Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2610660_0001.png
Departementet
Center for Budget,
Koncernstyring og Tilsyn
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Bilag 1. Børne- og Undervisningsministeriets bidrag til svar på Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 256 (Alm. del) af 19. april 2022 stillet
efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Til brug for besvarelsen har Børne- og Undervisningsministeriet indhen-
tet bidrag fra myndighederne i Børne- og Undervisningsministeriets kon-
cern. Bidragene er afspejlet i
tabel 1
nedenfor.
Sagsbehandlingstiden er opgjort samlet for alle de uddannelsesområder,
hvor Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) administrerer Speci-
alpædagogiske Støtteordninger herunder for de videregående uddannel-
ser, som STUK administrerer efter delegation fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Tabel 1
Den gennemsnitlige kvartalsvise sagsbehandlingstid for borgere og virksomheder i Børne- og
Undervisningsministeriet koncern (antal dage inkl. Fridage/weekender)
Ansøgning og bevilling af
Specialpædagogisk Støtte*
2019
2020
2021
Q1
13
14
14
Q2
10
3
5
Q3
19
10
10
Q4
10
8
4
15. august 2022
Sagsnr.: 22/13487
Anm.: Ansøgning og bevilling af Specialpædagogisk Støtte til elever og studerende på frie skoler, ungdomsud-
dannelser, forberedende grunduddannelser, almen eller erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt
videregående uddannelser.
Kilde: Data fra SPS-systemet.
BUVM har ikke servicemål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i
forhold til specialpædagogisk støtte, men der er et servicemål for andelen
af sager, der skal være behandlet inden for 30 dage. Servicemålet var 88
pct. i 2019 og 2020, men blev løftet til 90 pct. fra 2021. Det bemærkes, at
servicemålet var opfyldt i 2020 og 2021, hvor målopfyldelsen var ca. 90
pct., mens servicemålet ikke var opfyldt i 2019, hvor målopfyldelsen var
82 pct.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til børne- og undervisningsministeren
Sagsbehandlingstiden er opgjort samlet for ansøgninger, der behandles
med automatiserede tildelinger og ansøgninger, der behandles manuelt.
Andelen af ansøgninger, der behandles med automatiserede tildelinger
udgør ca. 50 pct. af ansøgningerne, og ansøgninger der behandles manu-
elt udgør ca. 50 pct.
Der er i besvarelsen af spørgsmålet foretaget den afgrænsning, at skoler
og uddannelsesinstitutioner ikke er dækket af virksomhedsbegrebet,
hvorfor afgørelser rettet mod skoler og uddannelsesinstitutioner ikke er
medtaget i ovenstående tabel.
Dertil træffer Børne- og Undervisningsministeriet afgørelser rettet mod
borgere i forbindelse med erstatninger til elever og lærlinge i arbejdslig-
nende situationer, ligesom der træffes afgørelser om puljeansøgninger til
privat personer. Det er i forhold til disse sager ikke en systemunderstøt-
tet opgørelse af sagsbehandlingstider, hvorfor en opgørelse vil skulle ba-
sere sig på en manuel gennemgang af sagsbehandlingstiden for hver en-
kelt sag i perioden. Disse sager fremgår af ressourcehensyn derfor ikke af
ovenstående oversigt.
2