Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2564186_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 215 (Alm. del) af 31.
marts 2022 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i en tabel oplyse væksten i det demografiske træk for det samlede
offentlige forbrug i mia. kr. fra 2023 og frem til og med 2033 både årligt og akku-
muleret (i alt over perioden)?
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil ændre sig som følge af udvik-
ling i befolkningssammensætningen, når det forudsættes, at den reale udgift pr.
bruger er fastholdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring idet
stigende levetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sid-
ste leveår, hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret i forbindelse med
Opda-
teret 2025-forløb,
august 2021, herunder med afsæt i den nyeste befolkningsprog-
nose fra DREAM og Danmarks Statistik samt et opdateret udgiftsgrundlag.
Væksten i det demografiske træk både årligt og akkumuleret fra 2023 frem til og
med 2033 fremgår af tabel 1. I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 216 (Alm. del) 31.
marts 2022
ønsker spørgeren en opgørelse af den årlige og akkumulerede vækst i
det demografiske træk fordelt på aldersgrupperne 0-17 år, 18-69 år samt 70+ år.
Disse fremgår ligeledes af tabel 1.
Der er stor forskel på, hvor mange individuelle offentlige serviceydelser, hver al-
dersgruppe modtager. Generelt gælder det, at de gennemsnitlige serviceudgifter til
ældre samt børn og unge er højere end udgiftstrækket til personer i de erhvervsak-
tive aldre, hvilket bl.a. skal ses i sammenhæng med, at særligt udgifter til fx dag-
pasning-, pleje- og sundhedsudgifter er højere blandt ældre samt børn og unge.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 215: MFU spm. om væksten i det demografiske træk for det samlede offentlige forbrug i mia. kr. fra 2023 og frem til og med 2033, til finansministeren
2564186_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Væksten i det demografiske træk i 2024-2033
fordelt på aldersgrupper
2024
Vækst i mia. kr. (2022-priser)
Aldersgrupper i alt
- heraf 0-17 år
- heraf 18-69 år
- heraf 70+ år
�½
3
�½
0
¼
¼
¼
3�½
�½
0
3�½
1
3�½
3�½
1�½
-1
-1
1�½
-1¼
3
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
Akkumuleret vækst i mia. kr.
(2022-priser)
Aldersgrupper i alt
- heraf 0-17 år
- heraf 18-69 år
- heraf 70+ år
�½
-�½
¾
5�½
-�½
12¼
11
15�½
¼
14
19
1
16¾
22�½
2�½
�½
19�½
25¾
4
-�½
22¼
29¼
5�½
-1�½
25¼
32�½
-2¾
28
Kilde:
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025,
august 2021 og egne beregninger
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 217 (Alm. del) 31. marts 2022
ønsker spørgeren
en opgørelse af væksten i det demografiske træk fordelt på kommuner, regioner
og stat frem mod 2033. Beregningstekniske skøn herfor fremgår af tabel 2.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 215: MFU spm. om væksten i det demografiske træk for det samlede offentlige forbrug i mia. kr. fra 2023 og frem til og med 2033, til finansministeren
2564186_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Væksten i det demografiske træk i 2024-2033
fordelt på sektorer
2024
Vækst i mia. kr. (2022-priser)
Kommuner
Regioner
Stat
1�½
1
�½
1�½
1
�½
1
¼
2
1
¼
¾
¼
2�½
¾
¼
2�½
¾
0
¾
0
�½
0
2�½
�½
0
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
Akkumuleret vækst i mia. kr.
(2022-priser)
Kommuner
Regioner
Stat
1�½
1
�½
3
2
¾
3
7
1�½
11¾
5�½
14¼
2
17
2
19�½
7�½
2
22¼
8
Anm.: Det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt på kommuner, regioner og stat. Finansmini-
steriet foretager imidlertid med usikkerhed en grov fordeling af udgiftsområderne på det individuelle offent-
lige forbrug
(Kommuner:
Folkeskole, dagtilbud, hjemmehjælp, plejehjem, handicapområdet, personer med sær-
lige behov og beskæftigelsesindsats.
Regioner:
Hospitaler, sygesikring og medicin.
Stat:
Undervisning (bl.a.
gymnasier og videregående uddannelse, men ekskl. folkeskole) og kultur, fritid mv). Det kollektive offentlige
forbrug fordeles med 2/3 til staten og 1/3 til kommunerne. Der indregnes således ikke kollektivt offentligt
forbrug til den regionale sektor. Kollektivt forbrug til forsvar indregnes særskilt under staten. Endeligt er
øvrige sociale udgifter og øvrige sundhedsudgifter beregningsteknisk fordelt mellem sektorerne. Det bemær-
kes desuden, at fx kommunernes serviceudgifter vedrører de offentlige udgifter i
budgetmæssig/regnskabsmæssig
sammenhæng,
mens det offentlige forbrug er en udgiftspost i
nationalregnskabsmæssig sammenhæng.
Der er således
ikke en direkte sammenhæng mellem opgørelsen af kommunernes serviceudgifter og opgørelsen af det of-
fentlige forbrug
og dermed det demografiske træk
i nationalregnskabet.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025,
august 2021 og egne beregninger
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister