Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2582059_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
25. maj 2022
2022-2519
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 5. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren levere en samlet oversigt for årene 2019-2022 for
henholdsvis projekterne Storstrømsbroen, Sydhavnsmetroen (M4),
Niels Bohr Bygningen og Odense Letbane med henblik på en gen-
nemgang af projekternes samlede økonomi, overskridelse af bud-
get og grundene hertil, forventet samlede økonomi for projektet,
kendte og forventede forsinkelser, udvikling i omkostning af mate-
rialer, udvikling i mangel på arbejdskraft, eventuelle økonomiske
krav om kompensation fra entreprenør m.v.?
Svar:
Jeg har anmodet om svarbidrag fra Metroselskabet, Odense Let-
bane P/S og Vejdirektoratet, der har bidraget i tabellerne nedenfor,
som jeg vil henholde mig til:
M4 Sydhavn
Samlet økonomi (totalud-
gift i årets pl-indeks)*
(i mio. kr.)
2019
2020
2021
2022
Forklaring af overskridelser: -
Materialeomkostninger: Projektet er en totalentreprise, og selskabet råder derfor ikke over oversigter ift.
materialeomkostninger.
Kendte og forventede forsinkelser: -
9.393
9.422
9.371
9.672
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Overskridelse af
totaludgift
Mangel på arbejdskraft
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om ministeren vil levere en samlet oversigt for årene 2019-2022 for henholdsvis projekterne Storstrømsbroen, Sydhavnsmetroen (M4), Niels Bohr Bygningen og Odense Letbane, til transportministeren
2582059_0002.png
Side 2/4
Tvister: Tvister er løbende søgt afklaret med totalentreprenøren. Senest i august 2021.
*
Ændringer i samlet totaludgift skyldes udelukkende indeksering til årets prisniveau i overensstem-
melse med de indgåede kontrakter.
Odense Let-
bane
(i mio. kr.)
2019
2020
2021
2022
Samlet økonomi (totalud- Overskridelse af totalud-
gift i årets pl-indeks)*
gift
Mangel på arbejds-
kraft
2.823
2.843
2.845
2.846
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Forklaring af overskridelser: -
Materialeomkostninger: Projektet er en totalentreprise, og selskabet råder derfor ikke over oversigter ift.
materialeomkostninger.
Kendte og forventede forsinkelser: Idriftsættelsen af letbanen er samlet forsinket med i alt 17 måneder,
heraf 9 måneder som følge af senere arealadkomst i forbindelse med forsinkelse af et andet anlægspro-
jekt i Odense, samt 8 måneder som følge af forsinkelse hos hovedentreprenøren, dette forårsaget af bl.a.
påvirkninger fra covid-19 og andre tekniske forhold.
Tvister: Odense Letbane har løbende drøftelser med selskabets entreprenører.
*
Ændringer i samlet totaludgift skyldes udelukkende indeksering til årets prisniveau.
Storstrømsbroen
Samlet økonomi (total-
udgift i årets pl-in-
deks) *
4.347,7
4.566,7
4.503,6
4.405,6
Overskridelse af to-
taludgift
Mangel på arbejds-
kraft
(i mio. kr.)
2019
2020
2021
2022
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Forklaring af overskridelser: Totaludgiften forventes ikke overskredet. I totaludgiften indgår en central
reserve på 681,4 mio. kr. Det forventes nødvendigt at trække på denne.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om ministeren vil levere en samlet oversigt for årene 2019-2022 for henholdsvis projekterne Storstrømsbroen, Sydhavnsmetroen (M4), Niels Bohr Bygningen og Odense Letbane, til transportministeren
2582059_0003.png
Side 3/4
Materialeomkostninger: Entreprenøren har rejst krav vedrørende ekstraordinære prisstigninger på ma-
terialer. Entreprenøren har ligeledes oplyst, at der har været leveranceproblemer i forhold til materiel og
materialer.
Kendte og forventede forsinkelser: Projektet var ved anlægsopstart forudsat at åbne for vejtrafik i 2022
og for banetrafik i 2023. Baseret på en uafhængig tredjepartsvurdering af projektets tidsplan samt erfa-
ringer med entreprenørens hidtidige fremdrift, vurderes det, at vejforbindelsen vil åbne i 2025, mens
baneforbindelsen vil kunne åbne i 2027.
Tvister: Vejdirektoratet har i januar 2022 modtaget et meget stort samlet krav fra entreprenøren. Kravet
består af en række delkrav, som sammenlagt er i samme økonomiske størrelsesorden som den oprinde-
ligt aftalte kontraktsum.
*
Ændringer i samlet totaludgift skyldes udelukkende indeksering til årets prisniveau.
Niels Bohr Byg-
ningen
(i mio. kr.)
Samlet økonomi (to- Overskridelse af totalud-
taludgift i årets pl-in-
deks) *
3.671,3
4.178,0
4.627,2
4.767,0
Uafklaret
Uafklaret
Uafklaret
Uafklaret
gift
Mangel på arbejds-
kraft
2019
2020
2021
2022
Ja
Ja
Ja
Ja
*
Totaludgiften i 2019 er fastsat i fortroligt akt Z af 12. juli 2019. Den forventede totaludgift for de føl-
gende år er oplyst i hhv. fortrolig orientering af 22. december 2020, fortrolig orientering af 8. november
2021 og fortroligt Akt Ø af 18. maj 2022. Disse totaludgifter er behæftet med stor usikkerhed, da der
ikke er indregnet en række udestående voldgiftssager, hvor der er rejst krav om tilbagebetaling fra en-
treprenører, der beløber sig til cirka 1,6 mia. kr. Det er derfor uafklaret om projektets totaludgift vil
overskride forelæggelsesgrænsen for akt Z af 12. juli 2019.
Forklaring af overskridelser: De primære årsager til stigningerne er, at der har været behov for at om-
gøre og genoprette adskillige fejlbehæftede installationer i bygningen, herunder særligt større dele af
ventilationssystemet, brandbånd og brandlukninger. Hertil kommer en lang række omkostninger der
følger af projektets forlængede byggeperiode, der især har medført markante entreprenørforlængelses-
omkostninger, forceringsomkostninger og øgede udgifter til rådgivning samt byggeledelse.
Materialeomkostninger: Projektet er kun i mindre omfang påvirket af de ekstraordinære prisstigninger,
der er forekommet i kølvandet på coronapandemien og krigen i Ukraine.
Kendte og forventede forsinkelser: Ved akt Z af 12. juli 2019 forventedes bygningen kundeoverdraget i
oktober samme år. Siden da er projektet flere gange blevet forsinket yderligere. Arbejdet med brandluk-
ninger forventes afsluttet i juni. Når brandlukningerne er færdiggjorte, forventes bygningen at kunne få
sin endelige brandgodkendelse og ibrugtagningstilladelse. Endvidere skal der udføres diverse tests, og
det videre overdragelsesforløb skal aftales med Københavns Universitet. .
Tvister: Der verserer aktuelt flere voldgiftssager og tvister
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om ministeren vil levere en samlet oversigt for årene 2019-2022 for henholdsvis projekterne Storstrømsbroen, Sydhavnsmetroen (M4), Niels Bohr Bygningen og Odense Letbane, til transportministeren
2582059_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen