Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2604407_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2022
Koncernstyringskontoret
Adam Pedersen
2022-0031-0077
2493774
Besvarelse af spørgsmål nr. 265 (Alm. del) fra Folketingets Finansud-
valg
Hermed sendes Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 265 (Alm.
del), som Folketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 19.
april 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Mattias Tesfaye
/
Emil Jexner Hamberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 265 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor
ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende? Mini-
steren bedes opgøre det i en tabel med en angivelse af, hvilken
ydelse, afgørelse m.m. der er tale om, den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder, og
hvad servicemålet er, hvis der er et sådant. Sagsbehandlingsti-
derne bedes opgjort kvartalsvis for de seneste 3 år.
Bemærk at spørgsmålet er stillet til samtlige ministre, med und-
tagelse af statsministeren og forsvarsministeren”
Svar
:
Det skal indledningsvis bemærkes, at Justitsministeriets ressortområde om-
fatter en række forskelligartede myndigheder, som i et ganske betydeligt
omfang træffer afgørelser med virkning for borgere og virksomheder i Dan-
mark. Som et eksempel kan det nævnes, at politiet alene årligt modtager
mere end en million anmeldelser om forhold, hvor der skal træffes en afgø-
relse om eventuelt videre efterforskningsskridt mv. For det samlede mini-
sterområde vil der således være tale om en yderst omfattende afdækning,
herunder også af delprocesser mv., hvor det ikke er muligt at opgøre sags-
behandlingstiden. Til besvarelse af spørgsmålet er der derfor udvalgt et væ-
sentligt udsnit af de afgørelser, som myndighederne på Justitsministeriet
område træffer med virkning for borgere og virksomheder. Der er således
ikke tale om en udtømmende oversigt.
Det bemærkes, at udviklingen i sagsbehandlingstiden for en stor del af de
nedenstående afgørelser i perioden fra 2019-2021 har været markant påvir-
ket af Covid-19. Eksempelvis har nedlukningerne af samfundet påvirket
domstolenes mulighed for at gennemføre retssager i sædvanligt omfang,
hvilket forventes at have haft en negativ effekt på sagsbehandlingstiderne.
Sagsbehandlingstiden i straffesagskæden
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Rigsadvokaten, der fsva. sagsbehandlingstiden for afgørelser i straf-
fesagskæden har oplyst følgende:
Side 2/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0003.png
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid (dage) for udvalgte afgørelser i straffesagskæden 2019-2021
Afgørelse
Q1
Bødesag
Påtaleopgivelse og tiltalefrafald
Udeblivelsesdom
Øvrige domme (betinget, bøde, advar-
sel eller frifindelse)
Behandlingsdom
Fængselsstraf eller anden afsoning (1.
afg.)
Fængselsstraf eller anden afsoning (2.
afg.)
Fængselsstraf eller anden afsoning (3.
afg.)
50
240
365
426
544
310
518
1.015
Q2
38
265
392
454
535
322
549
712
2019
Q3
39
257
432
459
535
315
527
524
Q4
34
243
435
460
561
313
573
772
Q1
34
305
410
476
613
322
607
747
Q2
32
296
450
488
621
318
632
305
2020
Q3
29
249
515
503
673
380
606
809
Q4
32
243
471
521
642
345
650
937
Q1
26
355
437
533
638
398
651
617
Q2
30
392
495
565
658
433
670
1.072
2021
Q3
30
389
448
548
657
435
698
1.238
Q4
36
361
497
580
612
427
672
1.000
Anm.: Sagsbehandlingstiderne er baseret på data fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) og kriminalregisteret (KR)
og er beregnet fra anmeldelsestidspunktet til afgørelsestidspunktet for hovedforholdet i sagen. For så vidt angår POLSAS
er opgørelserne behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen
ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen,
idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. For så vidt angår KR tages der forbehold for indtastningsfejl. Data er
dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Grundet
efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i KR, anses data først for at være komplet i datatræk foretaget
mindst to måneder efter seneste afgørelsesdato. Data for POLSAS og KR er opdateret hhv. d. 31. april 2022 og 5. april
2022.
