Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2592538_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 282 (Alm. del) af 27. april
2022 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 148 med den ændring,
at lempelserne finansieres via lavere offentligt forbrug, således at nettovirkningen
på den 1-årige finanseffekt også fremgår?
Svar
En afskaffelse af registreringsafgiften skønnes med betydelig usikkerhed at med-
føre et varigt mindreprovenu på knap 12 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2022-
niveau). Tilsvarende skønnes en halvering og en reduktion med én fjerdedel at
medføre et varigt mindreprovenu på hhv. 6 mia. kr. og 3 mia. kr. Hvis lempelsen
af registreringsafgiften finansieres via lavere offentligt forbrug, vil det dermed
kræve en reduktion af det offentlige forbrug for hhv. 12 mia. kr., 6 mia. kr. og 3
mia. kr.
En fuldt finansieret afskaffelse af registreringsafgiften skønnes at reducere den ét-
årige finanseffekt med ca. 0,30 pct. af BNP, målt ved virkningen på outputgabet,
jf. tabel 1.
En halvering og en reduktion med én fjerdedel skønnes at reducere fi-
nanseffekten med hhv. 0,15 og 0,05 pct. af BNP (afrundet til nærmeste 0,05 pct.
af BNP). Tilsvarende skønnes en finansieret afskaffelse af registreringsafgiften at
dæmpe kapacitetspresset på arbejdsmarkedet med ca. 11.900 personer, mens en
halvering og en reduktion med én fjerdedel skønnes at reducere kapacitetspresset
med hhv. 5.900 og 3.000 personer.
De negative aktivitetsvirkninger skal ses i lyset af, at beregningen afspejler en væ-
sentlig reduktion af det offentlige forbrug. Det offentlige forbrug indgår direkte i
BNP, og har en stor beskæftigelsesandel. Det betyder, at en reduktion af det of-
fentlige forbrug vil have en stor negativ aktivitetsvirkning i det år, hvor stramnin-
gen finder sted.
En lempelse af finanspolitikken på indtægtssiden, herunder via registreringsafgif-
ten, har en mindre aktivitetsvirkning i starten. Det skyldes, at en højere real dispo-
nibel indkomst, som følge af lavere registreringsafgift, kun slår delvist igennem på
den private efterspørgsel i år 1, og at en del af efterspørgslen retter sig mod im-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om ministeren vil opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 148 med den ændring, at lempelserne finansieres via lavere offentligt forbrug, til finansministeren
2592538_0002.png
Side 2 af 2
port. En lempelse af skatter og afgifter, som finansieres via lavere offentligt for-
brug, vil derfor typisk have en dæmpende virkning på kapacitetspresset i økono-
mien.
Tabel 1
Virkning på ét-årig finanseffekt
Virkning på
outputgab,
pct. af BNP
Virkning ekskl. finansiering
Reduktion af registreringsafgift med én fjerdedel
Halvering af registreringsafgift
Fuld afskaffelse af registreringsafgift
0,05
0,10
0,25
0,6
1,3
2,5
-3
-6
-12
Virkning på be-
skæftigelsesgab,
1.000 personer
Varig saldovirk-
ning, mia. kr.
Virkning inkl. finansiering via offentligt forbrug
Reduktion af registreringsafgift med én fjerdedel
Halvering af registreringsafgift
Fuld afskaffelse af registreringsafgift
-0,05
-0,15
-0,30
-3,0
-5,9
-11,9
0
0
0
Anm.: Aktivitetsvirkningen er opgjort som den kortsigtede virkning på kapacitetspresset, målt ved virkningen på
output- og beskæftigelsesgabet, og medregner de skønnede strukturvirkninger af tiltagene. Virkningen på
outputgabet er afrundet til nærmeste 0,05 pct. af BNP, mens beskæftigelseseffekten er afrundet til nærmeste
100 personer. Den varige saldovirkning afspejler virkningen på den strukturelle saldo.
Kilde: Egne beregninger.
Beregningen af aktivitetsvirkninger tager højde for, at forslaget skønnes at øge den
strukturelle beskæftigelse, hvilket isoleret set vil reducere kapacitetspresset på ar-
bejdsmarkedet. En afskaffelse af registreringsafgiften skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre en stigning i det strukturelle arbejdsudbud på ca. 7.100 fuld-
tidspersoner. En halvering og en reduktion med én fjerdedel skønnes at øge ar-
bejdsudbuddet med hhv. 3.600 og 1.800 personer.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister