Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2561215_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 194 (Alm. del) af 21.
marts 2022
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort dansk BNP
hypotetisk set
ville være i
dag, hvis der hhv. de sidste 10, 20, 30, 40 og 50 år var gennemført politiske initia-
tiver med virkning på strukturelt BNP i Danmark i samme omfang og tempo, som
tilfældet har været siden folketingsvalget i 2019, dvs. initiativer, som i årene siden
2019 kun har bidraget med marginale effekter på strukturelt BNP? Ministeren be-
des opgøre BNP i de tilfælde i kroner og øre og sammenholde det med den fakti-
ske situation.
Svar
I
tabel 1
er vist virkningen på strukturelt BNP af gennemførte politiske tiltag siden
2001, der samlet skønnes at øge strukturelt BNP med ca. 11�½ pct. svarende til ca.
290 mia. kr. i 2025 (2022-niveau).
Tabel 1
Gennemførte politiske tiltags virkning på strukturelt BNP i 2025 fordelt på regeringsperioder siden
2001
Pct. af strukturelt BNP
2001-2011 (V, KF)
- heraf Velfærdsaftalen, 2006
- heraf Aftale om senere tilbagetrækning, 2011
2011-2015 (S, RV, SF/S, RV)
2015-2019 (V/V, LA, KF)
2019-2022 (S)
1)
I alt 2001-2022
8,8
3,4
1,9
2,0
0,8
-0,1
11,5
Anm.: Der knytter sig usikkerhed til vurderinger af reformer og øvrige politiske tiltag. Det gør sig også gældende
når virkningerne af de enkelte tiltag akkumuleres over regeringsperioder. De viste virkninger tager
udgangspunkt i de vurderinger, der blev udarbejdets i forbindelse med at de enkelte aftaler blev indgået. Der
indgår både virkninger fra ændringer i strukturel beskæftigelse og produtivitet. Tallene er afrundede til en
decimal. 1) Opgørelsen i indeværende regering løber frem til og med
En ny reformpakke for dansk økonomi.
Elementer fra denne aftale træder i kraft efter 2025. Inkl. disse elementer skønnes virkningen på strukturelt
BNP til 0,0 pct. i indeværende regeringsperiode.
Kilde: Økonomiske Analyse: Reformer har styrket dansk økonomi, Finansministeriet (2018), de respektive
aftaletekster og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om, hvordan Danmark i det hypotetiske scenarie ville placere sig på OECD’s liste over de mest velhavende lande, til finansministeren
2561215_0002.png
Side 2 af 3
Det er karakteristisk, at de største virkninger på strukturelt BNP ligger i den første
regeringsperiode (2001-2011)
og navnlig er knytter til de gradvise forhøjelser af
efterløns- og folkepensionsalderen. Virkninger af tiltag på strukturelt BNP over de
efterfølgende regeringsperioder er gradvist faldende. Det skyldes mange forhold,
men set over en længere reformperiode
som Danmark har gennemløbet
er det
naturligt at potentialet for yderligere reformer gradvist mindskes.
En reform
eller en tidsperiode
med negativ virkning på strukturelt BNP kan
ikke fagligt meningsfuldt blot skaleres tilbage i tid med en given faktor og tages
som udtryk for en fortolkelig
eller for den sags skyld realistisk
marginalbe-
tragtning. Beregninger af effekter på BNP må bygge på konkrete tiltag. Det er så-
ledes ikke meningsfuldt at beregne effekten på BNP af hypotetisk at gennemføre
givne tiltag igen og igen over en årrække.
Danmark er blandt de mest velstående lande målt ved BNP pr. indbygger
1
,
jf. Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 195 af 21. marts 2022.
I 2020 er Danmark rangeret på en
4. plads blandt de 10 mest velstående OECD-landene (ekskl. Irland og Luxem-
bourg) med et BNP pr. indbygger (opgjort i løbende priser og løbende købekrafts-
paritet) på ca. 60.200 USD,
jf. tabel 2.
Danmark er alene overgået af Schweiz, USA
og Norge.
Tabel 2
BNP pr. indbygger for de 10 mest velstående OECD-lande i 2020
USD, løbende priser, løbende PPP
1. Schweiz
2. USA
3. Norge
4. Danmark
5. Holland
6. Østrig
7. Australien
8. Sverige
9. Tyskland
10. Island
71.700
63.300
62.700
60.200
59.300
55.700
55.600
55.100
54.800
53.600
Anm.: Irland og Luxembourg er ikke inkluderet i opgørelsen, da deres BNP pr. indbygger ikke er sammenligneligt
med de øvrige OECD-lande. OECD har 36 medlemslande.
Kilde: OECD
Selvom BNP pr. indbygger ofte anvendes, er BNI pr. indbygger et mere præcist velstandsmål, fordi nettoka-
pitalindkomst mv. fra udlandet også indgår. Da Danmark har udlandsformue og positiv nettokapitalindkomst
fra udlandet er BNI i Danmark højere end BNP.
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om, hvordan Danmark i det hypotetiske scenarie ville placere sig på OECD’s liste over de mest velhavende lande, til finansministeren
Side 3 af 3
Danmarks relative placering i et enkelt år skal fortolkes med forsigtighed. Fx kan
den påvirkes af, hvor i et konjunkturforløb Danmark befinder sig relativt til de
lande, der har omtrent samme velstandsniveau.
Ikke desto mindre
og trods usikkerhed
kan det godt rent hypotetisk lægges til
grund, at Danmarks BNP pr. indbygger i fravær af de gennemførte reformer (jf.
tabel 1) ville være relativt lavere. Hvis det fx lægges til grund at reformerne vækst-
bidrag i 2020 er ca. 10 pct. (fordi de ovenstående reformer ikke er fuldt implemen-
terede i 2020
og dermed ikke har opnået den fulde 2025-virkning) kan det groft
skønnes at Danmarks BNP pr. indbygger i fravær af gennemførte reformer i peri-
oden 2001-2022 ville reduceres fra ca. 60.200 USD til ca. 54.700 USD i 2020. Det
vil svarer til, at Danmark rangering blandt de mest velstående OECD-lande svæk-
kes fra den aktuelle 4. plads til den 10. plads, der i 2020 indtages af Island.
Det skal bemærkes, at et væsentligt sigte med de seneste godt 20 års reformer har
været at styrke de offentlige finanser. I fravær af de gennemførte reformer ville det
have været nødvendigt på andre måder at have konsolideret de offentlige finanser.
Det kunne fx være sket ved gennemførelse af andre reformer, reducerede offent-
lige udgifter eller forhøjede skatter. Disse tiltag ville også kunne påvirke strukturelt
BNP.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister