Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2566010_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 202 (Alm. del) af 25.
marts 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om beregningen af den langsigtede finanspolitiske
holdbarhed påvirkes væsentligt af en række usikre faktorer, og om denne usikker-
hed fordrer forsigtighed med at gældsfinansiere offentligt forbrug med henvisning
til fremtidige overskud?
Svar
Den finanspolitiske holdbarhed vurderes på baggrund af en langsigtet beregnings-
teknisk fremskrivning af dansk økonomi givet politisk aftalte tiltag. I den seneste
fremskrivning
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025,
august 2021 vur-
deres den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) til 1,1 pct. af BNP. Forløbet
afspejler blandt andet en årrække efter 2025, hvor demografisk modvind gradvist
vil øge det offentlige underskud under de beregningstekniske antagelser, hvilket
modsvares af gradvist stigende offentlige overskud efter 2060.
Fremskrivningen er generelt behæftet med usikkerhed, og usikkerheden vokser jo
længere ud i fremtiden, der fremskrives. Der knytter sig usikkerhed til en række af
fremskrivningens forudsætninger, herunder den underliggende befolkningsfrem-
skrivning. Usikkerhederne vender begge veje.
I praksis tilrettelægges den mellemfristede finanspolitik ikke kun efter den finans-
politiske holdbarhedsindikator, men efter et mellemfristet saldomål (aktuelt struk-
turel balance i 2025), der blandt andet er sat ud fra hensyn til at sikre en god ind-
flyvning til den såkaldte hængekøjeperiode i nogle årtier efter 2025 og hensyn til at
have manøvrerum til at understøtte økonomien i tilfælde af tilbageslag inden for
budgetlovens rammer. Der er i forhold til den finanspolitiske holdbarhed princi-
pielt ikke nogen grund til at sigte efter en holdbarhedsindikator, der er højere end
nul, og når der i den aktuelle fremskrivning (med en strukturel saldo på 0 i 2025
og -0,7 pct. af BNP i 2030) er en positiv holdbarhedsindikator, er det isoleret set
udtryk for en mere forsigtig finanspolitisk planlægning, end hvis man kun sigtede
efter en holdbarhedsindikator på nul.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 202: MFU spm. om beregninger af den langsigtede finanspolitiske holdbarhed påvirkes væsentlig af en række usikre faktorer, til finansministeren
2566010_0002.png
Side 2 af 3
I
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
af 6. marts 2022 fremgår det, at det
som led i den mellemfristede økonomiske planlægning i en 2030-plan vil være
hensigtsmæssigt at sigte efter et offentligt underskud på omkring 0,5 pct. af BNP.
Hvis der i den seneste fremskrivning
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter
2025,
august 2021 indarbejdes et beregningsteknisk underskud på 0,5 pct. af BNP
i 2030 (i stedet for de tidligere nævnte 0,7 pct. af BNP som følger af demografisk
modvind mv. under de gængse beregningstekniske forudsætninger) vil det alt an-
det lige indebære en positiv holdbarhedsindikator på ca. 1,2 pct. af BNP. Der er
imidlertid ikke tale om, at der i forløbet
dermed reelt ”gældsfinansieres offentligt
forbrug med henvisning til fremtidige overskud”. Det skyldes, at et forløb med
underskud på omkring 0,5 pct. af BNP i 2030 er foreneligt med en uændret lav
gældskvote i pct. af BNP (endda en vis offentlig finansiel nettoformue).
Når BNP vokser
som følge af stigende produktivitet, almindelig inflation og
voksende arbejdsstyrke
så falder gælden i pct. af BNP, hvis der er balance på
den offentlige saldo
1
. Der er derfor plads til moderate underskud samtidig med at
gælden er stabil i pct. af BNP. Det er gælden i pct. af BNP, der er det relevante for
finanspolitikkens holdbarhed og statens solvens.
Danmark har ført en ansvarlig finanspolitik og benyttet de seneste årtiers relativt
gunstige demografi og høje indtægter fra Nordsøen til at reducere den offentlige
gæld til et lavt niveau. Et krav om strukturel balance også i perioden efter 2025
ville føre til yderligere opbygning af offentlig nettoformue og yderligere øge den
finanspolitiske holdbarhed
og ville grundlæggende indebære, at generationerne i
hængekøjeårene skulle betale mere i skat eller modtage mindre offentlig service
end påkrævet for finanspolitisk holdbarhed og lav offentlig nettogæld. Det ville
således betyde, at nogle generationer stilles ringere end andre, blot fordi de er en
del af nogle relativt små årgange på arbejdsmarkedet. Højere skatter eller mindre
offentlig service ville i den situation reducere årgangenes velstand og velfærd unø-
digt.
I praksis håndteres usikkerheder i den finanspolitiske planlægning derudover ved
at den mellemfristede fremskrivning opdateres 2 gange om året med nye informa-
tioner, herunder opdateret befolkningsfremskrivning, nye aftalte politiske tiltag,
eksterne forudsætninger om oliepris og renter mv. I det omfang nye informationer
ændrer fremskrivningen vil det afspejles i vurderingen af den finanspolitiske hold-
barhed og det vil kunne påvirke det finanspolitiske råderum inden for det mellem-
fristede saldomål.
Med venlig hilsen
Det relevante gældsbegreb er her den rentebærende nettogæld i pct. af BNP, dvs. den offentlige finansielle
nettoformue ekskl. ejerandele.
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 202: MFU spm. om beregninger af den langsigtede finanspolitiske holdbarhed påvirkes væsentlig af en række usikre faktorer, til finansministeren
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister