Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2597268_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 23. maj
2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre det finanspolitiske råderum for hvert år i perioden 2023-
2030 med udgangspunkt i fremskrivningen i Danmarks Konvergensprogram
2022, maj 2022? Råderummet bedes opgjort med og uden de midlertidige forhold
relateret til covid-19, og med og uden de midlertidige forhold relateret til håndte-
ring af situationen i Ukraine. Råderummet bedes dertil opgjort med og uden alle-
rede disponerede midler til forsvarsforliget for 2018-2023, og med og uden reser-
ven til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv i forlængelse af Nord-
søaftalen. Råderummet bedes desuden opgjort inklusiv de beregningstekniske op-
justeringer af investeringsrammen i 2024-2025.
Svar
Det finanspolitiske råderum er et mål for den mulige offentlige forbrugsvækst
givet øvrig besluttet politik og forudsætninger i øvrigt
inden for målet om struk-
turel balance på de offentlige finanser i 2025. Det finanspolitiske råderum opdate-
res løbende i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger på baggrund af
den samlede udvikling i økonomien og er senest opgjort i
Danmarks Konvergenspro-
gram 2022,
maj 2022.
Perioden efter 2025 er ikke dækket af en mellemfristet plan og ligger dermed uden
for planlægningshorisonten. Det finanspolitiske råderum efter 2025 vil afhænge af
den konkrete tilrettelæggelse af finanspolitikken, herunder udviklingen i den struk-
turelle saldo og de overordnede prioriteringer i den økonomiske politik. Det er så-
ledes ikke under de givne forudsætninger muligt at beregne det finanspolitiske rå-
derum frem mod 2030. Det finanspolitiske råderum vil blive opgjort frem til 2030
i forbindelse med regeringens kommende 2030-plan.
Det finanspolitiske råderum er
når der korrigeres for midlertidige forhold relate-
ret til covid-19
opgjort til 14�½ mia. kr. i 2025 målt i forhold til 2022. Hvis der
yderligere tages højde for midlertidige beregningsteknisk forudsatte merudgifter i
relation til situationen i Ukraine
herunder den afsatte sikkerhedsreserve på 3�½
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om det finanspolitiske råderum for hvert år i perioden 2023-2030 med udgangspunkt i fremskrivningen i Danmarks Konvergensprogram 2022, til finansministeren
Side 2 af 3
mia. kr. i 2022 og 2023, der beregningsteknisk er indregnet i det offentlige for-
brug, og merudgifter til håndteringen af fordrevne fra Ukraine udgør det finans-
politiske råderum ca. 20 mia. kr. frem mod 2025,
jf. tabel 1.
Heraf er ca. 1¼ mia. kr. reserveret til det besluttede løft af Forsvaret i forbindelse
med Forsvarsforliget (januar 2018) samt reserve til sikring af gode rammebetingel-
ser i dansk erhvervsliv i forlængelse af Nordsøaftalen (marts 2017).
I Danmarks Konvergensprogram 2022 skønnes en underliggende forbedring af
den strukturelle saldo på 0,1 pct. af BNP i 2024 og 2025 svarende til ca. 2�½ mia.
kr. årligt sammenlignet med fremskrivningen fra
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for
udgiftslofter 2025,
august 2021. Den underliggende forbedring af den strukturelle
saldo på 0,1 pct. af BNP i 2024 og 2025 udmøntes i Danmarks Konvergenspro-
gram 2022 beregningsteknisk til et løft af de offentlige investeringer (uden for ud-
giftslofterne). I tabel 1 anføres en regneeksempel, hvor saldoforbedringen ud-
møntes til et løft af det finanspolitiske råderum i stedet for den offentlige investe-
ringsramme (uden for udgiftslofter).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om det finanspolitiske råderum for hvert år i perioden 2023-2030 med udgangspunkt i fremskrivningen i Danmarks Konvergensprogram 2022, til finansministeren
2597268_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025
2023
Mia. kr. (2022-priser)
Finanspolitisk råderum i KP22
Midlertidige forhold relateret til covid-19
- Finanspolitisk råderum uden udgifter til midlertidige forhold relateret til covid-19
- Finanspolitisk råderum med udgifter til midlertidige forhold relateret til covid-19
Midlertidige beregningsteknisk forudsatte merudgifter i relation til situationen i Ukraine
- Finanspolitisk råderum med forudsatte merudgifter
- Finanspolitisk råderum uden forudsatte merudgifter
Reservation til løft af forsvaret i forbindelse med Forsvarsforliget (januar 2018)
- Finanspolitisk råderum inkl. reservation
- Finanspolitisk råderum ekskl. reservation
Reservation til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv i forlængelse af
Nordsøaftalen (marts 2017)
- Finanspolitisk råderum inkl. reservation
- Finanspolitisk råderum ekskl. reservation
Saldoforbedring i 2024 og 2025 i Danmark Konvergensprogram 2022 (maj 2022)
- Finanspolitisk råderum uden udmøntning af saldoforbedring
- Finanspolitisk råderum med udmøntning af saldoforbedring
6�½
6�½
6�½
14�½
17
6�½
6�½
6�½
6�½
14�½
14¼
6�½
6�½
5�½
14�½
13�½
6�½
8
6�½
11�½
14�½
20
6�½
-1¾
6�½
-1¾
14�½
6�½
6�½
14�½
2024
2025
Anm.: Det finanspolitiske råderum opgøres som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige
forbrug ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Det finanspolitiske råderum er
korrigeret for midlertidige forhold relateret til covid-19. Tal er afrundet til nærmeste kvarte mia. kr.
Kilde:
Danmarks Konvergensprogram 2022,
maj 2022 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister