Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2573123_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål O om Femern Bælt-
forbindelsen –
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål O
Vil ministeren kommentere kritikken i beretning nr. 10/2021 om projekteringsfasen for Femern
Bælt-forbindelsen, jf. FIU alm. del – bilag 70?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Svar
Tak for spørgsmålet! Det giver os lejlighed til at drøfte de udfordringer, projektet stod over for i
forbindelse med projektering og tysk myndighedsgodkendelse. Og dermed også de beslutninger,
som skiftende ministre og de syv partier i forligskredsen skulle tage fra efteråret 2010 til foråret
2020, hvor anlægsarbejdet blev besluttet igangsat fuldt ud.
Rigsrevisionens beretning vedrører projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen og
perioden frem til, at den endelige tyske myndighedsgodkendelse forelå i november 2020. Jeg
har dermed ikke selv haft nogen som helst indflydelse på de beslutninger om projektet, som
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen forholder sig kritisk til.
Jeg fremsendte den 9. marts 2022 min redegørelse til Statsrevisorerne om beretningen af 17.
januar 2022. Med udgangspunkt i denne redegørelse vil jeg besvare spørgsmålet.
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg har noteret mig Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
kritik af, at Transportministeriet og Femern A/S ikke i tilstrækkelig grad tog højde for risici for
forsinkelser i den tyske myndighedsproces i styringen af projekteringsfasen. Det gælder også for
de økonomiske risici forbundet hermed.
Om Transportministeriets vurdering af kritikken af tidsplanerne har jeg fået oplyst følgende:
Femern Bælt-forbindelsen er et ganske unikt projekt. Det skyldes størrelsen og kompleksiteten
af projektet. Hertil kommer, at det skal opfylde myndighedskrav i to lande.
At vurdere Femern Bælt-forbindelsen var en meget stor og meget udfordrende opgave for
myndighederne i delstaten Slesvig-Holsten, der havde ansvaret for at godkende projektet i
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 10. maj 2022 om kritikken i beretning om Femern Bælt-forbindelsen, til transportministeren
Side 2 af 3
Tyskland. De slesvig-holstenske myndigheder havde ikke tidligere myndighedsbehandlet et så
stort infrastrukturprojekt, der både omfattede en baneforbindelse og en vejforbindelse. Og som i
tillæg hertil skal anlægges på søterritoriet.
I den første del af projekteringsfasen kunne Femern A/S derfor ikke få klare og præcise
meldinger fra de ansvarlige slesvig-holstenske myndigheder om processen for den tyske
myndighedsgodkendelse.
Det kan naturligvis ikke være en undskyldning for, at der ikke blev taget højde for den
usikkerhed, der naturligt måtte være forbundet med varigheden af den tyske myndighedsproces.
Der burde derfor have været lagt mere tid ind i projektets tidsplan.
Til kritikken af den risiko, der blev taget ved at gennemføre udbuddet af de fire store
anlægsentrepriser parallelt med den tyske myndighedsgodkendelse, har jeg fået oplyst følgende:
I slutningen af november 2010 præsenterede Femern A/S sit anlægsskøn for en sænketunnel og
en skråstagsbro samt sin indstilling om, at en sænketunnel var den foretrukne tekniske løsning
for den faste forbindelse. Det kom bag på mange, at tunnelløsningen var blevet billigere, og
broløsningen var blevet dyrere.
Derfor besluttede forligskredsen, at der skulle foretages en ekstern kvalitetssikring af de
endelige anlægsbudgetter frem mod fremsættelse af en anlægslov. Desuden besluttede man, at
man ønskede at kende prisen på at bygge forbindelsen, inden der skulle tages endelig stilling til
projektet ved behandling af anlægs- og driftsloven. Derfor igangsatte Femern A/S udbuddet.
I begyndelsen af 2015 – forud for fremsættelse af lovforslaget – kunne Femern A/S præsentere
de første, indikative tilbudspriser. De var imidlertid meget højere, end Femern A/S havde
skønnet.
Femern A/S fik forhandlet tilbudspriserne ned, blandt andet ved at give entreprenørerne to år
mere til at bygge forbindelsen. Da entreprenørernes vedståelsesfrist var ved at løbe ud i foråret
2016, forelå en tysk myndighedsgodkendelse af projektet endnu ikke. Der var derfor enighed
om, at Femern A/S ikke kunne indgå kontrakter på de fire anlægsentrepriser.
Femern A/S præsenterede forligskredsen for fire modeller for håndtering af de indkomne
tilbud: 1) En forlængelse af vedståelsesperioden; 2) En kontrakt med forskudt opstart; 3) En
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 10. maj 2022 om kritikken i beretning om Femern Bælt-forbindelsen, til transportministeren
Side 3 af 3
betinget kontrakt; og 4) En annullation af udbuddet med henblik på en senere genopstart af
udbudsprocessen.
En betinget kontrakt blev samlet set vurderet at være den mest attraktive løsning. Det havde
samtidig den fordel, at Femern A/S sammen med entreprenørerne kunne besvare de helt
konkrete spørgsmål til udførelsen af projektet, som de tyske myndigheder stillede som grundlag
for at udstede myndighedstilladelsen. På den baggrund gav forligskredsen den 4. marts 2016 sin
tilslutning til, at Femern A/S indgik betingede kontrakter på anlægsentrepriserne.
Som følge af den langstrakte tyske myndighedsproces varede myndighedsprocessen samlet set
mere end 11 år, mens selve byggeprocessen forventes at vare 8�½ år.
Jeg synes, at vi skal glæde os over, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen nu er i fuld
gang. Det skyldes både et solidt arbejde i Femern A/S og en forligskreds, der aktiv har arbejdet
for at håndtere de forskellige problemer. Ifølge Femern A/S’ tidsplan forventes forbindelsen at
åbne i 2029. Femern Bælt-forbindelsen vil bidrage til at fremme den internationale
jernbanetransport og give et vigtigt bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren.
Det er Transportministeriets erfaring, at myndighedsgodkendelsesprocesser også i Danmark
bliver stadig mere komplicerede. Myndighedsprocessen udgør en stigende andel af
infrastrukturprojekters samlede tidsplan.
I forlængelse af Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik vil Transportministeriet arbejde med
at udvikle bedre metoder til nærmere at vurdere de tidsmæssige risici og de deraf afledte
økonomiske risici for større anlægsprojekter.
Tak for ordet!