Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2601532_0001.png
Enhed
Styring, Tilsyn og
Forretning
Sagsbehandler
Christian Tornsberg
Sagsnr.
2022 - 2339
Doknr.
589285
Dato
28-06-2022
Bilag 1: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i Social- og Ældreministeriets koncern
Til brug for besvarelsen har Social- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra myndigheder under Social- og Ældreministeriets
ressortområde. Bidragene er afspejlet i
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for borgere og virksomheder i Social- og Ældreministeriets koncern
Ydelse/afgørelse
Sagsbehandlingstid, kvartalsvist de seneste 3 år (antal dage inkl. fridage/weekender)
2019
Service-
mål
Q1
Q2
Q3
Q4
Service-
mål
2020
Q1
Q2
Q3
Q4
Service-
mål
2021
Q1
Q2
Q3
Q4
Bemærkninger
Ankestyrelsen
Sager fra Udbetaling
Danmark og
sygedagpengesager
Kommunale social- og
beskæftigelsessager m.fl.
Arbejdsskadesager
Adoptionsnævn
Arbejdsmiljøklagenævnet
Klagenævnet for
Specialundervisning
Ligebehandlingsnævnet
Psykolognævnet
Ankenævnet for SU-
Støtteordninger
Formandsafgørelse
119
119
119
129
219
68
106
134
148
151
222
63
102
114
201
40
130
116
195
152
197
57
113
131
173
121
132
107
215
155
184
61
116
123
164
42
142
137
277
155
164
52
109
121
168
112
118
138
45
122
187
218
141
159
49
93
129
151
110
120
154
365
190
137
45
82
137
157
69
106
161
307
200
139
48
53
109
157
30
101
165
286
244
116
40
91
105
137
51
104
142
35
133
179
261
234
107
50
70
108
151
49
110
143
252
186
100
40
82
101
168
45
123
157
313
183
98
44
76
100
174
47
96
174
302
288
84
36
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til social- og ældreministeren
2601532_0002.png
Magtanvendelse
(statsforvaltning)
Tvang- og magtsager
Underretningssager
Ungdomskriminalitetssager
Øvrige sagsområder
Tilbud til forsikrede ledige
Familieretshuset
Samvær *
Bopæl og
forældremyndighed *
Åbne tilbud *
Bopæl og
forældremyndighed
(registreringer af forhold) *
Adoption *
Skilsmisser *
Navne *
Faderskab *
Internationale ægteskaber *
Socialstyrelsen
48
63
89
0
244
17
46
54
135
56
0
14
50
61
118
54
372
15
64
48
57
46
376
56
56
48
50
47
47
427
12
39
44
45
46
255
14
36
46
50
49
297
31
42
41
45
39
150
13
56
56
43
48
46
47
245
19
38
43
47
40
211
14
42
42
49
40
201
12
40
39
47
39
145
14
Servicemålet er, at 97 pct. af sagerne
skal afgøres inden for 28 dage
Servicemålet er, at 97 pct. af sagerne
skal afgøres inden for 56 dage.
Servicemålet er, at 97 pct. af sagerne
skal afgøres inden for 56 dage.
68
41
58
39
103
51
100
34
20
75
47
59
37
91
71
128
39
25
98
61
81
46
96
93
133
35
27
101
85
90
51
106
108
129
39
34
96
96
90
53
102
116
147
45
45
94
96
79
48
103
84
165
37
52
124
113
123
43
132
82
133
46
27
129
117
108
49
140
81
132
43
40
133
125
76
30
123
68
103
35
27
136
126
101
33
121
94
83
47
20
116
105
115
31
128
89
87
49
23
107
102
108
27
115
78
53
47
37
Godkendelse af
tilskudsregnskaber
223,8
163,3
63,3
25,3
37,3
41,9
29,1
23,9
76,8
129,2
70,0
38,8
Bevilling af tolkebistand til
personer med hørehandicap
- bevilling tolkebistand i
Danmark
0,30
0,33
0,40
0,42
0,30
0,24
0,26
0,29
0,27
0,30
0,39
0,41
Servicemålet er, at 90 pct. af
regnskaber godkendes inden for max
180 dage i 2019 og 165 dage i 2020 og
2021.
Servicemålet for godkendelse af
tilskudsregnskaber omhandler maksimal
sagsbehandlingstid og kan derfor ikke
sammenlignes direkte med de
kvartalsvise opgørelser af gennemsnitlig
sagsbehandlingstid. Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid
dækker således over et spænd, hvor
servicemålet tilstræber, at der ikke er
enkeltregnskaber i den øvre del af
spændet, som overstiger den
maksimale sagsbehandlingstid.
Servicemålet er opfyldt i alle tre år.
Sagsbehandlingstiden i
Tolkemyndigeheden er kort, idet der i
sagsbehandlingsværktøjet "Tolke-
portalen" sker automatisk
sagsbehandling. Herved går der
generelt meget kort tid fra
ansøgningstidspunkt til afgørelse.
