Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2577747_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. maj 2022
Svar på Finansudvalgets alm. del-spørgsmål nr. 248 af 11. april
2022 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en tabel med en opdateret oversigt over afgiftsstigninger
gennemført, aftalt og planlagt siden regeringsskiftet i 2019, herunder
indeholdende provenu-virkningen af de enkelte afgiftsstigninger for årene 2020-
2025?
Svar
Regeringen ønsker at prioritere velfærd, klima, miljø og folkesundhed. Derfor har
regeringen valgt at hæve en række afgifter, som har til formål dels at skabe finan-
siering og dels i sig selv bidrage til at løse udfordringerne. Formålet med forhøjel-
sen af emballageafgiften er fx hensyn til miljøet, ligesom forhøjelse af tobaks- og
nikotinafgifterne kan styrke folkesundheden.
Afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden regeringen
tiltrådte i sommeren 2019 og frem til d. 11. april 2022, skønnes at medføre en
stramning på ca. 9,0 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2022 stigende til ca. 10,6 mia.
kr. i 2025. Efter tilbageløb og adfærd skønnes stramningerne at medføre et
merprovenu på ca. 3,5 mia. kr. i 2022, stigende til ca. 4,7 mia. kr. i 2025. Varigt
skønnes afgiftsstramningerne at medføre et merprovenu på ca. 9,7 mia. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 4,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
I bilag 1-3 fremgår provenuvirkningen af de enkelte afgiftsstigninger opgjort ved
hhv. umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og
adfærd i tabellerne A-C. For visse initiativer er det forudsat, at den varige
provenueffekt opnås i 2030, herunder energiafgifterne.
Disse stramninger kan dog ikke betragtes isoleret, da de også er med til at skabe
den fornødne finansiering til modsvarende skatte- og afgiftslempelser på andre
områder. Derfor bør de også ses i sammenhæng hermed.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om en oversigt over afgiftsstigninger gennemført, aftalt og planlagt siden regeringsskiftet i 2019, til finansministeren
Side 2 af 6
Finansminister
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om en oversigt over afgiftsstigninger gennemført, aftalt og planlagt siden regeringsskiftet i 2019, til finansministeren
2577747_0003.png
Side 3 af 6
Bilag 1: Umiddelbar virkning af afgiftsstigninger
Tabel A
Virkning af afgiftsstigninger, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau), umiddelbar virkning
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
2)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
Initiativer vedtaget i lovsamling 2021-2022
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak (L89 B)
I alt, vedtaget i lovsamling 2021-2022
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020, 2020-
2021, og 2021-2022
Initiativer endnu ikke vedtagne
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
0
4.900
-
-
0
7.550
-
-
0
9.050
115
285
400
9.950
115
285
400
10.200
375
285
650
10.650
365
285
650
10.550
180
285
450
9.700
-
0
4.900
-
0
7.550
40
50
9.050
160
150
9.550
170
150
9.800
180
200
10.000
180
200
9.900
180
200
9.250
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
15
510
5
30
415
50
-
630
-
1.650
15
495
10
30
415
50
30
595
190
1.850
15
480
10
30
415
50
120
560
580
2.250
15
470
10
30
415
50
120
530
950
2.600
10
455
10
30
415
50
115
495
1.295
2.900
10
425
10
10
415
50
115
370
1.460
2.850
10
260
10
10
425
50
115
300
1.125
2.300
715
2.655
1.415
105
-
-
4.900
660
3.430
1.415
220
5
185
5.900
645
4.505
1.415
215
5
365
7.150
635
4.365
1.415
345
5
365
7.150
625
4.230
1.415
430
5
365
7.050
615
4.100
1.415
420
5
365
6.900
555
4.100
1.415
410
5
365
6.850
480
4.085
1.415
410
5
350
6.750
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2030
Varig
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om en oversigt over afgiftsstigninger gennemført, aftalt og planlagt siden regeringsskiftet i 2019, til finansministeren
2577747_0004.png
Side 4 af 6
Anm.: Lovforslag er angivet i parentes. Der er enkelte gennemførte tiltag, der er gennemført sideløbende med
lovsamling 2019-2020 og 2020-2021, men ikke kræver ændret lovgivning. Dette gælder bl.a. udskydelsen af
boligskatteomlægningen. For disse fremgår derfor ikke et tilhørende lovforslag i parentes. Totaler er afrundet
til nærmeste 50 mio. kr. og enkeltelementer til nærmeste 5 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer kan der-
for afvige fra totaler. Provenuvirkningerne er omregnet fra 2019-, 2020- eller 2021-niveau til 2022-niveau.
For visse initiativer er det forudsat, at den varige provenueffekt opnås i 2030. For energiafgifter er det
forudsat, at den varige virkning er lig med provenuvirkningen i 2030. Omlægning af registreringsafgiften (L
129) udgør en lempelse i de efterspurgte år 2020-2025, men en stramning varigt, hvorfor den ikke indgår i
ovenstående tabel. Den indgår derimod i summen for lempelserne for 2022, men ikke varigt. Den kilometer-
baserede vejafgift for lastbiler er ikke inkluderet i ovenstående tabel, da grundlag og sats fortsat er ukendt.
1) De nye EU-regler har blandt andet til formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslands-
beskatning. Merprovenuet skal navnlig ses i lyset af, at der i højere grad vil blive afregnet moms i Danmark
frem for i udlandet i forbindelse med danske forbrugeres køb i netbutikker i udlandet.
2) Som led i klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 forhøjes CFC-afgiften. Samtidig reguleres HFC-
gasser i køleanlæg. I alt indebærer reguleringen af kølemidler og afgiftsforhøjelsen en omtrent
provenuneutral omlægning
Kilde:
Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af afgiftsstigninger
Tabel B
Virkning af afgiftsstigninger, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau), virkning efter tilbage-
2020
2021
2022
2023
2024
2025
løb
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
2)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
15
460
10
30
300
45
-
495
-
1.350
15
445
10
30
300
50
30
470
150
1.500
15
435
10
30
300
50
120
440
460
1.850
15
415
10
30
300
50
115
415
750
2.100
10
405
10
30
300
50
115
390
1.025
2.350
10
420
10
10
345
50
115
290
1.150
2.400
10
255
10
10
335
50
110
235
890
1.900
705
2.620
1.090
85
-
-
4.500
650
3.390
1.090
200
5
170
5.500
640
4.450
1.090
200
5
340
6.750
625
4.315
1.090
315
5
340
6.700
615
4.180
1.090
395
5
340
6.650
605
4.050
1.090
380
5
340
6.450
545
4.050
1.090
380
5
340
6.400
470
4.050
1.090
380
5
330
6.350
2030
Varig
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om en oversigt over afgiftsstigninger gennemført, aftalt og planlagt siden regeringsskiftet i 2019, til finansministeren
2577747_0005.png
Side 5 af 6
Initiativer vedtaget i lovsamling 2021-2022
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak (L89 B)
I alt, vedtaget i lovsamling 2021-2022
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020, 2020-
2021, og 2021-2022
Initiativer endnu ikke vedtagne
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
0
4.500
-
-
0
6.850
-
-
0
8.300
105
225
350
9.050
105
225
350
9.250
350
225
600
9.600
340
225
550
9.550
340
225
550
9.000
-
0
4.500
-
0
6.850
40
50
8.300
160
150
8.700
170
150
8.900
180
200
9.000
180
200
9.000
175
200
8.450
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd af afgiftsstigninger
Tabel C
Virkning af afgiftsstigninger, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden sommeren 2019
Mio. kr. (2022-niveau), virkning efter tilbage-
2020
2021
2022
2023
2024
2025
løb og adfærd
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer
og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgto-
bak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervs-
virksomheder (L76)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Modernisering af momsregler for grænseover-
skridende handel (L137)
1)
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer vedtaget i lovsamling 2020-2021
Genindførsel af pvc-afgift (L68)
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler (L90)
Forhøjelse af CFC-afgiften (L90)
2)
Genindførelsen af emballageafgiften på pvc-fo-
lier (L106)
Forhøjelse af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino (L106)
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
ledningsført vand og lov om vandforsyning
m.v. (L131)
Afgift på væsker til e-cigaretter (L217)
-
-
-
-
-
-
-
20
330
5
30
155
50
-
20
210
5
30
155
50
15
20
90
5
30
155
50
50
10
-25
5
30
155
50
50
10
-135
5
30
155
50
45
10
-125
5
10
145
50
45
10
-65
5
10
145
50
45
320
545
1.090
70
-
-
2.050
295
700
1.090
170
5
165
2.450
290
535
1.090
155
5
325
2.400
280
520
1.090
245
5
325
2.450
280
505
1.090
320
5
325
2.550
275
485
1.090
330
5
325
2.500
265
485
1.090
220
5
325
2.400
225
490
1.090
220
5
310
2.350
2030
Varig
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om en oversigt over afgiftsstigninger gennemført, aftalt og planlagt siden regeringsskiftet i 2019, til finansministeren
2577747_0006.png
Side 6 af 6
Vejtransport - Forhøjelse af udligningsafgift (L
129)
Vejtransport - Forhøjelse af ejerafgift (L 129)
I alt, vedtaget i lovsamling 2020-2021
Initiativer vedtaget i lovsamling 2021-2022
Indførelse af en afgift på nikotinprodukter på
5,5 øre pr. mg nikotinindhold og sammenlæg-
ning af afgiftskategorier for røgfri tobak (L89 B)
I alt, vedtaget i lovsamling 2021-2022
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020, 2020-
2021, og 2021-2022
Initiativer endnu ikke vedtagne
Grøn skattereform - afgiftsforhøjelser, første
fase
Moms vedr. tv-abonnementer mv.
I alt, initiativer endnu ikke vedtagne
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
0
495
-
1.100
470
150
1.100
450
460
1.300
415
750
1.450
390
1.025
1.600
290
1.045
1.500
235
940
1.400
-
0
2.050
-
0
3.550
35
50
3.550
130
150
3.900
140
150
4.150
145
200
4.250
145
200
4.050
145
200
3.900
-
-
0
2.050
-
-
0
3.550
-
-
0
3.550
95
215
300
4.200
85
215
300
4.450
250
215
450
4.700
240
215
450
4.500
120
215
350
4.250
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.