Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2604625_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 04-07-2022
Enhed: KOK
Sagsbeh.: KDJ
Sagsnr.: 2206288
Dok. nr.: 2317215
Folketingets Finansudvalg har den 19. april 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 266
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 266:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for hen-
holdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørel-
ser og lignende? Ministeren bedes opgøre det i en tabel med en angivelse af, hvilken
ydelse, afgørelse m.m. der er tale om, den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
henholdsvis borgere og virksomheder, og hvad servicemålet er, hvis der er et sådant.
Sagsbehandlingstiderne bedes opgjort kvartalsvis for de seneste 3 år.”
Svar:
Idet spørgsmålet er stillet til samtlige ministre med undtagelse af stats- og forsvars-
ministeren, har Finansministeriet i besvarelsen haft en koordinerende rolle i forhold
til at lave en juridisk afgrænsning af spørgsmålet samt at udarbejde et ensartet for-
mat for ministeriernes besvarelser.
Der er i besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der ønskes oplyst gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for så vidt angår ydelser, afgørelser og lignende for henholdsvis
borgere og virksomheder. Det lægges til grund, at spørgsmålet afgrænses til at om-
fatte tilfælde, hvor myndigheden ifølge egen ressortlovgivning har pligt til at træffe
afgørelse vedrørende en bestemt ydelse eller rettighed, og hvor dette sker over for
en borger eller virksomhed.
Afgørelser i anmodninger om aktindsigt, klagesager i administrativ rekurs, borgerhen-
vendelser, pressehenvendelser mv. er således ikke medtaget i oversigten.
Til brug for besvarelsen har Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra myndighederne
i Sundhedsministeriets koncern. Bidragene fremgår af bilag 1.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kåre Degn Johansson
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0002.png
Bilag 1
Tabel 1
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for borgere og virksomheder i Sundhedsministeriets koncern
Ydelse/-
afgørelse
(titel)
2019
Service
mål
Sundhedssty-
relsen
Klausuleret til-
skud til vacciner
Ved overskri-
delse af maksi-
male ventetider
på kræft- og
hjerteområdet
overgår handle-
forpligtelse til
SST til at skaffe
behandlingstil-
bud til borger
Underretninger
og ansøgninger
om tilladelse i
h.t. Strålebeskyt-
telselovens kapi-
tel 7
Registreringer i
h.t. Strålebeskyt-
telseslovens ka-
pitel 7
Afmelding i h.t.
Strålebeskyttel-
seslovens kapitel
7
Afgørelser i rela-
tion til vareta-
gelse af special-
funktioner i spe-
cialeplanen jf.
90 dage
-
-
-
-
90 dage
-
-
-
-
90 dage
-
-
-
-
Afgørelse om tildeling af klausuleret tilskud træffes i h.t.
Bekendtgørelse om tilskud til vacciner. Sagsbehandlings-
tid registreres ikke.
Q1
Q2
Q3
Q4
Servicemål
Sagsbehandlingstid, kvartalsvist de seneste 3 år (antal dage inkl. fridage/weekender)
Bemærkninger
2020
Q1
Q2
Q3
Q4
Servicemål
2021
Q1
Q2
Q3
Q4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Handleforpligtelsen er ikke blevet udløst i perioden 2019-
2021. Der er ikke mål for sagsbehandlingstiden.
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
Generelt gælder der en frist på 4 uger for afslutning af
sagsbehandling, fx behandling af ansøgning om tilla-
delse, fra det tidspunkt, hvor alle nødvendige oplysninger
er modtaget.
Sagsbehandlingstid registreres ikke.
Mål for sagsbehandling gælder med mindre der gør sig
helt særlige forhold gældende
Sagsbehandlingstid registreres ikke.
Mål for sagsbehandling gælder med mindre der gør sig
helt særlige forhold gældende.
Sagsbehandlingstid registreres ikke.
Sidste ordinære ansøgningsrunde var i 2017. Imellem de
ordnære ansøgningsrunder skal der være særlige for-
hold, hvis der skal åbnes op for ansøgninger. Der er ikke
opstillet servicemål for sagsbehandlingstiden, ligesom
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
4 uger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0003.png
Sundhedslovens
§208
Styrelsen for
Patientsikker-
hed
Forhåndstilla-
delse (S2) til
planlagt sygebe-
handling i andet
EU-/EØS-land
og Schweiz.
det heller ikke er opgjort for de sager der har været i den
mellemliggende periode.
-
-
-
-
-
-
-
-
1
1,7
-
-
-
-
1
Refusionsansøg-
ninger (udgifter
til medicinsk
nødvendig be-
handling til dan-
ske sundheds-
sikrede i andre
EU/EØS-land,
Schweiz eller
UK.
-
222
148
89
89
-
67
60
40
65
-
36
56
73
73
Forhåndstilladelse (via en S2-blanket) til planlagt sygebe-
handling for en person, der er sygesikret til udgift for
Danmark, i andet EU-/EØS-land og Schweiz i medfør af
EU-regler i art. 20 i EU-forordning nr. 883/2004 om koor-
dinering af de sociale sikringsordninger jf. art. 26 i EU-
forordning nr. 987/2009 om de nærmere regler til gen-
nemførelse af EU-forordning nr. 883/2004.
Styrelsen for Patientsikkerhed træffer ikke afgørelser i re-
fusionssager
for sygebehandling i EU-/EØS-land, Schweiz og UK,
men formidler alene afgørelser truffet af det kompetente
land, hvori behandlingen har fundet sted. Derfor falder
opgørelsen formelt set ikke ind under forespørgslen, men
er for god ordens skyld foretaget. Det bemærkes, at der
ikke er foretaget en opgørelse af den proces, der ligger
efter 1. sagsbehandling, hvor de fleste sager vil blive
sendt til afgørelse i udlandet og i nogle tilfælde også regi-
onerne. I den periode har styrelsen kun ringe indflydelse
på sagsafgørelsen, og en borger vil i udgangspunktet
ikke afvente styrelsens behandling, men en anden part,
herunder evt. borgeren selv. I forlængelse af at en afgø-
relse er truffet i udlandet eller regionen, og dette er med-
delt styrelsen, udbetales der refusion til borgeren.
Da der er tale om dynamiske data, hvor der efter behov
foretages efterregistreringer, fx for at forbedre datakvali-
teten, tages der forbehold for, at der vil kunne være fore-
komme variationer, hvis opgørelsen blev foretaget på et
senere tidspunkt.
Generelt lever Styrelsen for Patientsikkerhed op til ser-
vicemålet om udbetaling af erstatninger inden for 14
dage i de årligt mellem 500-800 lægemiddelerstatnings-
sager, hvor Patienterstatningen i en afgørelse tilkender
erstatning, når en sag af alle involverede parter er fuldt
oplyst, herunder evt. af borgeren selv.
Mellemstatslig afregning af sundhedsudgifter, udbetaling
i arbejdsskadetilfælde og begravelsesomkostninger, der
er dækket af det offentlige, er ikke medtaget, da det er
betalinger mellem myndigheder.
STPS får besked fra danske uddannelsesinstitutioner,
når en årgang/et hold af sundhedspersoner har gennem-
ført en sundhedsfaglig uddannelse omfattet af autorisati-
onsloven. Informationen modtages i en fil indeholdende
bl.a. ansøgningsdato (den dato uddannelsesinstitutionen
indsender filen) samt cpr-nummer og dimittenddato for
hver af de færdiguddannede. Disse filer importeres i sty-
relsens IT-system på daglig basis.
For 3 faggrupper (læger, tandlæger, kiropraktorer) udste-
des der automatisk en autorisation, når STPS har impor-
teret data modtaget fra uddannelsesinstitutionerne. For
Udbetaling af til-
kendte erstatnin-
ger i lægemid-
delsager, hvor
Patienterstatnin-
gen træffer afgø-
relse om evt. er-
statning.
14 dage
-
-
-
-
14 dage
-
-
-
-
14 dage
-
-
-
-
Ad. 1: Medde-
lelse af autorisa-
tion til nyuddan-
nede med dansk
uddannelse (19
faggrupper)
-
-
-
-
-
3 hverdage
-
-
-
3
3 hverdage
3
3
3
3
Side 2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0004.png
de øvrige 16 faggrupper udstedes der automatisk autori-
sation, når ansøger har indsendt en elektronisk ansøg-
ning og betalt et gebyr. Ansøgning og betaling registreres
i IT-systemet umiddelbart efter ansøger har søgt/betalt.
Det er ikke afgørende, om ansøger indsender elektronisk
ansøgning og betaler før eller efter STPS har importeret
filen fra uddannelsesinstitutionen, idet autorisationen
meddeles automatisk, når alle betingelser er opfyldt.
STPS’ sagsbehandlingstid afhænger derfor ikke af ansø-
ger og dennes betaling, men udgør reelt tiden fra en fil er
modtaget fra uddannelsesinstitution til den er importeret i
styrelsens IT-system.
STPS har ikke mulighed for at opgøre den præcise sags-
behandling for disse afgørelser, da tidspunktet for styrel-
sens modtagelse af fil bliver ikke registreret ifm. import af
oplysningerne.
De modtagne filer indeholder dog uddannelsesinstitutio-
nens oplysninger om ansøgningsdato (der som udgangs-
punkt skal være den dato, hvor uddannelsesinstitutionen
sender filen til STPS).
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for import af
disse filer er 2,92 dage. Dette er forskellen mellem den af
uddannelsesinstitutionen anførte ansøgningsdato og det
tidspunkt, hvor sagen er oprettet
i STPS’ IT-system
(= fi-
len er importeret). Tallet er hele dage, dvs. inkl. weeken-
der og helligdage. Gennemsnittet omfatter perioden ul-
timo september 2020 til primo maj 2022. Det er ikke
umiddelbart muligt at opgøre søgningen pr. kvartal i de
anførte år. At søgningen kun omfatter perioden siden
september 2020 skyldes, at STPS på dette tidspunkt im-
plementerede det nuværende IT-system.
Ad. 2: Medde-
lelse af autorisa-
tion til ambulan-
cebehandlere og
registrering af
ambulancebe-
3 måneder
handlere med
særlig kompe-
tence (paramedi-
cinere) med æl-
dre dansk ud-
dannelse
Ad. 3: Medde-
lelse af autorisa-
tion til uden-
landsk uddan-
nede sundheds-
personer
Ad. 3 - læger
Ad. 3 - tandlæ-
ger
Ad. 3
sygeple-
jerske
Ad. 3
jorde-
mødre
3 måneder
3 måneder
3 måneder
-
-
38
16
3 måneder
46
98
166
126
3 måneder
61
128
83
68
Ambulancebehandlere samt ambulancebehandlere med
særlig kompetence (paramediciner), der har gennemført
en dansk uddannelse inden den nuværende autorisati-
onsordning, har mulighed for at søge om autorisation ved
at indsende dokumentation for deres uddannelse.
Servicemål EU-uddannede (læger, tandlæger, sygeple-
jersker, jordemødre): Den forventede sagsbehandlingstid
er 3 måneder fra det tidspunkt, hvor vi har al den kræ-
vede dokumentation
46
46
75
46
46
75
46
46
75
46
46
75
3 måneder
3 måneder
3 måneder
47
43
44
47
43
44
47
43
44
47
43
44
3 måneder
3 måneder
3 måneder
41
56
65
41
56
65
41
56
65
41
56
65
Sagsbehandlingstider for udenlandske ansøgninger op-
gøres som tiden fra al dokumentation er modtaget til der
træffes en afgørelse. Dvs. ikke fra STPS har modtaget
ansøgning inkl. dokumentation, men først fra det tids-
punkt, hvor den sidste nødvendige dokumentation er
modtaget.
Denne opgørelse omfatter derfor ikke fx sager, hvor ud-
faldet af en sag er afslag pga. manglende dokumentation
(idet styrelsen i sådanne sager aldrig noterer på sagen,
at al dokumentation er modtaget. Opgørelsen omfatter
3 måneder
6
6
6
6
3 måneder
17
17
17
17
3 måneder
5
5
5
5
Side 3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0005.png
heller ikke sager, der ender med at ansøger tilbagetræk-
ker sin ansøgning.
Ad. 3: Medde-
lelse af autorisa-
tion til uden-
landsk uddan-
nede sundheds-
personer
Ad. 3
social
og sundhedsas-
sistent
Ad. 3
ambulan-
cebehandler
Ad. 3
bioanaly-
tiker
Ad. 3
ergotera-
peut
Ad. 3
fodtera-
peut
Ad. 3
fysiotera-
peut
Ad. 3
kiroprak-
tor
Ad. 3
klinisk di-
ætist
Ad. 3
klinisk
tandtekniker
Ad. 3
osteopat
Ad. 3
optome-
trist
Ad. 3
radiograf
Ad. 3
tandple-
jer
Ad. 3
special-
læge
Ad. 3
special-
tandlæge
Ad. 3
behand-
ler med særlig
kompetence (pa-
ramediciner)
Ad. 3: Medde-
lelse af autorisa-
tion til uden-
landsk uddan-
nede sundheds-
personer
Ad. 3
læger
Ad. 3
tandlæ-
ger
Ad. 3
sygeple-
jerske
Servicemål EU-uddannede (alle øvrige faggrupper): Den
forventede sagsbehandlingstid er 4 måneder fra det tids-
punkt, hvor vi har al den krævede dokumentation
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
541
15
201
202
33
143
-
188
634
89
43
224
97
27
5
541
15
201
202
33
143
-
188
634
89
43
224
97
27
5
541
15
201
202
33
143
-
188
634
89
43
224
97
27
5
541
15
201
202
33
143
-
188
634
89
43
224
97
27
5
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
153
76
60
183
-
121
51
15
-
71
-
76
13
40
-
153
76
60
183
-
121
51
15
-
71
-
76
13
40
-
153
76
60
183
-
121
51
15
-
71
-
76
13
40
-
153
76
60
183
-
121
51
15
-
71
-
76
13
40
-
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
4 måneder
35
103
23
182
-
86
-
-
-
105
-
87
1
26
1
35
103
23
182
-
86
-
-
-
105
-
87
1
26
1
35
103
23
182
-
86
-
-
-
105
-
87
1
26
1
35
103
23
182
-
86
-
-
-
105
-
87
1
26
1
Sagsbehandlingstider for udenlandske ansøgninger op-
gøres som tiden fra al dokumentation er modtaget til der
træffes en afgørelse. Dvs. ikke fra STPS har modtaget
ansøgning inkl. dokumentation, men først fra det tids-
punkt, hvor den sidste nødvendige dokumentation er
modtaget.
Denne opgørelse omfatter derfor ikke fx sager, hvor ud-
faldet af en sag er afslag pga. manglende dokumentation
(idet styrelsen i sådanne sager aldrig noterer på sagen,
at al dokumentation er modtaget. Opgørelsen omfatter
heller ikke sager, der ender med at ansøger tilbagetræk-
ker sin ansøgning.
4 måneder
15
15
15
15
4 måneder
128
128
128
128
4 måneder
156
156
156
156
Servicemål: Ansøgere fra lande uden for EU/EØS: Ingen
-
-
-
430
278
576
430
278
576
430
278
576
430
278
576
-
-
-
500
184
91
500
184
91
500
184
91
500
184
91
-
-
-
422
206
198
422
206
198
422
206
198
422
206
198
Autorisationsprocessen for ansøgere fra lande uden for
EU/EØS omfatter flere betingelser, der skal opfyldes i en
bestemt rækkefølge, inden ansøger kan meddeles varig
autorisation. Der er derfor en række delafgørelser i disse
sager (hver gang en ansøger opfylder/får godkendt en
Side 4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0006.png
Ad. 3
social -
.og sundhedsas-
sistent
Ad. 3
bioanaly-
tiker
Ad. 3
ergotera-
peut
Ad. 3
fysiotera-
peut
Ad. 3
jordemo-
der
Ad. 3
kiroprak-
tor
Ad. 3
klinisk
tandtekniker
Ad. 3
klinisk di-
ætist
Ad. 3
osteopat
Ad. 3
optome-
trist
Ad. 3
radiograf
Ad. 3
tandple-
jer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
115
271
179
134
158
60
130
254
294
190
247
329
115
271
179
134
158
60
130
254
294
190
247
329
115
271
179
134
158
60
130
254
294
190
247
329
115
271
179
134
158
60
130
254
294
190
247
329
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
24
-
62
35
1
-
-
-
-
-
-
-
24
-
62
35
1
-
-
-
-
-
-
-
24
-
62
35
1
-
-
-
-
-
-
-
24
-
62
35
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
311
-
202
82
-
-
130
-
193
461
-
-
311
-
202
82
-
-
130
-
193
461
-
-
311
-
202
82
-
-
130
-
193
461
-
-
311
-
202
82
-
-
130
-
193
461
-
betingelse og kan gå videre til det næste). Når første be-
tingelse er opfyldt (den indledende vurdering af ansøg-
ningen), vil opfyldelsen (og dermed sagsbehandlingsti-
den) af de øvrige trin primært afhænge af ansøger selv.
Opgørelsen af sagsbehandlingstiden tager derfor ud-
gangspunkt i tiden mellem dokumentation er modtaget og
frem til den første afgørelse, der foreligger i en sag (hvil-
ket sjældent vil være det samme som, at der er truffet en-
delig afgørelse om meddelelse af autorisation).
Ad. 4: Medde-
lelse af tilladelse
til selvstændigt
virke til læger,
tandlæger, kiro-
praktorer
Servicemål: Den forventede sagsbehandlingstid er 2 må-
neder fra det tidspunkt, hvor vi har al den krævede doku-
mentation.
Læger, tandlæger og kiropraktorer kan søge om tilladelse
til selvstændigt
virke. I STPS’ IT-system
fremgår, hvornår
styrelsen har modtaget dokumentation i en sag. Det
fremgår også i en sag, hvornår en afgørelse har virkning
fra. En afgørelse kan have virkning før afgørelsesdatoen
(tilladelse til selvstændigt virke meddeles med virkning
fra den dato, hvor den sidste nødvendige dokumentation
blev modtaget) eller efter afgørelsesdatoen (det er muligt
at søge om tilladelse til selvstændigt virke, før man opfyl-
der samtlige krav). Datoen for hvornår selve afgørelsen
om tilladelse til selvstændigt virke er truffet, fremgår der-
imod ikke af IT-systemet. Det er derfor ikke muligt at lave
en søgning, der viser den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid (tiden mellem styrelsen har modtaget dokumenta-
tion og afgørelsen træffes).
Styrelsen holder løbende øje med, om servicemålet er
opfyldt. Det gøres ved ugentligt at registrere tidspunktet
for, hvornår den ældste, ubehandlede ansøgning er mod-
taget. Som udgangspunkt behandles ansøgninger om til-
ladelse til selvstændigt virke i den rækkefølge, som de
modtages.
17
7
3
28
22
27
10
28
8
27
23
22
2 måneder
2 måneder
2 måneder
10
8
-
51
59
80
62
57
15
58
57
49
2 måneder
2 måneder
2 måneder
64
-
-
69
69
67
23
62
61
36
34
28
Servicemål: Den forventede sagsbehandlingstid er 3 må-
neder fra det tidspunkt, hvor vi har al den krævede doku-
mentation
Ad. 4
SV læger
2 måneder
Ad. 4
SV tand-
læger
Ad. 4
SV kiro-
praktor
Ad. 5: Medde-
lelse af speciala-
nerkendelse og
2 måneder
2 måneder
Side 5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0007.png
specialtandlæge-
anerkendelser
Læger og tandlæger kan søge om speciallægeanerken-
delse hhv. specialtandlægeanerkendelse. I STPS’ IT-sy-
stem fremgår, hvornår styrelsen har modtaget dokumen-
tation i en sag. Det fremgår også i en sag, hvornår en af-
gørelse har virkning fra. En afgørelse kan have virkning
før afgørelsesdatoen (speciallæge- hhv. specialtandlæ-
geanerkendelse meddeles med virkning fra den dato,
hvor den sidste nødvendige dokumentation blev modta-
get) eller efter afgørelsesdatoen (det er muligt at søge
om speciallæge- hhv. specialtandlægeanerkendelse, før
man opfylder samtlige krav). Datoen for hvornår selve af-
gørelsen om speciallæge- hhv. specialtandlægeanerken-
delse er truffet, fremgår derimod ikke af IT-systemet. Det
er derfor ikke muligt at lave en søgning, der viser den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid (tiden mellem styrel-
sen har modtaget dokumentation og afgørelsen træffes).
Styrelsen holder løbende øje med, om servicemålet er
opfyldt. Det gøres ved ugentligt at registrere tidspunktet
for, hvornår den ældste, ubehandlede ansøgning er mod-
taget. Som udgangspunkt behandles ansøgninger om
speciallæge- hhv. specialtandlægeanerkendelse i den
rækkefølge, som de modtages. For så vidt angår special-
lægeanerkendelser er der dog mulighed for at indsende
dokumentation som papirpost (fysisk ansøgning) eller di-
gital upload af dokumentation, og sagsbehandlingen af
fysiske ansøgninger er ofte mere tidskrævende end an-
søgninger med digital upload af dokumentation, hvorfor
der foretages to forskellige opgørelser.
Ad. 5
special-
læger (fysiske
ansøgninger)
Ad. 5
special-
læger (digitale
ansøgninger)
Ad. 5
special-
tandlæger
Udlevering af
journaler til læ-
gepraksis eller
forespørgsel fra
politi eller lign.
instans
Læger
Tandlæger
Speciallæger
Kosmetik og
sagsbehandling
af ansøgninger
til kosmetisk be-
handling
3 måneder
3 måneder
3 måneder
56
51
15
43
42
-
64
44
21
73
52
-
3 måneder
3 måneder
3 måneder
80
78
-
80
65
44
86
91
17
52
58
57
3 måneder
3 måneder
3 måneder
78
92
-
99
114
36
112
113
67
86
72
38
-
-
-
3
3
1
5
7
18
10
8
3
4
9
14
-
-
-
5
1
15
3
21
8
4
6
9
7
3
13
-
-
-
*
14
*
*
5
*
*
5
*
6
6
15
*) Ingen statistik i denne periode pga. udvikling af syste-
met.
*) Ingen statistik i denne periode pga. udvikling af syste-
met.
Styrelsen registrerer efter ansøgning læger, herunder de-
res eventuelle medhjælp, til at udføre en given kosmetisk
behandling på et givent behandlingssted (tilladelse).
Forud for registrering af lægerne, herunder deres eventu-
elle medhjælp, vurderer styrelsen de nævnte personers
kvalifikationer.
-
28
28
28
28
-
28
28
28
37
-
41
14
13
18
Side 6
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0008.png
Sagsbehandlingen på området består således i at vur-
dere, hvorvidt lægen, herunder dennes eventuelle med-
hjælp, har tilstrækkelige kvalifikationer til patientsikker-
hedsmæssigt forsvarligt at kunne udføre (en given) kos-
metisk behandling.
Der kan være flere forhold, som indvirker på sagsbe-
handlingstiden. Det drejer sig f.eks. om, hvis den med
ansøgningen indsendte dokumentation for de nævnte
personers relevante kvalifikationer ikke er tilstrækkelig,
og der derfor efterspørges supplerende dokumentation.
Registreringsordningen administreres efter bestemmel-
serne i bekendtgørelse om kosmetisk behandling (BEK
nr. 834 af 27/06/2014) med efterfølgende ændringer:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/834.
Styrelsen for Patientsikkerhed har ikke målt systematisk
på sagsbehandlingstider for behandling af ansøgninger
om tilladelse til at udføre kosmetisk behandling. Opgørel-
sen her er alenen udarbejdet med henblik på den kon-
krete besvarelse.
Ansøgningerne om tilladelse til at udføre kosmetisk be-
handling består af registrerings- og ændringsansøgnin-
ger. Der differentieres ikke mellem disse i opgørelsen.
Data for perioden 1-4. kvartal 2019 og 1.-3. kvartal 2020
er baseret på et estimat, da sagsbehandlingstiden ikke
kan udledes grundet overgang til et nyt CRM-system. Fra
overgangen til nyt system i oktober 2020 er det muligt via
en proxy-variabel at udlede sagsbehandlingstiden (der
findes ikke et felt til dato for afgørelse, hvorfor datoen for
sidste ændring af ansøgningen benyttes som proxy for
afgørelsesdatoen). Tidsmæssigt er data afgrænset til sa-
ger, hvor afgørelsen er truffet i 2019, 2020 eller 2021.
Grundet overgangen til nyt system i 2020 vil der (navnlig i
2020 men også efterfølgende i enkeltstående tilfælde)
være sager, der er afgjort, som ikke fremgår af opgørel-
sen, da ansøgningerne er behandlet manuelt pga. di-
verse tekniske fejl og mangler ved systemet. Antallet af
sager er herved reelt højere, og sagsbehandlingstiden for
disse er ikke inkluderet i opgørelsen.
*Data for perioden 1-4. kvartal 2019 og 1.-3. kvartal 2020
er baseret på et estimat, da sagsbehandlingstiden ikke
kan udledes grundet overgang til et nyt CRM-system.
Estimatet bygger derfor på den sagsbehandlingstid, der
eksisterede inden området blev yderligere digitaliseret.
Baggrunden for, at estimatet for sagsbehandling er vur-
deret længere end for Q1-Q4 2021 skyldes, at sagsbe-
handlingen før overgang til nyt CRM-system i langt de
fleste tilfælde foregik manuelt.
**Grundet overgang til nyt CRM-system i Q4 2020 vil ikke
alle sager, der er sagsbehandlet i kvartalet indgå i data
for Q4 2020.
Side 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0009.png
Lægemiddel-
styrelsen
National fase
ifm. udstedelse
af markedsfø-
ringstilladelse for
CMS ansøgnin-
ger
Markedsfø-
ringstilladelse for
lægemiddel
Ansøgning om
national mar-
kedsføringstilla-
delse - Markeds-
føringstilladelse
for lægemiddel
Ansøgning om
national type IA
variation - God-
kendelse af æn-
dring for en god-
kendt markeds-
føringstilladelse
Ansøgning om
national type IB
variation - God-
kendelse af æn-
dring for en god-
kendt markeds-
føringstilladelse
Ansøgning om
national type II
variation - God-
kendelse af æn-
dring for en god-
kendt markeds-
føringstilladelse
Markedsførings-
tilladelse for pa-
rallelimportlæge-
middel
Godkendelse af
tilladelse til klini-
ske forsøg
Afgrænsningssa-
ger, eksterne fo-
respørgsler og
interne vejlednin-
ger
Vurdering
af om produkt er
et lægemiddel
Afgrænsningssa-
ger, øvrige
Vurdering af om
produkt er et læ-
gemiddel
30 dage
20
23
18
42
30 dage
19
22
30
32
30 dage
25
66
64
50
240 dage
128
215
193
184
240 dage
193
172
239
210
240 dage
223
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
30 dage
12
11
3
12
30 dage
66
15
12
10
30 dage
14
18
18
28
60 dage
20
23
24
30
60 dage
22
32
28
23
60 dage
31
39
37
54
150 dage
95
81
98
86
150 dage
125
100
121
93
150 dage
160
171
149
191
60 dage
82
63
76
108
60 dage
104
114
92
69
60 dage
229
179
164
230
33 dage
24
25
25
22
33 dage
21
21
25
28
33 dage
28
30
26
29
30 dage
12
16
9
10
30 dage
8
11
6
8
30 dage
5
11
20
14
45 dage
33
50
30
206
45 dage
43
31
26
35
45 dage
46
13
42
15
Side 8
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0010.png
Inspektion af læ-
gemiddelvirk-
somheder - Ud-
stedelse af
GMP/GDP-certi-
fikat til lægemid-
delvirksomheder
i forbindelse med
inspektion af
fremstillings- og
distributionsprak-
sis
Vurdering af an-
søgning om tilla-
delse til kliniske
afprøvninger af
medicinsk udstyr
(under direktiv
nr. 2004/9/EF)
Vurdering af om
ansøgning om
tilladelse til klini-
ske afprøvninger
af medicinsk ud-
styr er komplet
(under forord-
ning (EU)
2017/745)
Vurdering af an-
søgning om tilla-
delse til kliniske
afprøvninger af
medicinsk udstyr
(under forord-
ning (EU)
2017/745)
Vurdering af an-
søgning fra virk-
somheder i sa-
ger om generelt
tilskud til læge-
midler (medicin-
tilskud)
Vurdering af an-
søgning fra bor-
gere (læger) i
sager om forhø-
jet tilskud til læ-
gemidler
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling Cannabis-
bulk
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling Cannabis-
bulk (inspekti-
onskrævende)
90 dage
73
82
124
180
90 dage
119
124
71
99
90 dage
100
112
134
121
60 dage
43
47
54
78
60 dage
37
55
52
53
60 dage
44
27
15 dage
15 dage
15 dage
15
15
15
Årsagen til manglende data for nogle af kvartalerne ift.
sagsbehandlingstider for ansøgninger om kliniske afprøv-
ning af medicinsk udstyr er, at ydelsen i maj sidste år
overgik fra at være reguleret under et direktiv til at være
reguleret under den nye MDR-forordning (Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2017/745). Der
mangler derfor data for sagsbehandling under forordnin-
gen forud for 3. og 4. kvartal 2021, da forordningen er
trådt i kraft den 26. maj 2021.
Der mangler tilsvarende data for ansøgninger om klinisk
afprøvning af medicinsk udstyr under direktivet i 3. og 4.
kvartal 2021, da ansøgninger om afprøvning efter den
26. maj 2021 er behandlet under MDR-forordningen.
For 2. kvartal i 2021 er der data for alle tre sagsbehand-
lingstider, da der i det kvartal altså både er sagsbehand-
let under det tidligere direktiv og den nugældende forord-
ning.
45 dage
45 dage
45 dage
27
37
42
90 dage
59,3
80,3
86,5
79,3
90 dage
93
105
75
76
90 dage
109,7
76,2
88,7
118,2
14 dage
3,2
3,0
3,0
3,7
14 dage
4,0
4,8
3,1
5,2
14 dage
4,8
3,2
2,9
3,9
30 dage
30 dage
10,0
29,5
36,5
11,0
30 dage
63,0
19,0
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet
sager.
*) Sagsbehandlingstiden stammer fra en enkelt sag, hvor
der grundet virksomhedens forhold skulle gennemføres
90 dage
23,0
82,3
75,0
90 dage
16,0
405,
0*
111,5
52,0
90 dage
64,0
15,5
Side 9
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0011.png
adskillige tidskrævende vandelsvurderinger ved
Rigspolitiet.
Udstedelse af til-
ladelse til fremstil-
ling Cannabisbulk
og -udgangspro-
dukt
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling Cannabis-
bulk og
–ud-
gangsprodukt
(inspektionskræ-
vende)
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling af Canna-
bismellempro-
dukt
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling af Canna-
bismellempro-
dukt (inspekti-
onskrævende)
Udstedelse af til-
ladelse til detail-
forhandling
Udstedelse af til-
ladelse til distri-
bution (engros)
Udstedelse af til-
ladelse til distri-
bution (engros)
(inspektionskræ-
vende)
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling - indførsel
Udstedelse af til-
ladelse til frem-
stilling - indførsel
(inspektionskræ-
vende)
Udstedelse af til-
ladelse til for-
søgsvirksomhed
(GLP)
Udstedelse af til-
ladelse til for-
søgsvirksomhed
(GLP) (inspekti-
onskrævende)
Sundhedsdata-
styrelsen
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
30 dage
11,0
90 dage
90 dage
90 dage
11,9
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
30 dage
56,0
30 dage
23,7
32,0
14,0
30 dage
67,0
17,0
26,5
13,0
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
90 dage
92,0
73,2
34,0
75,0
90 dage
37,0
1,5
158,5
171,5
90 dage
47,3
82,0
5,5
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
30 dage
30 dage
39,6
22,0
25,5
19,1
30 dage
30 dage
20,0
10,9
18,4
14
18,2
30 dage
30 dage
15,3
11,7
24,7
26,5
90 dage
105,5
40,2
90,0
40,9
90 dage
78,0
60,9
60,9
63,2
90 dage
82,5
161,7
54,2
86,8
30 dage
23,4
24,9
36,6
21,8
30 dage
24,2
11,9
16,6
21,3
30 dage
20,2
33,1
39,0
30,3
90 dage
36,0
73,7
59,8
66,0
90 dage
65,7 66,4
94,7
57,1
90 dage
31,1
67,4
88,5
97,2
30 dage
93,0
33,3
9,0
30 dage
19,7
22,0
30 dage
30,0
13,0
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
Grunden til, at der i nogle kvartaler ikke er angivet data,
er, at der i de pågældende kvartaler ikke blev afsluttet sa-
ger.