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 251: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for henholdsvis borgere og virksomheder indenfor ministerens ressort er for ydelser, afgørelser og lignende, til social- og ældreministeren
2601532_0003.png
Bevilling af tolkebistand til
personer med hørehandicap
- Bevilling af tolkebistand til
udlandsophold
Afgørelse på ansøgning om
støtte fra ansøgningspuljer
-
91
72
6,80
8,75
5,80
69
-
67
75
65
-
89
97
67
For udlandstolkninger er der få sager
(2019: 36 sager, 2020: 8 sager og 2021:
8 sager), derfor er
sagsbehandlingstiden gjort op for hele
året.
Der er tale om et gennemsnit, se
uddybende bemærkning nedenfor.
Anm.:
Ankestyrelsen:
Sagsområderne inden for sager fra Udbetaling Danmark og sygedagpengeloven samt inden for kommunale social- og beskæftigelsessager m.fl. er baseret på afgrænsningerne
fra resultatplanen for 2022 mellem Social- og Ældreministeriet og Ankestyrelsen. Med henblik på sammenlignelighed over årene er disse afgrænsninger fastholdt i tabellen. Kommunale
social- og beskæftigelsessager m.fl. dækker over kommunale social- og beskæftigelsessager (undtaget sygedagpengesager), sager vedrørende klage over socialtilsynets afgørelser, sager inden
for familieret, øvrige beskæftigelsessager, fx inden for arbejdsløshedsforsikringsloven, ferieloven og ansættelsesbevisloven, sager fra Udbetaling Danmark og sygedagpengesager, som ikke
var fuldt oplyst fra modtagelsen samt sager fra Udlændingestyrelsen og Seniorpensionsenheden. Efter aftale med Indenrigs- og Boligministeriet er der ikke medtaget sagsbehandlingstid, for
så vidt angår sager, der behandles som led i det kommunale og regionale tilsyn i Ankestyrelsen.
Socialstyrelsen:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger om støtte fra ansøgningspuljer er opgjort som tiden fra ansøgningsfrist for puljen til tidspunktet for udsendelse af
afgørelsesbrevet, idet alle ansøgninger til en pulje skal behandles samlet. Der, hvor sagsbehandlingstiden strækker sig over to kvartaler, er sagsbehandlingstiden opgjort i det kvartal, hvor
afgørelsen foreligger. Der er tale om et vægtet gennemsnit, som tager højde for antallet af ansøgninger i hver enkelt pulje samt kompleksiteten. Sagsbehandlingstiden på anmodninger om
projekttilpasninger, herunder budget- og projektændringer samt projektforlængelser registreres ikke i sagsbehandlingssystemet, hvorfor det ikke har været muligt at gennemføre en
dataunderstøttet opgørelse af gennemsnitlig sagsbehandlingstid. Socialstyrelsen vurderer, at styrelsens auditfunktion, VISOs aktiviteter samt den nationale koordinationsstruktur ligger uden
for afgrænsningen af spørgsmålet.
For at sikre de mest aktuelle data sker der løbende efterregistreringer i data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere offentliggjorte data for samme tidsperiode.
*Myndigheden i 2019 Q1 er Statsforvaltningen.
Kilde:
Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem. Data er trukket den 29. april 2022.
Familieretshusets beregninger pba. indberetninger til Statsforvaltningen og Familieretshuset sagsbehandlingssystem.
Socialstyrelsens datatræk over regnskaber på tilskudsområdet samt oversigt over udmøntede puljer på socialstyrelsen.dk.
Om afgørelser i Social- og Ældreministeriets departement
Social- og Ældreministeriets departement træffer afgørelse om retshjælp til en forælder, hvis barn er bortført eller ulovligt tilbageholdes
i udlandet, og forælderen har udgifter, som den private retshjælpsforsikring eller reglerne om fri proces i udlandet ikke dækker. Det er
vurderingen, at der i den angivne periode er behandlet omkring 200 ansøgninger om retshjælp. Der føres ikke statistik på sager om
retshjælp, og en opgørelse af antal og gennemsnitlig sagsbehandlingstid vil kræve en manuel gennemgang af samtlige
bortførelsessager i perioden.
Social- og Ældreministeriets departement fører tilsyn med kommunernes hjemtagelse af statsrefusion på Social- og Ældreministeriets
ressortområde. Social- og Ældreministeriet træffer således på baggrund af kommunens årlige revisionsberetning afgørelse i form af en
decisionsskrivelse, som sendes til kommunen. Der er ikke i lovgivningen fastsat en frist for, hvornår decisionsskrivelserne skal være
udsendt til kommunerne efter ressortministeriernes gennemgang af beretningerne. En opgørelse af sagsbehandlingstiden fra
modtagelsen af de kommunale revisionsberetninger til afsendelsen af decisionsskrivelserne til de enkelte kommuner vil kræve en
manuel gennemgang af samtlige 99 årlige decisionsskrivelser i den treårige periode.
3