Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2573057_0001.png
Samrådstale
5. maj 2022
Besvarelse af samrådsspørgsmål af 29. marts 2022
stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og
Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren - med
henvisning til artiklen ”B.T. afslører: Stort sikkerhedsbrud i
staten
– ti personer anholdt” bragt i B.T. den 23. marts 2022
- redegøre for, (1)
hvad regeringen har gjort for at sikre, at brugen af den ulovlige arbejdskraft er ble-
vet stoppet, og at sikkerhedsbruddet i staten er blevet håndteret, (2) om ministeren
er bekendt med lignende forhold hos andre leverandører til staten
dvs. dels for-
hold, hvor der er blevet brugt eller bliver brugt ulovlig arbejdskraft, og dels forhold
hvor der har været sikkerhedsbrud, og (3) hvilke initiativer ministeren vil tage for
at sikre, at der ikke opstår lignende sager hos leverandører til den danske stat?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålene
stillet af Troels Lund Poulsen og Hans An-
dersen fra Venstre.
I samrådsspørgsmålene bliver der spurgt til
sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig ar-
bejdskraft. Det er naturligvis en dagsorden,
som regeringen tager meget alvorligt, og
som jeg derfor meget gerne vil drøfte med
udvalget.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 2 af 13
Der er stillet tre spørgsmål med henvisning
til BT’s artikel om ”sikkerhedsbrud
i staten
ti personer anholdt”, som jeg nu vil besvare
enkeltvis.
1) Hvad har regeringen gjort for at sikre, at bru-
gen af den ulovlige arbejdskraft er blevet stoppet,
og at sikkerhedsbruddet i staten er blevet håndte-
ret?
Det korte svar på spørgsmålet er: at ophæve
samarbejdet med den konkrete leverandør
og indskærpe opfølgningen på sikkerheds-
krav.
Men hvis jeg skal sætte lidt flere ord på sa-
gen, vil jeg kort skitsere forløbet:
Politiet foretog natten til den 23. februar
2022 kontrol af 66 personer fordelt på 19
styrelser og ministerier. Her blev 7 personer,
der gjorde rent på 6 forskellige statslige insti-
tutioner, anholdt. 6 af personerne blev an-
holdt for ulovligt arbejde og en af dem desu-
den for overtrædelse af indrejseforbud. Den
sidste blev anholdt for personelfalsk, det vil
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 3 af 13
sige, at personen blev identificeret med en
andens id-kort.
Politiet orienterede den 23. februar Økono-
mistyrelsen om anholdelserne under nattens
kontrol.
Det er naturligvis en fuldstændig uaccepta-
bel situation, at det fandt sted. Økonomisty-
relsen tog derfor straks initiativ til at ophæve
den berørte rammeaftale.
Leverandøren blev indkaldt til et hastemøde
om morgenen den 24. februar. Direktøren
blev på mødet orienteret om, at rammeafta-
len ville blive ophævet samme dag.
En uge senere førte en efterfølgende politi-
kontrol til yderligere 3 anholdelser.
Lad mig slå helt fast: Sikkerheden i staten er
en meget vigtig prioritet for regeringen. Der-
for blev der også skredet til handling med
det samme på de statslige aftaler, som var
omfattet af anholdelserne.
Men Økonomistyrelsen kan ikke af egen
drift opsige leveringsaftaler, der er indgået af
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 4 af 13
andre. I dette tilfælde de enkelte statslige
myndigheder.
Staten havde 37 leveringsaftaler med poten-
tielt forskellige betingelser og eventuelle
mislighold.
Økonomistyrelsen igangsatte derfor straks et
arbejde med at skabe det juridiske overblik
over samtlige leveringsaftaler samt sikre det
fornødne mandat til at ophæve leveringsaf-
talerne med leverandøren.
Når staten indgår aftaler med private leve-
randører, anvendes der arbejdsklausuler. Det
betyder, at leverandørens medarbejdere skal
have løn- og arbejdsvilkår, som ikke er min-
dre gunstige end dem, der gælder for arbejde
af samme art i henhold til den mest repræ-
sentative overenskomst på det pågældende
område.
En overtrædelse af arbejdsklausulen betyder
med andre ord, at der er medarbejdere, som
ikke får den løn, de er berettiget til.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 5 af 13
Økonomistyrelsen og Statens Kontrolenhed
for Arbejdsklausuler har løbende opmærk-
somhed på overholdelse af arbejdsklausuler
med leverandører i staten.
I det konkrete tilfælde har Økonomistyrel-
sen og Statens Kontrolenhed for Arbejds-
klausuler desværre konstateret, at leverandø-
ren i flere tilfælde angiveligt havde overtrådt
arbejdsklausulen.
Det er vigtigt for regeringen, at ansatte gen-
nem statens aftaler har arbejdsvilkår- og for-
hold, som lever op til standarderne på det
danske arbejdsmarked.
Det har derfor været et vigtigt hensyn, at de
potentielle overtrædelser af arbejdsklausulen
kunne håndteres ordentligt, så de pågæl-
dende medarbejdere kunne få udbetalt de
penge, som de måtte have til gode.
Ved bare at ophæve leveringsaftalerne var
der risiko for, at de ansatte ikke ville blive
kompenseret for manglende løn. Derfor for-
søgte Økonomistyrelsen at finde en løsning
med leverandøren, hvor samarbejdet blev
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 6 af 13
afviklet hurtigst muligt, men hvor de ansat-
tes vilkår og rettigheder samtidig blev sikret.
Det viste sig dog, at det ikke var muligt at
finde en sådan løsning med leverandøren.
Derfor ophævede Økonomistyrelsen den 5.
april 23 leveringsaftaler samt de to øvrige
rammeaftaler med leverandøren på vegne af
en række styrelser og ministerier. Ophævel-
sen havde virkning fra 6. april.
Forinden havde 2 institutioner selv ophævet
deres aftaler med leverandøren.
Domstolsstyrelsen har på egne vegne og for
11 underliggende institutioner, som de ene-
ste valgt at bibeholde Rengoering.com som
leverandør på baggrund af en konkret vur-
dering.
For at sikre de medarbejdere, der på lovlig
vis har arbejdet for Rengoering.com, men
som er berørt af, at leverandøren har over-
trådt arbejdsklausulen, har Økonomistyrel-
sen anbefalet de statslige institutioner at til-
bageholde udbetalinger til virksomheden.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 7 af 13
Økonomistyrelsen arbejder derfor fortsat på
at finde en løsning, som sikrer, at de berørte
medarbejdere får betalt, hvad de har krav på.
2) Er ministeren bekendt med lignende forhold
hos andre leverandører til staten
dvs. dels for-
hold, hvor der er blevet brugt eller bliver brugt
ulovlig arbejdskraft, og dels forhold hvor der har
været sikkerhedsbrud?
Nej, jeg er ikke bekendt med andre eksem-
pler på, at der i statslige aftaler er anvendt
medarbejdere uden arbejdstilladelse.
Men der er flere tusinde leverandører til sta-
ten. Derfor kan jeg i sagens natur ikke have
det fulde overblik.
Der bliver stillet en række krav i kontrak-
terne om arbejdsforhold og sikkerhedskrav,
som løbende kontrolleres af den enkelte
myndighed eller fx Statens Kontrolenhed
for Arbejdsklausuler, der ligger under Trans-
portministeriets ressort. De gennemfører en
risikobaseret kontrol.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 8 af 13
Det er et lokalt ansvar, at større eller mindre
brud på aftalerne håndteres, når de måtte fo-
rekomme.
Men jeg må desværre bekræfte, at det stiller
sig anderledes i forhold til spørgsmålet om,
hvorvidt leveringsaftalernes krav til sikker-
hed altid er overholdt.
Der har tidligere været en sag på Justitsmini-
steriets område, hvor en leverandør af vagt-
ydelser ikke havde sikret, at medarbejderne
havde de fornødne sikkerhedsgodkendelser.
Justitsministeriet ophævede på den bag-
grund leveringsaftalen med den pågældende
leverandør.
Det er naturligvis helt uacceptabelt, og jeg
vil gerne benytte lejligheden til at indskærpe
vigtigheden af, at de statslige institutioner
fører kontrol med, at krav til sikkerheden
overholdes.
3) Hvilke initiativer vil ministeren tage for at
sikre, at der ikke opstår lignende sager hos leve-
randører til den danske stat?
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 9 af 13
Brug af ulovlig arbejdskraft er i sagens natur
helt uacceptabelt.
Først og fremmest er det væsentligt at undgå
lignende sager ved at stille klare krav til leve-
randørerne, når vi indgår aftaler.
