Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2632186_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. oktober 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 293 (Alm. del) af 28. april
2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorvidt man finder det hensigtsmæssigt at basere sine reg-
neprincipper for uddannelsesgennemslag for løft fra ufaglært niveau på en analyse,
jf. "Sammenhængen mellem uddannelse og erhvervsdeltagelse", Finansministeriets
arbejdspapirserie, J. Søgaard, 2011, som ikke giver mulighed for at konkludere
specifikt på effekten af et uddannelsesløft fra ufaglært til faglært niveau?
Svar
Det er korrekt, at beregningsforudsætningerne oprindeligt er fastlagt med henvis-
ning til Søgaard (2011)
1
, men Finansministeriet har løbende fulgt litteraturen på
området og konstateret, at beregningsforudsætningerne ligger i god tråd med den
relevante empiri på området.
Finansministeriet benytter et gennemslag af den fremadrettede uddannelsesadfærd
på 25 pct. af den observerede forskel i erhvervs- og beskæftigelsesfrekvenser, ved
et løft fra ufaglært niveau, og et gennemslag på 33 pct. ved et løft fra faglært eller
højere niveau.
Baggrunden for forskellen i gennemslaget beror i udgangspunktet på teoretiske ar-
gumenter,
jf. nedenfor,
idet det dog løbende er konstateret, at størrelsesordenen af
gennemslagene er i god tråd med den foreliggende empiri på området.
Det kan i denne sammenhæng være værd at notere, at der på baggrund af de for-
udsatte gennemslag bliver regnet en betydeligt større beskæftigelseseffekt (ændring
i beskæftigelsesfrekvensen i pct.-point) ved løft fra ufaglært til faglært, end ved løft
fra faglært til videregående uddannelse.
Det skyldes, at den observerede gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens for grup-
pen af ufaglærte er betydeligt lavere end for de andre uddannelsesgrupper, mens
beskæftigelsesfrekvenserne for de andre uddannelsesgrupper ikke adskiller sig fra
hinanden i betydelig grad.
1
https://fm.dk/media/13509/Arbejdspapir_Uddannelse_og_erhvervsdeltagelse.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvorvidt man finder det hensigtsmæssigt at basere sine regneprincipper for uddannelsesgennemslag for løft fra ufaglært niveau på en analyse, til finansministeren
2632186_0002.png
Side 2 af 4
Dette kan illustreres ved at tage udgangspunkt i beskæftigelsesfrekvenserne for or-
dinær beskæftigelse
2
for 25-64-årige, der ikke er under uddannelse i 2019. Den
umiddelbare forskel i beskæftigelsesfrekvenserne mellem faglærte og ufaglærte er
23 pct.-point, mens den umiddelbare forskel mellem beskæftigelsesfrekvensen for
faglærte og personer med kort videregående uddannelse er 6 pct.-point. På den
baggrund ville beskæftigelseseffekten ved et løft fra ufaglært til faglært være (¼ *
23 pct.-point =) 5,75 pct. point, mens løftet fra faglært til KVU til sammenligning
vil lede til en beskæftigelseseffekt på (⅓ * 5 pct.-point =) 2 pct.-point.
Dvs. der regnes i praksismed en cirka tre gange så stor effekt på den ordinære be-
skæftigelse ved løft af et givet antal personer fra ufaglært til faglært end fra faglært
til videregående uddannelse.
Teoretiske overvejelser
Den observerede sammenhæng mellem uddannelse og erhvervsdeltagelse kan for-
klares ud fra tre teoretiske effekter: En uddannelseseffekt, en effekt af personlige
forudsætninger og en signaleffekt,
jf. boks 1 i besvarelsen af Finansudvalgts spørgsmål nr.
289 (alm. del) af 28. april 2022.
Overordnet set må det forventes, at personer med andre barrierer i forhold til at
finde beskæftigelse også vil være mindre tilbøjelige til at være blandt dem, der får
gennemført en uddannelse. Et øget uddannelsesniveau må således forventes ho-
vedsagelig at kunne tilskrives, at det er dem med de bedste forudsætninger, der får
taget en uddannelse.
Groft sagt er betragtningen, at de ufaglærte meget stiliseret kan opdeles i to under-
grupper. Dels en gruppe med reel tilknytning til arbejdsmarkedet. Dels en gruppe,
som er relativt langt fra arbejdsmarkedet. Dette gør sig ikke i samme omfang gæl-
dende for de andre uddannelsesgrupper, der i denne henseende er mere homo-
gene og hvor det er en mere begrænset gruppe, der er langt fra arbejdsmarkedet.
Man kan fx i tråd med tankegangen i De Økonomiske Råds analyse anse grup-
perne som selekteret i forhold til deres evne til at gennemføre en uddannelse.
Blandt de ufaglærte er der således en gruppe, som både er relativt langt fra at
kunne tage en uddannelse og fra at finde ordinær beskæftigelse. Denne gruppe
trækker, alt andet lige, ned i den opgjorte beskæftigelsesfrekvens for ufaglærte,
mens personerne ikke er specielt relevante i forhold til at opgøre den marginale
beskæftigelseseffekt af et uddannelsesløft, da de som nævnt typisk har en række
andre barrierer for at finde og fastholde beskæftigelse.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger opgøres beskæftigelseseffek-
ten ved et marginalt løft igennem et gennemslag af uddannelse på blandt andet
den ordinære beskæftigelse
altså ved at omsætte en fast andel af de observerede
Hvor ordinær beskæftigelse skal forstås som personer i beskæftigelse som ikke samtidig modtager overfør-
selsindkomst (Konkret ses der blandt andet bort fra beskæftigede der modtager sygedagpenge, førtidspension,
revalideringsydelse samt beskæftigede personer i løntilskuds, fleks- og skånejob).
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvorvidt man finder det hensigtsmæssigt at basere sine regneprincipper for uddannelsesgennemslag for løft fra ufaglært niveau på en analyse, til finansministeren
Side 3 af 4
forskelle i beskæftigelsesfrekvenser til en beskæftigelseseffekt. Denne tilgang er i
sagens natur en forsimpling, blandt andet fordi man tager udgangspunkt i et gen-
nemsnit over hele grupper.
Tilgangen giver en særlig
”udfordring” for ufaglærte, der som nævnt
omfatter per-
soner, der er relativt forskellige i forhold til deres umiddelbare mulighed for at
finde og fastholde beskæftigelse.
Udfordringen kan illustreres ved at beskrive konsekvensen ved ikke at tage højde
for, at beskæftigelsesfrekvensen for ufaglærte trækkes ned af en gruppe, som er
langt fra arbejdsmarkedet (og forventeligt også fra at tage en uddannelse). Hvis
beskæftigelseseffekten af et uddannelsesløft alternativt blev opgjort ved at antage,
at denne effekt udgør samme andel af de observerede forskelle i beskæftigelsesfre-
kvenser (samme gennemslag) som for de øvrige uddannelsesgrupper, ville man
implicit antage et større gennemslag for den undergruppe af ufaglærte med reel
mulighed for at finde og fastholde beskæftigelse (i fravær af andre målrettede til-
tag).
Empiriske overvejelser
Som bemærket ovenfor beror den konkrete forskel i gennemslagene ikke på et
konkret empirisk estimat, men tager derimod udgangspunkt i ovnstående ræson-
nementer.
Finansministeriet har samtidigt dog kunnet konstatere, at et gennemslag på 25 pct.
af den observerede forskel i erhvervs- og beskæftigelsesfrekvenser ved løft fra
ufaglært til faglært, ligger i god tråd med de estimerede effekter på erhvervsdelta-
gelsen af øget uddannelse, som rapporteres fra forskellige sider. Fx kan der på
baggrund af De Økonomiske Råds efterårsrapport 2018 opgøres et gennemslag på
beskæftigelsen på 25 pct. ved løft af de unge ufaglærte, som vurderes at have de
bedste forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse, til faglært ni-
veau. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har på den anden side opgjort gennemsla-
get til 67 pct.
Hertil kommer, at Andersen m.fl. (2019) udtrykker bekymring for, at de estimater,
der foreligger af uddannelsesgennemslaget på danske data, ikke i tilstrækkelig grad
tager højde for effekten af personlige forudsætninger, hvilket kan give anledning
til såkaldt ability-bias. Ability-bias medføre entydigt at de estimerede gennemslag
vil være overvurderede.
Det er Finansministeriets vurdering, at de nyere estimater først og fremmest af-
spejler betydningen af, at det er meget svært at tage højde for personlige forudsæt-
ninger, når uddannelseseffekten opgøres, samt at usikkerheden om de estimerede
virkninger er betydelig.
På den baggrund vurderes de nyere opgørelser ikke at give anledning til at ændre
på Finansministeriets nuværende beregningsforudsætninger. Det skal ses i lyset af,
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvorvidt man finder det hensigtsmæssigt at basere sine regneprincipper for uddannelsesgennemslag for løft fra ufaglært niveau på en analyse, til finansministeren
Side 4 af 4
at de anvendte gennemslag ligger indenfor, og i den lave ende af det interval, der
udspændes af den danske empiri på området.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister