Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2601751_0001.png
NOTAT
29. juni 2022
Bilag 1. Transportministeriets bidrag til svar
på Finansudvalgets spørgsmål 261 (alm. del)
af 19. april 2022 stillet efter ønske fra Eva
Kjer Hansen (V)
Til brug for besvarelsen har Transportministeriet indhentet bidrag
fra myndighederne i Transportministeriets koncern. Bidragene
fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Det bemærkes indledningsvist, at uafhængige nævn og kommiss-
arierne ved statens ekspropriationer er undtaget fra bidraget.
Tabel 1. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for borgere og virksomheder i Transportministeriets koncern
Ydelse/-
afgørelse
(titel)
2019
Ser-
vice- Q1
mål
Q2
Q3
Q4
Sagsbehandlingstid, kvartalsvist de seneste 3 år (antal dage inkl.
fridage/weekender)
2020
Service-
Q1
mål
Q2
Q3
Q4
2021
Ser-
vice- Q1
mål
Q2
Q3
Q4
Bemærkninger
Trafikstyrelsen
1
Screeningssager
VVM
Helbredsgodken-
delser, jernbane
90
78
79
68
77
90
76
83
68
68
90
74
74
68
84
Det høje tal i 1. kvartal 2019 skyldes,
at man overgik fra dossiersager (dvs.
42 20 26 24
at sager forblev åbne år efter år) til
enkeltsager.
Afgørelserne er en samlet kategori af
afgørelser, der vedrører godkendel-
ser af sårbarhedsvurderinger af
havne og havnefaciliteter, godken-
delse af sikringsplaner for havne og
havnefaciliteter, ækvivalente sik-
83 73 72 74 ringsarrangementer og dispensatio-
ner. Det er kun afgørelser om god-
kendelse af sikringsplaner for havne
og havnefaciliteter, der har medføl-
gende fastsatte servicemål, men det
har ikke været muligt at skille de for-
skellige afgørelser ad.
Som følge af Corona pandemien op-
levede Trafikstyrelsen næsten en for-
dobling af klagesager på passager-
rettighedsområdet i 2020. Dette
147 241 298 323
medførte en stigning af antallet af
verserende sager og dermed også
en stigning i sagsbehandlingstiden,
hvilket særligt slog igennem i 2021.
22
13
48
88
Servicemål er angivet i kalenderdage
– den realiserede tid er angivet som
gennemsnit og i kalenderdage.
28
295 95
54
36
28
31
30
57
25
28
Godkendelse af
sikringsplaner og
sårbarhedsvur-
deringer for hav-
nefaciliteter og
havne
90
59
54
48
61
90
67
53
55
68
90
Klager over brud
på passagerret-
tighedsforordnin-
gen
180
114 164 129 109 180
148 159 150 102 180
Klager vedrø-
rende overhol-
delse af postlov
bestemmelser
70
59
40
55
59
70
54
21
22
11
70
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til transportministeren
2601751_0002.png
Side 2/7
udstedt i medfør
heraf
Vejdirektoratet
2
Afgørelse iht.
adgangsager
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 9 uger (7 uger inkl. 2 ugers
partshøring), hvilket vil sige 63 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 9 uger (7 uger inkl. 2 ugers
partshøring), hvilket vil sige 63 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 9 uger (7 uger inkl. 2 ugers
partshøring), hvilket vil sige 63 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 9 uger (7 uger inkl. 2 ugers
partshøring), hvilket vil sige 63 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 9 uger (7 uger inkl. 2 ugers
partshøring), hvilket vil sige 63 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 9 uger (7 uger inkl. 2 ugers
partshøring), hvilket vil sige 63 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 10 dage.
Vejdirektoratets ressortlovgivning in-
deholder ikke lovbestemte sagsbe-
handlingsfrister, men bestræber sig
på at behandle denne type afgørel-
ser på 10 dage.
Der har i perioden været 10 sager,
som fordeler sig på fire kvartaler. Så-
ledes angiver tallet den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid i kvartalet.
Banedanmark har ikke servicemål.
61
40
59
68
I
65
120 75
102
79
127 137 117
Afgørelse iht.
vejbyggelinje
64
71
55
91
65
60
134 77
54
90
60
97
Afgørelse iht.
kommerciel ser-
vicevejvisning
137 132 135 108
55
120 138 112
95
104 129 156
Afgørelse iht.
matrikulære sa-
ger
36
22
24
22
21
25
44
35
40
49
44
43
Afgørelse iht.
geografisk vejvis-
ning
172 29
159 187
29
56
28
14
29
44
131 462
Afgørelse iht.
genstande på
vejareal
49
85
66
44
37
56
28
62
104 44
75
64
Gravetilladelse
3
5
2
4
3
4
2
4
3
4
3
2
Tilladelse til mid-
lertidig råden
over vej
3
4
4
3
3
3
3
3
3
3
3
2
Banedanmark
3
Afgørelser om
fremrykkede ek-
spropriationer
115
187 119
199
DSB
Afgørelser vedr.
rejsetidsgaranti
5,9
9,8
8,2
5,3
3
4,2
5,7
3,2
3,8
3,3
5,9
8,6
DSB har ikke et officielt servicemål
men skriver på deres hjemmeside,
www.dsb.dk,
at de bestræber sig på
at svare inden for 14 dage.
Færdselsstyrelsen
4
Bustransport
Nye tilladelser
Yderligere tilla-
delser
Fornyelse af tilla-
delser
Ændrede/erstat-
ningstilladelser
89
22
52
1
47
13
127 60
60
120
Indeholder ikke kun afgørelser, men
også ændring af tilladelser pga. af
197
fejlskrift, navne- og adresseændring
samt erstatning for mistede tilladelser
96
5
38
9
69
7
204
28
38
173 143 5
120
98
145 88
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til transportministeren
2601751_0003.png
Side 3/7
Andre tilladelser omfatter ansøgnin-
ger om tilladelse til chaufførvikarvirk-
somhed, gule attester mv.
Andre tilladelser
Garanti
Kursusfritagelse
Nationale busru-
ter
Internationale ru-
tetilladelser
Erhvervsmæssig persontransport
Nye chaufførkort
- Chaufførkort
Fornyelser af
chaufførkort –
Chaufførkort
Ændrede/erstat-
ningschaufførkort
- Chaufførkort
Nye tilladelser –
Erhvervsmæssig
persontransport
Yderligere tilla-
delser – Er-
hvervsmæssig
persontransport
Fornyelser af til-
ladelser – Er-
hvervsmæssig
persontransport
Ombytning af til-
ladelser –
Erhvervsmæssig
persontransport
Ny ansvarlig le-
der - Erhvervs-
mæssig person-
transport
Nye tilladelser –
Landsdækkende
kørselskontor
Ny ansvarlig le-
der – Landsdæk-
kende kørsels-
kontor
Erhvervsmæssig persontransport
Nye tilladelser –
kørselskontor i
landdistrikt
55
2
67
2
57
58
11
43
120
28
12
47
2
23
1
13
155
34
120
23
22
17
38
60
120
58
69
16
47
114
275 226
469 312 197
69
69
84
63
56
50
54
50
60
60
57
48
61
52
88
70
78
87
6
3
10
5
14
8
9
7
6
155 252 258 209 60
97
50
30
37
Det har først været muligt at ansøge
om yderligere tilladelser efter over-
gangsordningens ophør 31.12.2020.
Det har først været muligt at ansøge
om fornyelse af tilladelser efter 1.
april 2021 jf. overgangsordningen til
taxiloven.
17
19
20
21
79
82
49
236 249 183 169 60
112 206 1
121
111 105 113 101 60
131 131 92
78
For alle ansøgninger om tilladelse til
kørselskontor gør det sig gældende,
at der er indkommet et fåtal af an-
250
søgninger. Det er derfor ikke i alle
måneder/kvartaler der indkommer el-
ler afsluttes sager.
9
77
122 137 60
69
95
31
21
155 342 2
69
32
109 75
24
38
62
1
Ny ansvarlig le-
der – kørselskon-
tor i landdistrikt
Godstransport
Nye tilladelser
Yderligere tilla-
delser
Fornyelse af tilla-
delser
Ændrede/erstat-
ningstilladelser
56
15
46
8
250
73
34
Det bemærkes, at der er tale om
ganske få årlige ansøgningssager og
det er derfor ikke i alle måne-
der/kvartaler der indkommer eller af-
sluttes sager.
Det bemærkes, at der er tale om
ganske få årlige ansøgningssager og
det er derfor ikke i alle måne-
der/kvartaler der indkommer eller af-
sluttes sager.
46
18
51
12
60
60
90
53
13
58
10
97
20
96
29
85
137 86
78
120
49
72
51
94
Indeholder ikke kun afgørelser, men
også ændringer af tilladelser pga.
fejlskrift, navne- og adresseændring
samt erstatning for mistede/bort-
komne tilladelser.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til transportministeren
2601751_0004.png
Side 4/7
Andre tilladelser omfatter ansøgnin-
ger om tilladelse til chaufførvikarvirk-
somhed, udstedelse af beviser for
faglige kvalifikationer mv.
Baseret på 1 sag.
Andre tilladelser
Tilbagekaldelse
af tilladelser
Internationale til-
ladelser
Garanti
Klima
Energi og miljø-
krav
31
75
3
3
120
31
50
91
66
13
66
1
11
14
19
8
8
3
1
Indeholder ikke kun afgørelser, men
også besvarelse af henvendelser fra
andre myndigheder mv.
Dispensation fra egne regler overfor
virksomheder vedrørende miljøkrav
til taxa - bekendtgørelse nr. 1509 af
13. december 2018 - ingen pligt til at
træffe afgørelse jf. lovgivningen.
Ud over Færdselsstyrelsens adgang til
at dispensere fra egne regler, bekræf-
ter Færdselsstyrelsen en virksomheds
indsendelse af den godkendelse, de
har fået af en fabrikant til at være taxa-
meterinstallatør for fabrikanten - be-
kendtgørelse nr. 1628 af 19. december
2017 § 19, stk. 2.
Ingen afgørelser truffet i 2020 eller de
øvrige kvartaler i 2021
Udover Færdselsstyrelsens adgang til
at dispensere fra egne regler, er der
på følgende områder fastsat bestem-
melser om, at Færdselsstyrelsen skal
træffe afgørelse: Godkendelse af for-
søg med selvkørende enheder (FL §
92 m, som er delegeret til FS i be-
kendtgørelse nr. 2655 af 28. december
2021 § 3, stk. 1), Godkendelse af as-
sessorer i forbindelse med forsøg med
selvkørende motorkøretøjer (bekendt-
gørelse nr. 789 af den 16. juni 2017 §
10, stk. 1), Godkendelse af partikel-
filtre, der er godkendt efter tilsvarende
regler som bekendtgørelse angiver
som krav til filtrene (Bekendtgørelse
nummer 1474 af 21. december 2009 §
2, stk. 3 og § 3, stk. 3)
Ingen afgørelser truffet i 2020 eller de
øvrige kvartaler i 2021
9
47
39
259
15
68
113 13
Taxameterkon-
trollant
8
Klima generelt
12
Køre- og hviletid
Takografkort
Kørekort
Ombytning af
udenlandsk køre-
kort
Fornyelse af kø-
rekort
Køreuddannel-
sen
Kontrollerende
køreprøve
Kørelæreuddan-
nelse
Kørelæregodken-
delser
Kørekort
Alkolås sager oprettet før 1. februar
2022 er åbne fra oprettelsesdatoen
til afsluttet alkolåsperiode. Sagerne
482 holdes åbne i alkolåsperioden, da
Færdselsstyrelsen løbende modta-
ger kontrolrapporter fra alkolåsudby-
deren. En sag oprettet før 1. februar
158
90
62
64
3
111
2
Området er ressortoverdraget fra Po-
litiet pr. 1. oktober 2021
Alkolås
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til transportministeren
2601751_0005.png
Side 5/7
2022 kan således være åben op til
flere år.
Efter 1. februar 2022 ændrede vi
praksis, således at ansøgningssager
oprettes ved ansøgning, og afsluttes
når ansøgningen imødekommes eller
afslås. Hvis ansøgningen imødekom-
mes, oprettes en særskilt sag til kon-
trolrapporter fra udbyderen.
Betinget fraken-
delse
Erhvervsmæssig
personbefordring
bus
Kørselsforbud
Ubetinget fraken-
delse
Erhvervelse af
kørekort
Udvidelse af kø-
rekort
254
45
96
94
61
67
Dækker over generelle henvendelser
fra borgere, der ikke passer under en
188
anden sagsgruppe, f.eks. bekræftelse
af dansk kørekort, ombytning af foræl-
dede danske kørekort mv.
Dækker over udstedelsen af tilladel-
ser til at registrere et udrykningskø-
retøj.
Kørekort generelt
Køretøjsteknik
Udrykningskøre-
tøjer
Typegodken-
delse af alm. kø-
retøjer
Typegodken-
delse af kompo-
nenter til køretø-
jer
Typegodkendel-
ser af to- og tre-
hjulede køretøjer
Typegodkendel-
ser af landbrugs-
og skovbrugs-
traktorer
Tempo 100-kør-
sel
Prøvningsinstan-
ser
Restkøretøjsdi-
spensationer
Dispensationer
fra køretøjers
bredde, længde,
højde, vægt og
akseltryk
Særtransport
Omklassificering
af køretøjer, sær-
lige hensyn for
handicappede
mv.
Køretøjsteknik
Muligheden for at få dispensation fra
at køre med styrthjelm blev ophævet
pr. 1. juli 2019, og ansøgningerne
ses derfor sjældent. De forekommer
dog af og til – oftest i forbindelse
med folk der er blevet opmærk-
somme på, at de ikke længere har
en gyldig dispensation
32
41
56
82
131 2
387
386
115
14
2
109
61
286
45
47
82
75
11
22
19
49
48
35
22
52
212 34
89
256
240
340
Sager vedr. handicappede er
sjældne og der er oftest tale om sa-
ger, der vedr. omklassificering af kø-
retøjer.
101 60
78
65
66
175 1
45
Brug af styrthjelm
(dispensation
herfra)
7
Syn
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til transportministeren
2601751_0006.png
Side 6/7
Udsættelse af
syn
Synsvirksomhe-
der
Omsynsvirksom-
heder
Teknisk ansvarlig
Varebiler
Nye tilladelser
Yderligere tilla-
delser
Ændrede/erstat-
ningstilladelser
91
17
117 112 90
29
37
43
60
60
116 141 131 127
59
54
96
86
Indeholder ikke kun afgørelser, men
også ændringer af tilladelser pga.
150
fejlskrift, navne- og adresseændring
samt mistede/bortkomne tilladelser.
Andre tilladelser omfatter ansøgnin-
28 ger om tilladelse til chaufførvikarvirk-
somhed.
2
1
22
31
60
60
80
41
Indeholder ikke kun afgørelser, men
også besvarelse af henvendelser fra
andre myndigheder mv.
20
24
189
12
28
62
25
49
13
27
16
57
83
50
20
29
66
61
24
28
7
31
27
24
21
20
60
60
60
32
20
5
50
31
19
31
27
19
55
13
43
16
43
Ingen sager i 2. kvartal 2019.
Ingen sager 2. kvartal 2019.
173 153
30
50
117 7
95
60
Andre tilladelser
Tilbagekaldelse
af tilladelser
Garanti
Kursusfritagelse
Fritagelse for
kursus og prøver
efter overgangs-
ordning
Note:
1
11
45
24
22
60
4
27
72
Det har for nogle typer afgørelser ikke været muligt for Trafikstyrelsen at beregne sagsbehandlingstid, hvorfor disse er undtaget fra bidraget.
For jernbaneområdet skyldes det, at sagsbehandlingen foregår efter
skakursprincippet,
mens det for dele af luftfartsområdet skyldes, at sags-
behandlingen ikke er struktureret på en måde, som gør det muligt at trække data om sagsbehandlingstiden på tværs af sagerne.
Skakurs-
princippet
indebærer, at styrelsen stopper sagsbehandlingstiden, når ansøgningsmateriale sendes retur til ansøger med spørgsmål, eller hvis
ansøgningsmaterialet er utilstrækkeligt. Styrelsen sender i disse tilfælde spørgsmål/kommentarer til ansøger og genoptager sagsbehandlin-
gen, når svar er modtaget. Det betyder, at servicemålene er et udtryk for styrelsens effektive sagsbehandlingstid.
2
Afgørelser truffet efter Vejdirektoratets forpligtelse til tilsyn af beplantning langs statsveje er undtaget fra besvarelsen. Det bemærkes desu-
den, at afgøreler om tilladelse for særtransporter overgik fra Politiet til Vejdirektoratet i 4. kvartal 2021, hvorfor disse også er undtaget fra
besvarelsen.
3
Banedanmark træffer desuden afgørelser over for jernbanevirksomheder i forbindelse med afregning af infrastrukturafgifter og opgørelse af
miljøtilskud samt kanaltildeling. Der er ikke servicemål for disse afgørelser.
Afregning af infrastrukturafgifter er en månedlig tilbagevendende fast proces, hvortil der kun i meget sjældne tilfælde forekommer
afvigelser.
Udbetaling af miljøtilskud er en tilbagevendende fast proces, hvor sagsbehandlingen typisk er en til tre dage.
Afgørelse om kanaltildeling er fastsat af Railnet Europe og indebærer, at jernbanevirksomheder skal søge om kanaler for næstkom-
mende køreplansår hos Banedanmark senest i april hvert år, mens den endelige tildeling af kanaler skal være afsluttet i septem-
ber samme år.
Gravetilladelser/ledningskrydsninger er undtaget fra besvarelsen, efter der ikke opgøres sagsbehandlingstid for dette, og processen p.t. er
under digitalisering. Ydermere er afgørelser relateret til Ringsted-Femern Banen, 3. partsprojekter og anlægsprojekter undtaget fra besvarel-
sen, eftersom det vil kræve et markant ressourcetræk at besvare spørgsmål for disse områder, hvor aktivitetsniveauet er meget stort.
4
Færdselsstyrelsen gør opmærksom på, at det i overvejende grad ikke er muligt på styrelsens områder at sammenligne servicemål og gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstider. Dette skyldes, at hovedparten af de opstillede servicemål er udtryk for den ønskede maksimale sagsbe-
handlingstid for
ikke-komplicerede
sager. Styrelsen opererer generelt ikke med servicemål på komplicerede sager, men da disse også indgår
i beregningen af de gennemsnitlige sagsbehandlingstider i nærværende opgørelse, er det således ikke retvisende at sammenligne det an-
givne servicemål med de angivne sagsbehandlingstider.
Færdselsstyrelsen gør opmærksom på, at en stor del af styrelsens opgaver er ressortoverdragede over de seneste år. Der har derfor været
behov for at opbygge et validt datagrundlag, hvorfor styrelsen ikke har udfyldt for året 2019, da valide data ikke forefindes. Dette med undta-
gelse af synsområdet, hvor der foreligger valide data.
Færdselsstyrelsen har kun medtaget afgørelsesområder, hvor styrelsen har modtaget ansøgninger mv., ligesom det skal bemærkes, at kvali-
fikationsuddannelsesområdet ikke er medtaget i oversigten. Dette skyldes, at ansøgningssagerne på området ikke umiddelbart kan udskilles
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til transportministeren
2601751_0007.png
Side 7/7
fra de øvrige henvendelser mv. i styrelsens journaliseringssystem. Og i og med, at der kun er tale om ganske få ansøgninger på området, vil
en manuel opgørelse af de gennemsnitlige sagsbehandlingstider på området, efter styrelsens vurdering, tage uforholdsmæssigt lang tid.
Også på området Køretøjsteknik er der i de fleste tilfælde tale om få sager, specielt i forhold til typegodkendelser, som yderst sjældent fore-
kommer. Styrelsen har forsøgt at foretage en manuel udsøgning af afgørelsessagerne, men denne kan ikke i alle tilfælde anses som retvi-
sende grundet styrelsens journaliseringssystem.
I forhold til kørekortområdet, gøres opmærksom på, at Færdselsstyrelsen siden 1. februar 2016 har varetaget regelgrundlaget på kørekort-
området, og i forlængelse heraf også behandlet henvendelser/spørgsmål/dispensationer/klagesager mv. på området. Det er dog ikke muligt i
styrelsens historiske journalsystemer at adskille ansøgningssagerne (dispensationer og meritansøgninger til kørelæreruddannelsen) fra øv-
rige henvendelser og klagesager, hvorfor der ikke er medtaget sagsbehandlingstider på disse sager. Der er således kun medtaget sagsbe-
handlingstider fra efter 1. oktober 2021, hvor styrelsen overtog hele kørekortadministrationen fra politiet. Desuden kan bemærkes, at der ikke
skal fastsættes servicemål på området før 4. kvartal 2022.
Færdselsstyrelsen påbegyndte arbejdet med fastsættelse af servicemål på flere af styrelsens områder i 2020 med ikrafttrædelse fra Q4
2020/Q1 2021. Dette er således baggrunden for, at der i tabellen udelukkende er angivet servicemål for 2021. Dertil kommer, at styrelsen, på
de områder, hvor der ikke er angivet servicemål, ikke har fastsat sådanne på nuværende tidspunkt.