Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. maj 2022
Foreløbigt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 296 (Alm. del)
af 28. april 2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Mener ministeren, at rapporten "Effekter af uddannelsesløft
–
Fra ufaglært til Fag-
lært" fra Børne- og Undervisningsministeriet, giver anledning til at opdatere regne-
principperne på området? I benægtende fald bedes ministeren oversende en uddy-
bende beskrivelse af de faglige argumenter herfor, herunder hvorvidt ministeren vur-
derer, at dette er i overensstemmelse anbefalingerne i Det Økonomiske Råds for-
mandskabs efterårsrapport, 2021, hvor det på s. 274 fremgår: "Argumenter om teore-
tisk konsistens bør således ikke uden videre dominere eventuelt afvigende empiriske
resultater, da adfærdseffekter i sin natur er empiriske spørgsmål og bør behandles
som sådan."
Foreløbigt svar
Spørgsmålet er stillet i sammenhæng med 13 andre spørgsmål (Finansudvalgets
spørgsmål nr. 286-299 (Alm. del) af 28. april 2022). Spørgsmålene har et omfang, der
gør, at det ikke er muligt at svare inden for den normale tidsfrist. Det forventes, at der
kan oversendes endelige svar på spørgsmålene senest ultimo august.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K