Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. april 2022
Svar på Finansudvalgets alm. del-spørgsmål nr. 174 af 8. marts
2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på L 1 spørgsmål 47 som følge af forslaget om det
såkaldte kulturbidrag og øvrige nye initiativer? Opgørelsen bedes lavet uden
initiativer, som ikke har effekt efter 2021, og ligeledes opgøre provenuvirkningen i
2030 og varigt. I opgørelsen bedes også medtaget initiativer, der fjerner fradrag
(f.eks. fjernelsen af håndværkerdelen i BoligJobordningen).
Svar
Som nævnt i svar på L 1 spørgsmål 47, ønsker regeringen at prioritere velfærd,
klima, miljø og folkesundhed. Det kræver finansiering. Derfor har regeringen af-
skaffet en række særlige skatterabatter og bl.a. forhøjet afgiften på tobak samt af-
giften på bæreposer og engangsservice samt vedtaget at indføre afgift på nikotin-
produkter for at give borgerne incitament til at ændre adfærd.
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at skønne over provenuet fra et muligt
kommende kulturbidrag fra streamingtjenester som følge af manglende kendskab
til sats og grundlag. Derfor indgår initiativet ikke i svaret.
Skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 8. marts 2022, skønnes at
medføre en umiddelbar nettostramning på ca. 7,8 mia. kr. i umiddelbar virkning i
2022 og ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I 2025 skønnes den
samlede stramning at være ca. 8,8 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,8 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd. I 2030 skønnes den samlede stramning at være ca. 8,0
mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 1,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Varigt
skønnes effekten at være 11,9 mia. kr. og 4,7 mia. kr. i henholdsvis umiddelbar
virkning og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K