Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 283 (Alm. del) af 27. april
2022 stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den årlige økonomiske udgift for en arbejderfamilie (2
børn og bosat i ejerbolig), som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gen-
nemført, aftalt eller foreslået siden regeringsskiftet i 2019? Fsva. initiativer, der
vedrører familietyper med specifikke karakteristika bedes lagt følgende realistiske
antagelser til grund: 1 af personerne i husstanden får stillet fri telefon til rådighed
gennem vedkommendes arbejde, håndværkerfradraget for energirenoveringer an-
vendes af begge voksne personer i husstanden, og husstanden har 1 tv-abonne-
ment.
Svar
Finansministeriet ikke er bekendt med, at de i spørgsmålet forudsatte antagelser er
“realistiske” i den forstand, at de er typiske for arbejderfamilier. Eksempelvis
kan
det oplyses, at det er ca. 7 pct. af de fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med en
årsindkomst mellem 350.000 og 400.000 kr., der har fri telefon, og at kun lidt over
2 pct. af samme gruppe bruger det fulde håndværkerfradrag for energirenoverin-
ger.
1
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til ændring i den disponible
indkomst og afgiftsbetalingen for familietypen. I besvarelsen indgår de skatte- og
afgiftsinitiativer, som skønnes at have 1) en direkte virkning på disponibel ind-
komst, 2) en virkning på afgiftsbetalingen, eller 3) en indirekte virkning på dispo-
nibel indkomst gennem ændret beskatning af erhvervslivet, hvilket nedvæltes i
lønningerne.
Det skal bemærkes, at der er en række udfordringer forbundet med at omsætte alle
de bagvedliggende skatte- og afgiftsinitiativer til illustrative og retvisende virknin-
ger for konkrete familietyper. For en række af regeringens initiativer kan der ikke
Opgørelserne er baseret på en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 opregnet til 2022-niveau. Det er be-
regningsteknisk antaget, at en person får det maksimale håndværkerfradrag, hvis personen har et fradrag gen-
nem Boligjobordningen (summen af håndværker- og servicefradrag), der er større eller lig det maksimale be-
løb for håndværkerfradraget. Med hensyn til fri telefon tager opgørelsen udgangspunkt i indkomst til multi-
mediebeskatning, hvormed en person forudsættes at have fri telefon, hvis denne er positiv. Begge dele skøn-
nes at overvurdere den faktiske andel af gruppen, der benytter henholdsvis det fulde håndværkerfradrag og fri
telefon.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K