Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2580646_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 31.
marts 2022 stillet efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF)
Spørgsmål
Hvad agter ministeren at gøre ved udfordringen i, at lavindkomstfamilier rammes
relativt hårdere af de stigende energi- og fødevarepriser?
Svar
Alle danskere kommer til at mærke til de stigende energi- og fødevarepriser. Det
er Regeringens fokus på kort sigt at hjælpe de lavindkomstfamilier, der relativt set
rammes hårdest af de stigende priser, men det vil ikke være muligt at kompensere
alle. Regeringen har på den baggrund indgået aftale med Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Kristendemokraterne og Alternati-
vet om en skattefri varmecheck på 6.000 kr. til husstande med årlig husstandsind-
komst under 650.000 kr. og en varmekilde, der er ramt af høje prisstigninger. Var-
mechecken bliver udbetalt august og september. Regeringen følger udviklingen
nøje og anerkender, at der kan blive behov for mere hjælp ud over de allerede
vedtagne initiativer.
Regeringens seneste udspil omfatter en ekstraordinær hjælpepakke målrettet de
mest økonomisk sårbåre, der har størst behov for hjælp. Konkret foreslår Rege-
ringen at hæve den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) med 5.000 kr. efter
skat i 2022 (hvilket omfatter 290.000 danskere, der i dag modtager ældrecheck),
hæve befordringsfradraget samt give et mindre engangsbeløb til førtidspensioni-
ster, der ikke har mulighed for at arbejde mere i 2022. For Regeringen er det vig-
tigt, at pakken holdes inden for en økonomisk ramme på to til tre milliarder kro-
ner, samt at pakken er fuldt finansieret. Regeringen forhandler i øjeblikket med
Folketingets partier om den økonomiske hjælpepakke.
Situationen med stigende energi- og fødevarepriser medfører en vanskelig balan-
cegang i den økonomiske politik, idet mulige tiltag til at understøtte efterspørgsel
og aktivitet på kort sigt typisk vil forstærke inflationspresset yderligere. Det vil så-
ledes generelt ikke være muligt at opveje en aktivitetsnedgang, som følger af redu-
ceret udbud via efterspørgselspolitik. Regeringens seneste udspil sigter på at holde
en fornuftig balance mellem målrettet og midlertidig hjælp til dem, der er hårdest
ramt af inflationen, og samtidig undgå unødigt at puste til inflationen
hvilket i
øvrigt er i tråd med OECD’s generelle anbefalinger.
Derfor holdes Regeringens
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm. om, hvad ministeren vil gøre ved udfordringen i, at lavindkomstfamilier rammes relativt hårdere af de stigende energi- og fødevarepriser, til finansministeren
Side 2 af 2
forslag til en beskeden hjælpepakke, sammenlignet med en række andre EU-lande,
der ikke har en nævneværdi effekt på inflationen, da den kun er målrettet særligt
ramte grupper. Det vil i den forbindelse være en vigtig opgave for både finans- og
pengepolitikken i Europa at sikre, at inflationsforventningerne forbliver velforan-
krede. Det vil skabe de bedste forudsætninger for, at der igen etableres stabil lav
inflation foreneligt med lav ledighed.
Den umiddelbart mest oplagte løsning på de kraftigt stigende gaspriser er en hur-
tig omstilling til grøn energi. Både fordi det, af hensyn til miljøet, er den vej, vi
skal, men også fordi den seneste tids udvikling med al tydelighed har vist, at af-
hængighed af Russisk gas udgør en sikkerhedsrisiko. Det er desværre ikke muligt
at udfase afhængigheden af gas fra den ene dag til den næste, men der kan sættes
yderligere fart på omstillingsprocessen. Regeringen har derfor præsenteret et ud-
spil,
Danmark kan mere II,
der skal sætte mere fart under den grønne omstilling,
sikre mere vedvarende energi, udfasning af gasfyr og hurtigere uafhængighed af
russisk gas. Dette vil både være til gavn for klimaet, sikkerheden og den enkelte
forbruger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister