Finansudvalget (FIU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 290

Vil ministeren redegøre for, hvordan en opdatering af regneprincipperne fsva. uddannelsesgennemslaget på løft fra ufaglært niveau, således at regneprincipperne bringes i overensstemmelse med nyeste empiri på området, jf. rapporten ”Effekter af uddannelsesløft – Fra ufaglært til faglært” fra Børne- og Undervisningsministeriet, ville påvirke vurderingen af ordningen om ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse på 110 pct. af den lediges hidtidige dagpengesats? Redegørelsen bedes udarbejdet for både et scenarie, der tager udgangspunkt i det laveste punktestimat fra genestimeringen og for et gennemsnit af de to genestimeringer, det har været muligt at foretage. Redegørelsen bedes endvidere indeholde beregninger for såvel effekt på arbejdsudbud, beskæftigelse, umiddelbar udgift og tilbageløb. Endelig bedes redegørelsen indeholde en opdatering af figur 1 og 2 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 430 (folketingsåret 2020-2021), hvor både kurverne, der er fremkommet på baggrund af de nugældende regneprincipper og nye kurver, der er fremkommet på baggrund af de opdaterede regneprincipper, indgår.
Dato: 28-04-2022
Status: Foreløbigt besvaret
Emne: økonomi

Foreløbigt svar

Dokumentdato: 24-05-2022
Modtaget: 24-05-2022
Omdelt: 24-05-2022

FIU alm. del - foreløbigt svar på spm. 290 om, hvordan en opdatering af regneprincipperne fsva. uddannelsesgennemslaget på løft fra ufaglært niveau, ville påvirke vurderingen af ordningen om ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse på 110 pct. af den lediges hidtidige dagpengesats, fra finansministeren

FIU 290 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 28-04-2022
Modtaget: 28-04-2022
Omdelt: 28-04-2022

Spm. om, hvordan en opdatering af regneprincipperne fsva. uddannelsesgennemslaget på løft fra ufaglært niveau, ville påvirke vurderingen af ordningen om ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse på 110 pct. af den lediges hidtidige dagpengesats, til finansministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version