Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål O om Femern Bælt-
forbindelsen –
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål O
Vil ministeren kommentere kritikken i beretning nr. 10/2021 om projekteringsfasen for Femern
Bælt-forbindelsen, jf. FIU alm. del – bilag 70?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Svar
Tak for spørgsmålet! Det giver os lejlighed til at drøfte de udfordringer, projektet stod over for i
forbindelse med projektering og tysk myndighedsgodkendelse. Og dermed også de beslutninger,
som skiftende ministre og de syv partier i forligskredsen skulle tage fra efteråret 2010 til foråret
2020, hvor anlægsarbejdet blev besluttet igangsat fuldt ud.
Rigsrevisionens beretning vedrører projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen og
perioden frem til, at den endelige tyske myndighedsgodkendelse forelå i november 2020. Jeg
har dermed ikke selv haft nogen som helst indflydelse på de beslutninger om projektet, som
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen forholder sig kritisk til.
Jeg fremsendte den 9. marts 2022 min redegørelse til Statsrevisorerne om beretningen af 17.
januar 2022. Med udgangspunkt i denne redegørelse vil jeg besvare spørgsmålet.
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg har noteret mig Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
kritik af, at Transportministeriet og Femern A/S ikke i tilstrækkelig grad tog højde for risici for
forsinkelser i den tyske myndighedsproces i styringen af projekteringsfasen. Det gælder også for
de økonomiske risici forbundet hermed.
Om Transportministeriets vurdering af kritikken af tidsplanerne har jeg fået oplyst følgende:
Femern Bælt-forbindelsen er et ganske unikt projekt. Det skyldes størrelsen og kompleksiteten
af projektet. Hertil kommer, at det skal opfylde myndighedskrav i to lande.
At vurdere Femern Bælt-forbindelsen var en meget stor og meget udfordrende opgave for
myndighederne i delstaten Slesvig-Holsten, der havde ansvaret for at godkende projektet i