Og det
er
allerede en grundpille i aftale-
grundlaget mellem staten og private leveran-
dører, at leverandøren skal leve op til dansk
lovgivning og garantere arbejdsklausuler, der
lever op til vilkårene på det danske arbejds-
marked.
Derudover stilles der forskellige sikkerheds-
krav til leverandørerne. Det kan fx være krav
om, at en medarbejder har ren straffeattest,
eller at en medarbejder er sikkerhedsgod-
kendt på et vist niveau.
Det fremgår også af kontrakten med leve-
randøren,
at: ”Leverandøren er ansvarlig for,
at der kun anvendes medarbejdere med gyl-
dig opholds-
og arbejdstilladelse.”
Og sådan skal vi blive ved med at stille krav
i alle vores aftaler.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 10 af 13
Vi forventer, at vores leverandører lever op
til de krav, som de har skrevet under på.
Men der er behov for løbende at følge op på
dette.
Det er politiets opgave at kontrollere, om
folk opholder sig ulovligt i landet. Og jeg vil
gerne rose for indsatsen i denne sag med at
finde og håndtere ulovlig arbejdskraft.
Derudover tog regeringen initiativ til at op-
rette Statens Kontrolenhed for Arbejdsklau-
suler i juni 2020, som bl.a. kontrollerer ar-
bejdsforhold. Enheden har allerede afsløret
flere brud på arbejdsklausuler, hvilket under-
streger det vigtige kontrolarbejde, som enhe-
den foretager.
Generelt har staten styrket indsatsen inden
for kontraktstyring. Og vi vil selvfølgelig
også opsamle og videndele erfaringer på
tværs af staten fra denne sag.
Økonomistyrelsen har allerede i efteråret
2021 opfordret de statslige institutioner til at
øge kontrollen af, at kravene i kontrakter til
sikkerhed overholdes. Det kan fx være ved
øget adgangskontrol til de lokationer, hvor
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 11 af 13
en leverandørs medarbejdere udfører en op-
gave.
For nylig blev der også sendt brev ud til alle
statslige institutioner om at skærpe fokus på
overholdelse af sikkerhedskravene i afta-
lerne.
I brevet blev der bl.a. gjort opmærksom på
den fysiske sikkerhed, og det blev fremhæ-
vet, at den enkelte institution som udgangs-
punkt bedst selv kender sine sikkerhedsbe-
hov og derfor altid skal huske at stille de øn-
skede og tilstrækkelige krav til fysisk sikker-
hed i leveringsaftalen.
Derudover blev alle statslige institutioner
opfordret til aktivt at vurdere, i hvilket om-
fang der er behov for at gennemføre stik-
prøvekontroller i forhold til de stillede krav
til fysisk sikkerhed.
Institutioner med krav om sikkerhedsgod-
kendte medarbejdere blev samtidig opfor-
dret til løbende at tjekke, at kravene over-
holdes, ligesom der blev opfordret til lø-
bende at sikre et vist niveau af kontrol af,
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 12 af 13
om leverandørens medarbejdere eksempel-
vis har en gyldig arbejds- og opholdstilla-
delse.
Og der lægges op til et styrket samarbejde
med de statslige institutioner, der har den di-
rekte dialog med leverandørerne samt styr-
ket dialog og videndeling med Kontrolenhe-
den for Arbejdsklausuler.
Der er en række kontraktlige værktøjer, som
ordregiverne selv kan gøre brug af. Jeg vil
derfor opfordre de statslige institutioner til
at gøre, hvad de kan, for at aftalerne over-
holdes. Det kan fx overvejes selv at indføre
ekstra kontrol i forhold til, om medarbej-
derne har ret til at arbejde i landet.
Endelig kan jeg nævne, at der er etableret en
fællesstatslig facility management aftale, som
en lang række af statens institutioner er
overgået til den 1. maj 2022.
Det betyder, at rengøringsopgaven centrali-
seres hos Bygningsstyrelsen, som vil stå for
kontraktstyringen af rengøringen på tværs af
de omfattede institutioner. En centralisering
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om sikkerhedsbrud i staten og brug af ulovlig arbejdskraft, til finansministeren
Side 13 af 13
vil med stor sandsynlighed styrke kontrakt-
styringen og forhåbentligt bidrage til, at vi
fremover kan undgå sager som denne.
Tak for ordet.