90 dage
22
90 dage
90 dage
58
Side 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0012.png
Sundhedsdata-
styrelsens for-
skerservice
30 dage
134,6
122,9
144,2
134
30 dage
107,
1
105,
3
183,1
208,7
30 dage
212
257,3
301,9
344,3
RKKP-sager (kli-
niske kvalitets-
databaser)
-
356,0
325,8
382,3
353,2
-
460,
3
381,
0
334,7
124,8
-
124,8
70,2
48,5
20,5
Forskerservices sagsbehandlingsmål er defineret som ar-
bejdsdage i gns., dvs. ekskl. fridage/weekender. Sagsbe-
handlingsmålet afspejler, hvor længe Forskerservice i
gns. bruger på sagen. Forskerservice var i perioden
marts 2020-marts 2021 pålagt at hastebehandle covid-19
ansøgninger, hvilket forlængede sagsbehandlingstiden
for øvrige ansøgninger.
Dækker ansøgninger om fornyet godkendelse og ansøg-
ninger om pilotprojekter. Ansøgninger om ændringer er
ikke inddraget, da der er tale om ændringer i allerede
godkendte databaser. Det skal noteres, at der er taget
udgangspunkt i dato for første modtagelse af ansøgning.
Det kan ske, at ansøgninger ikke er tilstrækkeligt udfyldt
og dermed ikke lever op til krav, hvorfor der oftest er for-
handlinger med RKKP vedr. rettelser af ansøgningsske-
maer. Sundhedsdatastyrelsens sagsbehandling er derfor
afhængig dertilhørende sagsbehandlingstid. Det bør des-
uden noteres, at RKKP og SDS omkring slut 2020 indgik
en aftale med RKKP, hvor indsendelse af ansøgning blev
sat i bero, samt databaser blev sat på opsættende virk-
ning grundet pres af begge aktører i forbindelse med
sagsbehandlingsprocessen. Dette har også haft en be-
tydning, hvad angår sagsbehandlingstiden.
Styrelsen for
Patientklager
Behandling af
270 dage
klagesager
Behandling af er-
statningsankesa- 180 dage
ger
Nationalt Cen-
ter for Etik
VMK: Kliniske af-
prøvninger af
medicinsk udstyr
VMK: Tillægsan-
meldelser til kli-
niske afprøvnin-
ger af medicinsk
udstyr
NVK: 1. instans
komplekse sund-
hedsvidenskabe-
lige forsknings-
projekter
NVK: Tillægsan-
meldelser til
komplekse 1. in-
stanssager
Statens Serum
Institut
Udstedelse af til-
ladelser
-
423
180
396
273
456
252
465
270
270 dage
180 dage
438
252
420
207
402
195
414
189
270 dage
180 dage
414
156
426
147
441
165
396
147
Mål forventes realiseret fra medio 2022 i overensstem-
melse med handleplan for STPK
Nationalt Center for Etik noterer, at der ikke er skelnet
mellem borgere og virksomheder. Ansøgere til National
Videnskabsetisk Komite og De Videnskabsetiske Medi-
cinske Komiteer udgør både forskere og sponsorer (læ-
gemiddelvirksomheder).
45 dage
-
-
-
-
45 dage
-
-
-
-
45 dage
-
30
32
35
38 dage
-
-
-
-
38 dage
-
-
38 dage
-
-
-
12
60 dage
43
44
55
52
60 dage
43
46
46
39
60 dage
50
49
52
49
35 dage
42
28
27
25
35 dage
17
20
29
18
35 dage
34
35
25
25
Statens Serum Institut noterer, at ydelserne er grupperet
af hensyn til overblikket, dvs. titlerne dækker over ensar-
tede ydelser.
Center for Biosikring og Beredskab (CBB) noterer ikke
tidsforbrug i forbindelse med ydelsen. Der er tale om et
24,5
24,5
24,5
24,5
-
24
24
24
24
-
26,5
26,5
26,5
26,5
Side 11
FIU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til sundhedsministeren
2604625_0013.png
Indberetninger
Tilsyn
Øvrige ydelser
-
-
-
17
5,7
16,2
17
5,7
16,2
17
5,7
16,2
17
5,7
16,2
-
-
-
17,4
3,5
9
17,4
3,5
9
17,4
3,5
9
17,4
3,5
9
-
-
-
24
7,9
22,3
24
7,9
22,3
24
7,9
22,3
24
7,9
22,3
estimat baseret på antallet af sagsakter for den pågæl-
dende periode samt omtrentlig timeforbrug pr. sagsakt.
Det kvartalsvise tidsforbrug er et gennemsnit baseret på
en årsopgørelse. CBB har ikke kendskab til tidsforbrug
hos virksomheder / institutioner i forbindelse med over-
holdelse af biosikringsloven og -bekendtgørelse.
Anm.:
Et ’-’tegn i opgørelsen betyder enten, at der ikke er truffet nogen afgørelser i det pågældende år, eller at der skal ske indberetning
af den pågældende type af afgørelse.
Kilder: Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed
EU-sygesikring, Lægemiddelstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen (CRM og Public360), Styrelsen for Patientklager, Nationalt Center for Etik, Statens Serum Institut
(Center for Biosikring og Beredskab (CBB).
Side 12