Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2567853_0001.png
3. maj 2022
J.nr. 2022 - 3483
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 238 af 6. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Kristian Thulesen Dahl (DF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 238: MFU spm. om, hvilke ændringer i det offentliges udgifter til børne- og ungeydelse der har været ved at ændre udbetalingen fra 100 pct. til moderen til nu delt ligeligt mellem faderen og moderen, til skatteministeren
2567853_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke ændringer i det offentliges udgifter til børne- og unge-
ydelse der har været ved at ændre udbetalingen fra 100 pct. til moderen til nu delt ligeligt
mellem faderen og moderen, idet det lægges til grund, at flere fædre overstiger indkomst-
grænsen for, hvornår der sker fradrag i udbetalingen?
Svar
Ligedelingen af børne- og ungeydelsen har i udgangspunktet begrænsede provenumæssige
konsekvenser, idet udbetalingerne er uafhængige af, om den ene forældremyndighedsin-
dehaver modtagere hele ydelsen, eller begge forældremyndighedsindehavere modtager
halvdelen af ydelsen hver. Imidlertid er der en virkning fra indkomstaftrapning af ydelsen,
som kan henføres til, at modtagerkredsen er udvidet, og at reglerne for indkomstaftrap-
ning er ændret. Virkningen afhænger af familietypen.
For gifte indebar de tidligere regler, at både faderens og moderens indkomst indgik i ind-
komstaftrapningen af den fulde ydelse. Med de nye regler aftrappes faderens del af ydel-
sen ud fra faderens indkomst og moderens del af ydelsen ud fra moderens indkomst.
Dermed har ingen gifte familier fået en større indkomstaftrapning, mens nogle familier
har fået en mindre indkomstaftrapning. Sidstnævnte er de familier, hvor én og kun én af
ægtefællerne har en høj indkomst. Det skønnes, at den reducerede indkomstaftrapning
for ægtefæller svarer til merudgifter på ca. 57 mio. kr.,
jf. tabel 1.
For ugift samlevende var de hidtidige regler anderledes end for gifte, idet kun modtage-
rens egen indkomst indgik i indkomstaftrapningen, mens samleverens indkomst ikke ind-
gik. Ud over at indkomstaftrapningen dermed var lempeligere for ugifte samlevende end
for gifte, indebar reglerne, at der skete indkomstaftrapning for et ugift samlevende par,
hvor moderen er højtlønnet, men ikke for et ugift samlevende par, hvor det er faderen,
der er højtlønnet. Med de nye regler er denne forskelsbehandling afskaffet, og som følge
af at faderens (typisk højere) indkomst indgår i indkomstaftrapningen, skønnes mindreud-
gifter på ca. 22 mio. kr.
For ikkesamboende familier skønnes mindreudgifter på ca. 2 mio. kr., ligeledes som følge
af at faderens (typisk højere) indkomst indgår i aftrapningen af børne- og ungeydelsen.
Især dette skøn er usikkert, da der for ikkesamboende par er mulighed for frivilligt at til-
vælge eller fravælge ligedeling, hvilket der i sagens natur endnu ikke er data for.
Tabel 1. Merudgifter i 2022 ved ligedeling af børne- og ungeydelsen
Mio. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Gifte
57
Ugift
samlevende
-22
Ikke-
samboende
-2
I alt
34
Samlet skønnes ligedelingen af børne- og ungeydelsen at medføre merudgifter på ca. 34
mio. kr. i 2022 som følge af ændret indkomstaftrapning.
Side 2 af 2