Kilde: Rigsadvokaten
Politiet, anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsor-
gen varetager alle behandlingen af sager i straffesagskæden. Af-
hængig af straffesagens karakter vil myndighederne inddrages i
forskelligt omfang. Eksempelvis bliver størstedelen af alle bø-
desager alene behandlet af politiet, påtaleopgivelser og tiltale-
frafald afgøres alene af anklagemyndigheden, ligesom indenret-
lige afgørelser uden afsoning ikke kræver kriminalforsorgens
involvering.
I
tabel 1
ovenfor ses udviklingen i den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid fra anmeldelse til afgørelse for forskellige afslut-
ningsformer og omhandler både privatpersoner og virksomhe-
der. Der er stor variation i sagsbehandlingstiden for de enkelte
sager, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid kan derfor
blive trukket op af få sager med høj sagsbehandlingstid.
Der er fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden fra anmel-
delse til afsoning i 1. instans i mål- og resultatplanerne for poli-
tiet, anklagemyndigheden og kriminalforsorgen. I mål- og resul-
tatplanerne for 2021 var målet, at den gennemsnitlige
Side 3/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0004.png
sagsbehandlingstid for sager, hvor tiltalte idømmes ubetinget
frihedsstraf og påbegynder afsoning i 2021, som minimum
skulle fastholdes ift. niveauet i 2020. Sagsbehandlingstiden for
disse sager fremgår af
tabel 1, jf. Fængselsstraf eller anden af-
soning (1. afg.).
Det skal hertil bemærkes, at sagsbehandlingsti-
den først opgøres, når afsoningen påbegyndes, og at en del af
myndighedernes sagsbehandling af de pågældende sager derfor
kan foregå i årene forud for påbegyndelse af afsoning og dermed
vil afspejle sagsbehandlingssituationen i pågældende år.
Foruden ovennævnte målsætning for sagsbehandlingstiden fra
anmeldelse til påbegyndt afsoning, der går på tværs af myndig-
hederne i straffesagskæden, er der ligeledes fastsat myndigheds-
specifikke målsætninger for at nedbringe sagsbehandlingstiden
i de enkelte sagstrin. Eksempelvis er der i Aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 fastsat målsætnin-
ger for politiets og anklagemyndighedens straffesagsbehandling
frem til 2023. Status for opfyldelsen af disse målsætninger sen-
des kvartalsvist til Retsudvalgets orientering. Seneste afrappor-
tering blev oversendt den 17. juni
2022.”
Sagsbehandlingstiden i civile sager samt foged- og skiftesager
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmål indhentet et bidrag
fra Domstolsstyrelsen, der fsva. sagsbehandlingstiden for civile sager og fo-
ged- og skiftesager har oplyst følgende:
Tabel 2
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid (mdr.) for civile sager i byretterne 2019-2021
Afgørelse
Q1
Civile sager
Almindelige civile sager
Boligretssager
Familieretlige sager
Isoleret bevisoptagelse
Konkurskarantænesager
Mortifikation/Ejendomsdom
Småsager
Tvangsfjernelsessager
Værgemål
Øvrige civile sager
10,4
9,5
5,1
7,5
5,4
11,0
3,7
4,4
3,6
3,6
10,7
9,0
4,0
10,2
6,2
10,3
3,6
4,2
3,8
3,7
10,4
8,1
3,0
10,5
5,5
11,0
3,9
4,4
3,7
3,7
10,8
9,4
3,1
10,3
6,1
10,9
4,6
4,5
3,7
4,2
10,8
10,7
3,0
11,0
4,9
11,2
4,7
4,2
3,6
4,7
10,3
8,3
3,0
11,5
5,3
11,0
6,0
4,3
4,2
4,3
9,9
8,4
3,3
10,5
4,5
10,8
5,3
5,7
3,6
4,2
12,0
11,5
3,7
11,3
5,1
10,4
5,0
5,5
3,7
3,9
11,6
10,1
3,3
10,5
5,3
10,9
5,3
5,1
3,6
5,3
13,0
9,5
3,5
11,7
5,1
11,1
5,4
4,7
3,5
4,7
12,5
9,8
3,5
10,6
3,9
10,8
5,2
4,7
3,5
4,1
13,8
12,6
3,8
11,7
5,1
11,0
4,9
4,8
3,5
4,8
Q2
2019
Q3
Q4
Q1
Q2
2020
Q3
Q4
Q1
Q2
2021
Q3
Q4
Side 4/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0005.png
Kilde: Domstolsstyrelsen
Tabel 3
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid (mdr.) for foged- og skiftesager i byretterne 2019-2021
Afgørelse
Q1
Fogedsager
Almindelige fogedsager
Betalingspåkrav
Særlige fogedsager
Øvrige fogedsager
Tvangsauktioner
Fast ejendom/andelsbolig
Løsøreauktion
Dødsboskiftesager
Dødsanmeldelser
Andre alm. dødsboer
Insolvenssager
Konkurssager
Tvangsopløsninger
Gældssaneringer
Ægtefælleskiftesager
Rekonstruktioner
11,4
2,7
4,5
6,6
3,8
12,2
3,9
4,5
8,1
4,8
11,9
3,0
4,8
5,5
4,5
12,7
3,1
5,0
8,6
4,2
12,3
4,4
4,2
8,8
8,2
12,8
3,4
5,5
8,2
2,0
13,3
5,0
5,4
11,0
1,8
13,9
2,1
5,6
5,8
3,4
12,0
3,2
4,7
6,7
2,9
11,4
4,2
5,2
8,4
3,5
10,9
2,6
5,4
11,1
1,5
13,5
2,7
5,6
8,3
4,8
6,0
4,9
6,1
6,4
6,3
4,7
6,7
4,5
6,4
5,1
6,7
7,2
6,1
4,1
6,0
5,3
6,1
8,0
6,5
6,8
5,7
5,0
6,0
6,4
2,3
1,9
2,1
2,6
2,3
3,1
2,2
2,1
2,2
2,4
3,7
2,4
3,0
3,2
2,3
2,6
2,4
2,3
2,7
2,1
2,4
2,1
2,4
1,8
3,0
2,7
1,6
0,7
3,0
2,7
1,6
0,4
3,0
2,5
1,6
0,6
3,0
2,4
1,6
0,4
2,9
2,3
1,6
0,5
3,3
2,5
2,7
0,7
3,5
2,5
2,4
0,4
3,5
2,5
2,2
0,4
3,2
2,2
1,8
0,4
3,1
2,2
2,0
0,4
3,1
2,1
1,8
0,3
2,9
2,1
1,8
0,3
Q2
2019
Q3
Q4
Q1
Q2
2020
Q3
Q4
Q1
Q2
2021
Q3
Q4
Kilde: Domstolsstyrelsen
Danmarks Domstoles servicemål, og graden af opfyldelsen af
samme, for sagsbehandlingstiden i civile sager, foged-, tvangs-
auktions- og skiftesager fremgår af
tabel 4-6.”
Tabel 4
Oversigt over opfyldelse af mål for sagsbehandlingstider i civile sager ved byretterne i 2021
Sagstype
Civilsager
Alle alm. sager, boligretssager og småsager
Hovedforhandling - Alm. sager og boligretssager
Hovedforhandling - Småsager
Familierets - §6- og 7-sager (uden afgørelse)
Familieret
prøvelsessager efter forenklet proces
Tvangsfuldbyrdelse
forældreansvarsloven
80 pct. af sagerne afgøres i
4,0 mdr. i gns
gns. inden for 4 mdr.
80 pct. af sagerne afgøres i
15,2 mdr. i gns.
gns. inden for 14 mdr.
80 pct. af sagerne afgøres i
11,8 mdr. i gns.
gns. inden for 7 mdr.
80 pct. af sagerne afgøres i
122 dage i gns.
gns. inden for 100 dage
80 pct. af sagerne afgøres i
48 dage i gns.
gns. inden for 75 dage.
80 pct. af sagerne afgøres i
15 dage i gns.
gns. inden for 30 dage.
Opfyldt
1,2 mdr.
4,8 mdr.
22 dage
Opfyldt
Opfyldt
Mål
Resultat
Afvigelse
Anm: Resultatet opgøres som den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de 80 pct. hurtigste sager.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Side 5/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0006.png
Tabel 5
Oversigt over opfyldelse af mål for sagsbehandlingstider i fogedsager ved byretterne i 2021
Sagstype
Civilsager
Almindelige fogedsager og betalingspåkrav
Særlige fogedsager
Tvangsauktioner
solgt på eller efter 1. auktion
70 pct. af sagerne afgøres
inden for 3 mdr.
70 pct. af sagerne afgøres
inden for 3 mdr.
80 pct. af sagerne afgøres
inden for 5 mdr.
70 pct.
74 pct.
77 pct.
Opfyldt
Opfyldt
3. pct-point.
Mål
Resultat
Afvigelse
Kilde: Domstolsstyrelsen
Tabel 6
Oversigt over opfyldelse af mål for sagsbehandlingstider i skiftesager ved byretterne i 2021
Sagstype
Civilsager
Dødsboskiftesager
udlevering af bo
Tvangsopløsningssager
ekskl. likvidation
Gældssanering
indledte sager
Konkurskarantænesager
Mål
80 pct. af sagerne afgøres
inden for 2 mdr.
75 pct. af sagerne afgøres
inden for 3 mdr.
75 pct. af sagerne afgøres
inden for 9 mdr.
80 pct. af sagerne afgøres i
gns. inden for 120 dage
Resultat
81 pct.
81 pct.
81 pct.
91 dage i gns.
Afvigelse
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Anm: Resultatet for konkurskarantænesagerne opgøres som den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de 80 pct. hurtigste
sager.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Sagsbehandlingstiden i Civilstyrelsen
Civilstyrelsen træffer afgørelser på en række civilretlige sagsområder.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende ifm. for afgørelser truffet af
Civilstyrelsen og tilhørende råd og nævn, som Civilstyrelsen sekretariatsbe-
tjener:
Tabel 7
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid (dage) for afgørelser truffet af Civilstyrelsen og tilhørende nævn 2019-2021
Sagsområder
Q1
Erstatningsnævnet
*
Indsamlingsnævnet - indsamlingstilla-
delser
Indsamlingsnævnet
I øvrigt
Fri proces
Erhvervelse af fast ejendom - Helårs-
boliger
Erhvervelse af fast ejendom - Fritids-
boliger
Fonde
Rådet for Offerfonden
356
-
46
100
17
23
137
60
Q2
306
-
48
102
19
30
137
68
2019
Q3
284
9
44
90
16
25
138
67
Q4
259
4
53
79
16
26
142
88
Q1
261
6
49
51
17
52
109
91
Q2
277
7
34
52
18
53
118
79
2020
Q3
280
11
32
59
19
53
106
78
Q4
264
11
53
62
20
55
125
97
Q1
194
14
32
76
26
65
105
113
Q2
172
10
33
89
21
61
93
122
2021
Q3
179
8
32
98
18
59
100
109
Q4
178
8
32
93
18
61
102
105
Side 6/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0007.png
Advokatsager
Retslægerådet
Arv og testamente
Klager vedr. værgemål
Klager vedr. fremtidsfuldmagter
Klager vedr. båndlagte midler
Statens regreskrav - offererstatning
65
162
37
187
124
134
-
57
162
241
164
124
110
-
55
165
237
164
124
105
-
51
172
248
157
124
95
-
46
195
197
173
-
101
-
44
190
179
172
12
97
-
48
207
151
155
19
104
-
48
227
141
138
15
110
-
62
283
173
161
38
176
12
80
272
191
151
23
143
22
72
262
186
156
23
164
28
73
259
211
156
23
182
31
Anm.:
*
Sagsbehandlingstiden fremgår som samlet for alle sager i Erstatningsnævnet. I praksis sondres der mellem ansøg-
ninger modtaget før og efter den 16. marts 2019, jf. servicemålet nedenfor.
Kilde: Civilstyrelsen
I Civilstyrelsens mål- og resultatplan er der fastsat mål for fire
af de sagsområder, styrelsen varetager.
I Erstatningsnævnets sager om offererstatning er målet en gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid i driftsflowet (ansøgninger mod-
taget efter den 16. marts 2019) på 125 dage ved udgangen af
2022.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager i Retslægerådet
skal i 2022 højst være 165 dage, og den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i fondssager skal ved udgangen af 2022 højst være
110 dage. Endelig er det målet, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i klager i værgemålssager højst må være 120 dage
ved udgangen af 2022.
For så vidt angår Indsamlingsnævnet forudsættes det i forarbej-
derne til loven (lov nr. 81 af 30. januar 2019 om indsamling, jf.
Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, side 7), at
nævnet sender en tilladelse til ansøgeren inden for to uger efter
indgivelse af ansøgningen, hvis betingelserne i lovens § 3 om
krav til ansøgningen er opfyldt.
Civilstyrelsen har endelig et servicemål for behandling af uden-
landsk bosiddendes ansøgninger om erhvervelse af fast ejendom
i Danmark. Servicemålet er på fire uger for helårsboliger og 10
uger for fritidsboliger. Civilstyrelsen overtog sagsområdet og
servicemålene fra Justitsministeriets departement i 2018.”
Sagsbehandlingstiden i Den Uafhængige Politiklagemyndighed
Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklagemyndigheden) har efter
retsplejelovens kapitel 93 b og 93 c blandt andet til opgave at behandle
Side 7/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0008.png
adfærdsklager og efterforske straffesager vedrørende politipersonale.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Politiklagemyndigheden, der har oplyst følgende:
Tabel 8
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for udvalgte afgørelser truffet af Politiklagemyndigheden 2019-2021
Sagsområder
Q1
Adfærdsklager
Antal afgørelser
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
(dage)
Anmeldelser om strafbart forhold
Antal afvisninger
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
(dage) for afvisninger
Antal redegørelser
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
ekskl. statsadvokatens sagsbehand-
lingstid for redegørelser.
65
43
76
67
46
77
47
35
57
38
43
74
89
35
65
58
39
55
74
35
53
70
38
70
61
40
56
107
49
74
80
26
56
35
20
47
192
134
174
110
183
95
186
118
169
97
181
103
161
111
199
127
236
124
212
115
189
138
183
145
Q2
2019
Q3
Q4
Q1
Q2
2020
Q3
Q4
Q1
Q2
2021
Q3
Q4
319
275
277
268
228
261
222
304
302
256
248
297
Kilde: Den Uafhængige Politiklagemyndighed
Det bemærkes, at der for straffesagerne ud over den angivne
sagsbehandlingstid ved Politiklagemyndigheden skal tillægges
sagsbehandlingstid ved statsadvokaterne, som træffer afgørelse
om tiltalespørgsmålet i de sager, hvor Politiklagemyndigheden
har indledt efterforskning.
Politiklagemyndigheden er ikke omfattet af mål- eller resultat-
krav.
Politiklagemyndigheden skal efter retsplejeloven § 1019 n og §
1020 f behandle klager og anmeldelser inden for rimelig tid samt
underrette bl.a. klager og indklagede eller anmelder og de per-
soner, der skal underrettes om statsadvokatens afgørelse, så-
fremt der ikke er truffet afgørelse i sagen inden seks måneder
for så vidt angår adfærdsklagesager og inden et år for så vidt
angår straffesager. Politiklagemyndigheden skal ved underret-
ningen informere om, hvornår det forventes, at der vil blive truf-
fet afgørelse i sagen.”
Side 8/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
2604407_0009.png
Sagsbehandlingstiden i Datatilsynet
Datatilsynet foretager tilsyn hos offentlige myndigheder og private virksom-
heder mv., ligesom tilsynet behandler klagesager. Justitsministeriet har til
brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Datatilsynet, der
har oplyst følgende:
Tabel 9
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid (dage) for afgørelser truffet af Datatilsynet 2019-2021 fordelt på sagstyper
Sagstyper
Q1
Forespørgsler
Klagesager
Sager på eget initiativ
Anmeldelser af brud på persondatasik-
kerheden
uden yderligere undersø-
gelser
Anmeldelser af brud på persondatasik-
kerheden
med yderligere undersøgel-
ser
Tilladelser efter databeskyttelseslovens
§ 7, stk. 4
Tilladelse til videregivelse efter data-
beskyttelseslovens § 10, stk. 3
Anmeldelser fra Grønland
40
92
187
107
Q2
43
101
355
123
2019
Q3
49
142
230
137
Q4
50
120
305
74
Q1
42
109
270
391
Q2
41
107
106
84
2020
Q3
43
102
295
42
Q4
42
96
355
25
Q1
40
123
298
20
Q2
42
89
371
16
2021
Q3
42
102
259
20
Q4
33
100
213
11
149
75
133
102
224
177
120
63
342
141
38
74
219
176
49
13
149
91
45
53
94
41
33
109
160
53
53
97
147
151
46
72
289
588
77
65
159
64
51
72
170
119
49
65
85
-*
52
125
Anm.: *Ingen af disse tilladelsessager er lukket/afgjort i 4. kvartal 2021.
Kilde: Datatilsynet
Datatilsynets mål for behandling af forskellige typer sager frem-
går af tabellen nedenfor:
Tabel 10
Datatilsynets mål for behandling af forskellige typer
Sagstyper
Forespørgsler
Klagesager
Sager på eget initiativ
Mål
50 pct. er afsluttet inden for 1 måned
80 pct. er afsluttet inden for 2 måneder
50 pct. er afsluttet inden for 2 måneder. 80 pct. er afsluttet inden for 6 måneder.
80 pct. er afsluttet inden for 6 måneder fra mo-
-
denhedsdato.
-
80 pct. er afsluttet inden for 6 måneder.
80 pct. er afsluttet inden for 4 måneder.
80 pct. er afsluttet inden for 2 måneder.
80 pct. er afsluttet inden for 3 måneder.
Anmeldelser af brud på persondatasikkerhe-
Inden 14 dage
den
uden yderligere undersøgelser
Anmeldelser af brud på persondatasikkerhe-
50 pct. er afsluttet inden for 4 måneder.
den
med yderligere undersøgelser
Tilladelser efter databeskyttelseslovens § 7,
50 pct. er afsluttet inden for 2 måneder.
stk. 4
Tilladelse til videregivelse efter databeskyt-
50 pct. er afsluttet inden for 1 måned.
telseslovens § 10, stk. 3
Anmeldelser fra Grønland
50 pct. er afsluttet inden for 1 måned.
Kilde: Datatilsynet
Datatilsynets har målsætninger for både den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid samt målsætninger for hvornår hhv. 50 pct.
og 80 pct. af sagerne er afsluttet.
Side 9/10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til justitsministeren
Sagsbehandlingstiden for sager som Datatilsynet selv initierer
på eget initiativ, sker efter en risiko- og databaseret udvælgelse
og regnes fra den dato, hvor sagen efter indhentelse af udtalelser
og oplysninger fra de involverede parter er klar til afsluttende
behandling (modenhedsdato).
For så vidt angår f.eks. ansøgninger om tilladelse til at drive et
kreditoplysningsbureau, føre et advarselsregister, en spærreliste
eller et retsinformationssystem er der for indeværende ikke fast-
sat nogle målsætninger. Det samme gør sig gældende i forhold
til ansøgninger om bindende virksomhedsregler (BCR). Bag-
grunden herfor er, at der for disse sagers vedkommende oftest
vil være tale om, at der gør sig særlige forhold gældende.”
Side 10/10