Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. oktober 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 291 (Alm. del) af 28. april
2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at Finansministeriets regneprincipper, fsva. uddannelses-
gennemslaget på løft fra ufaglært niveau, bygger på et studie, jf. "Sammenhængen
mellem uddannelse og erhvervsdeltagelse", Finansministeriets arbejdspapirserie, J.
Søgaard, 2011, der er mere end 10 år gammelt, og at dette studiet er baseret på
data, der er mere end 15 år gamle? Ministeren bedes endvidere bekræfte, at det ud
fra en faglig synsvinkel er problematisk at basere regneprincipper på resultater, der
er følsomme overfor mindre variationer i data og/eller variabelkonstruktion, som
det er tilfældet med netop det ovenfor omtalte studie, jf. rapporten "Effekter af
uddannelsesløft
–
Fra ufaglært til faglært" fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Svar
Det kan bekræftes at beregningsforudsætningerne oprindeligt er fastlagt med ud-
gangspunkt i analysen Søgaard (2011).
1
Analysen er fra 2011 og dermed mere end
10 år gammel. Det er også korrekt, at analysen er baseret på data, der nu er mere
end 15 år gamle, idet analysen er foretaget på oplysninger om befolkningens er-
hvervsdeltagelse og uddannelsesniveau i perioden 1981-2007.
Finansministeriet har løbende fulgt udviklingen i litteraturen og de nyere empiri-
ske undersøgelser på området, og har løbende været betrygget i, at de nyere stu-
dier overordnet set understøtter Finansministeriets beregningsforudsætninger.
Det er et grundvilkår, at empiriske analyser er usikre, og derfor er det heller ikke
ideelt at basere beregningsforudsætninger på baggrund af enkelte studier alene.
Ideelt set bør der være et bredt udvalg af empiriske studier, der understøtter de
estimater, der lægges til grund. I en sådan vurdering af om andre empiriske studier
bakker op om beregningsforudsætningerne lægges der naturligvis vægt på studier
af høj kvalitet, ideelt set udgivet i fagfællebedømte tidsskrifter og baseret på opda-
terede danske data og på inddragelse af studier med forskellige empiriske analyse-
metoder. I praksis vil det dog ikke altid være muligt, og beregningsforudsætnin-
gerne må derfor tage udspring i de empiriske analyser, der nu engang foreligger.
1
https://fm.dk/media/13509/Arbejdspapir_Uddannelse_og_erhvervsdeltagelse.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K