Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2603284_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. juni 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 249 (Alm. del) af 12. april
2022 stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars
Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af Finansloven for 2022 redegøre for, hvordan Dan-
marks NATO-bidrag opgøres, herunder hvilke konkrete finanslovkonti der indgår
i opgørelsen af forsvarsudgifter, og vil ministeren opgive beløbene på de pågæl-
dende finanslovkonti i tabelform enkeltvis i mio. kr. samt samlet set i mio. kr. og i
pct. af BNP?
Svar
Til besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet følgende bidrag fra Forsvarsmini-
steriet:
”Praksis
for indberetning af forsvarsudgifter til NATO er fastsat af NATO som
følger:
I ulige finansår modtages en formel indkaldelse til udarbejdelse af Defence Plan-
ning Capability Survey (DPCS) fra NATO. I forbindelse med besvarelsen af
DPCS’en skal Danmark indberette de faktisk afholdte forsvarsudgifter for de se-
neste afsluttede finansår samt budgettal for de kommende finansår. Budgettallene
opgøres på grundlag af den senest godkendte finanslov.
I den seneste DPCS fra 2021 er de budgetterede forsvarsudgifter for 2021-2023
således beregnet på grundlag af finansloven 2021.
1
I de mellemliggende lige finansår er det alene praksis, at de faktiske forsvarsudgif-
ter for det senest afsluttede finansår opgøres og indberettes til NATO. Aktuelt
skal der i 2022 derfor alene indberettes forsvarsudgifter for 2021 baseret på de
faktisk afholdte udgifter i finansåret.
Ved næste indkaldelse til DPCS 2023 vil de faktisk afholdte udgifter for 2022 blive
indberettet sammen med budgettal for de kommende forligsår, hvor budgettallene
1
Forsvarsministeriet indberetter alene forsvarsudgifter for forligsårene.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 249: MFU spm. om, hvordan Danmarks NATO-bidrag opgøres, herunder hvilke konkrete finanslovkonti der indgår i opgørelsen af forsvarsudgifter, til finansministeren
2603284_0002.png
Side 2 af 3
vil blive beregnet med udgangspunkt i finanslov 2023. Med den nuværende prak-
sis foreligger der følgelig ikke en opgørelse af forsvarsudgifterne for 2022 baseret
på finanslov 2022.
Til besvarelsen af spørgsmålet er opgørelsesmetodikken følgelig illustreret ud fra
det budgettal for 2022, der indgår i den seneste indberetning, DPCS 2021, til
NATO, og derfor baseret på finanslov 2021.”
Tabel 1 viser forsvarsudgifter i 2022 i henhold til NATO-definitionen fra den se-
neste indmelding baseret på finanslov 2021.
Tabel 1
Forsvarsudgifter i 2022 i henhold til NATO-definitionen
Mio. kr. (2021-pl)
§ 12 Forsvarsministeriet, FL nettobevilling, jf. FL 2021
+ Forventet brug af anlægsopsparing
- Udgifter til civile formål
1
+ Indtægter fra salg af udfaset materiel og ejendomme
Forsvarsudgifter under § 12 Forsvarsministeriet i alt
Ikke-fradragsberettiget købsmoms
Folkepension til tidligere ansatte (estimat)
Pensionsudgifter til tjenestemandsansatte i Forsvaret
Pensionsudgifter til civilansatte i Forsvaret
Sundhedsydelser til nuværende ansatte (estimat)
Pålignede bidrag til FN's fredsbevarende operationer
Bidrag til EU forsvarsfonde
Danmarks Meteorologisk Institut (skønsmæssig andel)
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (skønsmæssig andel)
Kompetencegivende civile uddannelser til nyansatte (estimat)
Tilskud til NATO's civile budget
Geodatastyrelsen (skønsmæssig andel)
Udgifter til sergentelevers overgang til SU
Skadelidte værnepligtige m.fl.
Udgifter til militære formål uden for § 12 Forsvarsministeriet
Forsvarusgifter i henhold til NATO-definitionen
§ 35.12
§ 17.64.01
§ 36.11.03
§ 36.32.01.
§ 16
§ 06.22.01.
§ 07.5.
§ 29.31.01.
§ 29.71.01.
§ 19 og § 20
§ 06.22.03.
§ 29.61.01.
§ 19.81.01.
§ 17.23.13.
Finanslovskonti
§ 12
§ 12
§ 12
§ 12
2022
26.928
+1.807
-923
+413
27.812
+2.369
+2.236
+1.511
+698
+201
+132
+94
+62
+61
+56
+25
+11
+10
+6
+7.469
35.694
Anm: : 1) Omfatter bl.a. Redningsberedskabet, Veterancenteret, Kystredningstjenesten, SAR-Grønland, Oprydning i
Grønland og Christiansø. De angivne udgifter er baseret på estimater og skøn, som er behæftet med en vis
usikkerhed.
Udgifter er for enkelte ministerområder angivet som samlet udgift, og ikke splittet op på hovedkontoniveau.
Kilde: Forsvarsministeriet og Finansministeriet
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 249: MFU spm. om, hvordan Danmarks NATO-bidrag opgøres, herunder hvilke konkrete finanslovkonti der indgår i opgørelsen af forsvarsudgifter, til finansministeren
2603284_0003.png
Side 3 af 3
De samlede danske forsvarsudgifter i 2022 iht. NATO-definitionen estimeres på
baggrund af de seneste skøn for forsvarsudgifterne i 2022 samt skøn for BNP
2
til
at udgøre 1,39 pct. af BNP. Der er i estimatet ikke taget højde for udgifter sfa.
National Kompromis om dansk sikkerhedspolitik,
som kan indrapporteres som forsvars-
udgifter ift. NATO-definitionen.
Det skal bemærkes, at estimeringen af forsvarsbudgettets andel af BNP efter
NATO definitionen er et øjebliksbillede, som er forbundet med en række betyde-
lige usikkerheder, herunder Finansministeriets skøn for udviklingen i BNP og
skøn for prisreguleringen af Forsvarsministeriets bevillinger mellem de årlige fi-
nanslove samt udviklingen i forsvarsudgifter uden for Forsvarsministeriets om-
råde mv.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
2
Danmarks konvergensprogram for 2022 af 12 maj 2022.