Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2560798_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 198 (Alm. del) af 24.
marts 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på L 1 -
spørgsmål 13, således at initiativet ”Pulje til
skattelettelser” følger de fremlagte prioriteter? Følgende fremgår eksplicit i udspil-
let: ”Venstre lægger sig endnu ikke fast på, hvilke yderligere skattelettelser
vi vil
prioritere i 2022, men udgangspunktet er skattelettelser, der gør det mere attraktiv
at arbejde
fx ved at hæve beskæftigelsesfradraget udover de 1.000 kr., som vi fo-
reslår.”
Svar
Besvarelsen tager udgangspunkt i fordelingsvirkninger af Venstres finanslovsprio-
riteter for 2022 opgjort i svar på Finansudvalgets spørgsmål til L 1 nr. 13 af 29.
november 2021, hvor fordelingsvirkningerne er målt ved virkning på disponibel
indkomst fordelt på indkomstdeciler og
–percentiler.
Det antages i denne besva-
relse, at
Pulje til yderligere skattelettelser
udmøntes i en forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag frem for en forhøjelse af topskattegrænsen.
Initiativerne i Venstres finanslovsprioriteter for 2022 kan opdeles i tre kategorier:
1) Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster, 2) Initiativer,
der vedrører forbrugsafgifter, og 3) Initiativer, der er målrettet erhvervslivet.
I besvarelsen indgår kun en fordelingsvirkning af initiativer, som skønnes at have
en direkte virkning på de disponible indkomster. Fordelingsvirkninger af ændret
afgiftsbetaling og af initiativer målrettet erhvervslivet, der gennem nedvæltning in-
direkte påvirker de disponible indkomster, fremgår af de tidligere opgørelser i svar
på Finansudvalgets spørgsmål til L 1 nr. 13.
Initiativer med direkte virkning på de disponible indkomster
Finanslovsprioriteterne indeholder en række initiativer, som enten påvirker ydel-
sessystemet, indkomstbeskatningen eller på anden måde har umiddelbar virkning
på de disponible indkomster. Disse initiativer er:
Fra elementet ”Jobvækst i en grøn omstilling”:
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Afskaffelse af seniorjobordningen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på L 1 - spørgsmål 13, til finansministeren
Side 2 af 4
Afskaffelse af modregning af partners arbejdsindkomst i folke-, senior- og før-
tidspension
Afskaffelse af modregning af egen arbejdsindkomst i folkepension
Forhøjelse af skattefri seniorpræmier
Mere rimelig dimittendsats for dagpenge
Forhøjet fribeløb for studerende
Lavere aktivitetstillæg til kontanthjælpsmodtagere
Afskaffelse af den almindelige grønne check for ikke-pensionister
Forhøjelse af den supplerende grønne check for børn
Forhøjet loft for investorfradrag (iværksætterudspil)
Forhøjet loft på aktiesparekonto (iværksætterudspil)
Tilbagerulning af forøgelsen af bo- og gaveafgiften for virksomhedsarvinger
Pulje til yderligere skattelettelser
Fra elementet ”En stram og konsekvent udlændingepolitik”:
Lavere integrationsydelse
Opholdskrav for dagpenge
Fra elementet ”En fornyet offentlig sektor med mennesket i centrum”:
Afskaffelse af tidlig pension
I besvarelsen er det lagt til grund, at det maksimale beskæftigelsesfradrag hæves
fra 41.600 kr. til 42.600 kr. i 2022 som del af initiativet
Forhøjelse af beskæftigelsesfra-
draget.
Dertil hæves det maksimale beskæftigelsesfradrag yderligere til 47.900 kr. i
2022 ved hjælp af midlerne fra
Pulje til yderligere skattelettelser,
svarende til en prove-
nuvirkning efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,24 mia. kr.
I overensstemmelse med den sædvanlige metode til opgørelse af fordelingsvirk-
ninger medregnes alene de umiddelbare virkninger på de disponible indkomster.
Det betyder, at eventuelle adfærdsvirkninger ikke er medtaget i opgørelserne af
fordelingsvirkninger.
Initiativerne skønnes samlet set at sænke de disponible indkomster med 1,30 pct.
for personer i 1. indkomstdecil, mens de disponible indkomster øges med 0,51
pct. for personer i 10. indkomstdecil. Gevinsten ved Venstres finanslovprioriteter
for 2022 skønnes at være størst for personer i 9. indkomstdecil,
jf. tabel 1.
Isoleret set har forhøjelsen af det maksimale beskæftigelsesfradrag størst betyd-
ning for den øvre del af indkomstfordelingen. For personer i 1. indkomstdecil
medfører initiativet en stigning i disponibel indkomst på 0,01 pct., mens de dispo-
nible indkomster øges med 0,24 pct. for personer i 9. indkomstdecil.
Den samlede direkte virkning på disponibel indkomst vil være anderledes, hvis det
forudsættes, at
Pulje til yderligere skattelettelser
udmøntes i en forhøjelse af topskatte-
grænsen, se
tabel 1
under
FIU L 1 spg. 13.
I dette tilfælde vil den direkte virkning
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på L 1 - spørgsmål 13, til finansministeren
2560798_0003.png
Side 3 af 4
udgøre 0,84 pct. for personer i 10. indkomstdecil, mens den midterste del af ind-
komstfordelingen vil opleve en mindre fremgang i deres disponible indkomster.
Virkningen er uændret for personer i det 1. indkomstdecil.
Tabel 1
Direkte virkning på de disponible indkomster af Venstres finanslovsprioriteter for 2022 fordelt på
indkomstdeciler
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
decil decil decil decil decil decil decil decil decil decil
Pct. af disponibel indkomst
Direkte virkning på disponibel indkomst
Heraf forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag til 47.900 kr.
1)
-1,30 -0,37 -0,14 -0,03 0,11 0,29 0,49 0,63 0,69 0,51
0,01 0,02 0,04 0,08 0,13 0,20 0,23 0,24 0,24 0,17
FIU L 1 spg. 13
Direkte virkning på disponibel indkomst
-1,30 -0,39 -0,17 -0,10 0,01 0,16 0,39 0,60 0,81 0,84
Heraf forhøjelse af topskattegrænsen til 596.500 kr. 0,01 0,00 0,01 0,01 0,03 0,07 0,13 0,21 0,36 0,50
Anm.: Fordelingsvirkningerne er opgjort ud fra den familieækvivalerede disponibel indkomst. Virkningerne af
initatiativerne i Venstres finanslovsprioriteter for 2022 er opgjort enkeltvis og beregnet på baggrund af
forskelligt datagrundlag. Den samlede direkte virkning på disponibel indkomst skal derfor fortolkes varsomt.
1)
Inkluderer virkning af
Pulje til yderligere skattelettelser
på 1,25 mia. kr. udmøntet til at hæve det maksimale
beskæftigelsesfradrag udover de 1.000 kr., som er foreslået som del af initiativet
Forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag samt svar på Finansudvalgets spørgsmål til L 1 nr. 13 af 29.
november 2021.
For personer i de ti øverste percentiler skønnes finanslovsprioriteterne samlet set
at bidrage til at øge de disponible indkomster med mellem 0,32-0,84 pct., hvis det
forudsættes, at
Pulje til yderligere skattelettelser
udmøntes i forhøjet beskæftigelsesfra-
drag,
jf. tabel 2.
Hvis midlerne i stedet var udmøntet til en forhøjelse af topskatteskattegrænsen,
skønnes det, at personer i de ti øverste percentiler vil opnå en stigning i disponibel
indkomst på 0,51-1,03 pct.
Tabel 2
Direkte virkning på de disponible indkomster af Venstres finanslovsprioriteter for 2022 fordelt på
indkomstpercentiler
91. 92. 93. 94. 95. 96. 97. 98. 99. 100.
per- per- per- per- per- per- per- per- per- per-
centil centil centil centil centil centil centil centil centil centil
Pct. af disponibel indkomst
Direkte virkning på disponibel indkomst
Heraf forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag til 47.900 kr.
0,72 0,74 0,76 0,78 0,80 0,82 0,84 0,82 0,74 0,32
0,24 0,24 0,23 0,23 0,22 0,21
0,2 0,18 0,15 0,06
FIU L 1 spg. 13
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil opdatere svaret på L 1 - spørgsmål 13, til finansministeren
2560798_0004.png
Side 4 af 4
Direkte virkning på disponibel indkomst
0,97 0,92 1,02 0,93 0,93 0,96 1,03 1,00 0,83 0,51
Heraf forhøjelse af topskattegrænsen til 596.500 kr. 0,48 0,50 0,53 0,55 0,58 0,61 0,64 0,64 0,59 0,26
Anm.: Se anmærkninger til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag samt svar på Finansudvalgets spørgsmål til L 1 nr. 13 af 29.
november 2021.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister