Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2567589_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 279 (Alm. del) af 21. april
2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse fordelingskonsekvenserne for de 10 indkomstde-
ciler af Venstres finanslovsprioriteter for 2022 ”Mere frihed og flere muligheder”,
herunder en tabel for de samlede fordelingskonsekvenser for de 10 indkomstdeci-
ler
pba. ”Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster”, ”initia-
tiver, der vedrører forbrugsafgifter” og ”Initiativer, der er målrettet erhvervslivet”?
Der bedes, jf. også FIU alm. del -
spørgsmål 198, lagt til grund, at ”Pulje til skatte-
lettelser” udmøntes
ved at hæve beskæftigelsesfradraget, som det fremgår af ud-
spillet.
Svar
I besvarelsen indgår initiativer fra Venstres finanslovsprioriteter for 2022, der har
en direkte virkning på de disponible indkomster, initiativer, der vedrører forbrugs-
afgifter, og initiativer, der er målrettet målrettet erhvervslivet og gennem nedvælt-
ning indirekte påvirker de disponible indkomster.
Venstres finanslovsprioriteterne indeholder desuden en række initiativer vedrø-
rende det offentlige forbrug, som påvirker udgifterne til det individualiserbare of-
fentlige forbrug, fx deltagerbetaling for danskuddannelse og besparelser på den
kommunale beskæftigelsesindsats. Disse initiativer, der har betydning for det indi-
viduelle offentlige forbrug og dermed påvirker de udvidede forbrugsmuligheder,
indgår ikke i besvarelsen.
Det er lagt til grund for besvarelsen, at
Pulje til yderligere skattelettelser
udmøntes i en
forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag. Således hæves det maksimale
beskæftigelsesfradrag hæves fra 41.600 kr. til 42.600 kr. i 2022 som del af initiati-
vet
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
og yderligere til 47.900 kr. i 2022 ved hjælp af
midlerne fra
Pulje til yderligere skattelettelser,
hvor sidstnævnte har en provenuvirk-
ning efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,24 mia. kr., se svar på Finansudvalgets
spørgsmål til 198 af 24. marts 2022.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om fordelingskonsekvenserne for de 10 indkomstdeciler af Venstres finanslovsprioriteter for 2022, til finansministeren
2567589_0002.png
Side 2 af 3
Opgørelserne tager udgangspunkt i gældende regler, da forslaget blev fremsat, dvs.
før finansloven for 2022 og før
aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Det be-
mærkes, at Venstres finanslovsprioriteter omfatter initiativer, som allerede er helt
eller delvist aftalt i reformpakken. Det gælder initiativerne vedrørende grøn check,
dimittenddagpenge, afskaffelse af modregning for lønindkomst i pensionsydelser,
forhøjelse af fribeløbet for studerende, forhøjelse af loft på beskæftigelsesfradrag
samt nedsættelse af elafgiften.
Tabel 1 viser de samlede fordelingsvirkningerne af initiativerne i finanslovsforsla-
get opdelt på indkomstdeciler. Det er i den sammenhæng vigtigt at bemærke, at
virkningerne af de enkelte initiativer i høj grad bygger på tidligere offentliggjorte
opgørelser i forbindelse med folketingssvar med forskelligt datagrundlag. Derud-
over er de samlede fordelingsvirkninger er opgjort som summen af de isolerede
virkninger, hvorfor summen af de enkelte initiativer ikke omfatter eventuelle sam-
spilseffekter.
Tabel 1
Virkning af Venstres finanslovsprioriteter for 2022 opdelt på indkomstdeciler
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
decil decil decil decil decil decil decil decil decil decil
Pct. af disponibel indkomst
Direkte virkning på disponibel indkomst
Afgifter, ækvivalent virkning
Indirekte virkning på disponibel indkomst (erhvervsliv)
Samlet virkning (inkl. ækvivalent virkning af afgifter)
-1,30 -0,37 -0,14 -0,03 0,11 0,29 0,49 0,63 0,69 0,51
0,83 0,56 0,52 0,49 0,47 0,45 0,43 0,41 0,38 0,31
0,09 0,09 0,09 0,09 0,09 0,09 0,09 0,09 0,09 0,09
-0,38 0,28 0,47 0,55 0,67 0,83 1,01 1,12 1,17 0,91
Anm.: Fordelingsvirkningerne er opgjort ud fra den familieækvivalerede disponibel indkomst. Virkningerne af
initatiativerne i Venstres finanslovsprioriteter for 2022 er opgjort enkeltvis og beregnet på baggrund af
forskelligt datagrundlag. Den samlede virkning på disponibel indkomst skal derfor fortolkes varsomt.
Ændringer i afgiftsbetaling er indregnet som ækvivalent ændring i disponible indkomster.
Kilde: Svar på Finansudvalgets spørgsmål til 198 af 24. marts 2022 og revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål
til L 1 nr. 13 af 29. november 2021.
Initiativer med en direkte virkning på disponibel indkomst omfatter en række initi-
ativer, som enten påvirker ydelsessystemet, indkomstbeskatningen eller på anden
måde har umiddelbar virkning på de disponible indkomster. I overensstemmelse
med den sædvanlige metode til opgørelse af fordelingsvirkninger medregnes alene
de umiddelbare virkninger på de disponible indkomster. Det betyder, at eventuelle
adfærdsvirkninger ikke er medtaget i opgørelserne.
Det skønnes, at initiativer med direkte virkning sænker de disponible indkomster
med 1,30 pct. for personer i 1. indkomstdecil, mens de disponible indkomster
øges med 0,51 pct. for personer i 10. indkomstdecil.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om fordelingskonsekvenserne for de 10 indkomstdeciler af Venstres finanslovsprioriteter for 2022, til finansministeren
Side 3 af 3
Forslaget indeholder også initiativer, der ændrer forbrugsafgifterne. Ændrede for-
brugsafgifter påvirker ikke befolkningens disponible indkomster direkte, men på-
virker i stedet befolkningens forbrugsmuligheder. Hvis afgiftsændringerne bereg-
ningsteknisk betragtes som en ækvivalent ændring i indkomstskatterne, svarer af-
giftsnedsættelserne til, at forbrugsmulighederne øges.
Det skønnes, at afgiftsnedsættelserne medfører en ækvivalent stigning i disponible
indkomster på 0,83 pct. for personer i 1. indkomstdecil, mens de disponible ind-
komster øges med 0,31 pct. for personer i 10. indkomstdecil,
jf. tabel 1.
Initiativer målrettet erhvervslivet, herunder selskabsskatter, skattekreditter, afgifter
mv., antages beregningsteknisk at blive nedvæltet i lønningerne i bred forstand, og
vil dermed beregningsteknisk være fordelingsmæssigt neutrale (overførsler og løn-
ninger påvirkes symmetrisk). Det skal ses i sammenhæng med, at en ændring i løn-
nen afspejler sig i en ændring i overførslerne via satsreguleringsprincipperne samt i
en ændring i de offentlige lønninger via reguleringsmekanismen i de offentlige
overenskomster. Det skønnes, at initiativer målrettet erhvervslivet øger de dispo-
nible indkomster med 0,09 pct. på tværs af alle indkomstdeciler.
På baggrund af de indregnede initiativer vurderes det, at den disponible indkomst
for personer i 1. indkomstdecil reduceres med 0,38 pct., mens personer i 2.-10.
indkomstdecil opnår en stigning i deres disponible indkomst fra 0,28 pct. til 1,17
pct.
De isolerede fordelingsvirkninger af de enkelte initiativer fremgår af svar på Fi-
nansudvalgets spørgsmål til 198 af 24. marts 2022 og revideret svar på Finansud-
valgets spørgsmål til L 1 nr. 13 af 29. november 2021.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister