Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2554098_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 189 (Alm. del) af 18.
marts 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at ændre på kontanthjælpssystemet, så
kontanthjælpsydelsen nedsættes til integrationsydelsesniveau efter hhv. 1, 2 og 3 år
på kontanthjælp? Der bedes opgjort effekter i 2030 og 2035 på de offentlige finan-
ser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og
adfærd) og på arbejdsudbud og BNP.
Svar
Tabel 1 viser udvalgte ydelsesniveauer for hhv. kontanthjælpsmodtagere, uddan-
nelseshjælpsmodtagere og modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse mv. (SHO-ydelse), som de ser ud med gældende regler.
Tabel 1
Udvalgte ydelsesniveauer for hhv. kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere og
modtagere af SHO-ydelse
Kr. pr. måned, 2022-pl
Kontanthjælps-
modtagere
Jobparat
Enlige forsørgere over 30 år
Forsørgere over 30 år
Ikke-forsørgere over 30 år
Enlige forsørger under 30 år
Forsørgere under 30 år
25-29 år, udeboende
25-29 år, hjemmeboende
Under 25 år, udeboende
Under 25 år, hjemmeboende
15.570
15.570
11.716
14.882
10.412
7.552
3.644
7.552
3.644
Uddannelseshjælpsmodtagere
SHO-ydelses-
modtagere
Jobparat/
aktivitetsparat
12.456
8.716
6.228
12.456
8.716
6.228
2.683
6.228
2.683
Aktivitetsparat Uddannelsesparat
15.570
15.570
11.716
15.569
15.571
11.717
11.718
7.552
3.644
-
-
-
12.840
8.986
6.420
2.766
6.420
2.766
Aktivitetsparat
-
-
-
15.571
15.571
11.716
11.715
7.552
3.643
Anm.: Der er ikke tale om en fuldtømmende liste.
Der er spurgt til de økonomiske konsekvenser ved at nedsætte kontanthjælpsydel-
sen til SHO-ydelse for kontanthjælpsmodtagere, der har været i kontanthjælpssy-
stemet i mere end hhv. 1, 2 og 3 år. I besvarelsen er det forudsat, at ydelsesreduk-
tionen gælder både kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, der har været
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm. om effekterne af at ændre på kontanthjælpssystemet, så kontanthjælpsydelsen nedsættes til integrationsydelsesniveau efter hhv. 1, 2 og 3 år på kontanthjælp, til finansministeren
2554098_0002.png
Side 2 af 2
i kontanthjælpssystemet i mere end hhv. 1, 2 og 3 år. Ancienniteten er opgjort
som summen af alle perioder på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller SHO-ydelse
mv. indtil første gang, der observeres mindst 4 uger uden relevant ydelse.
Det skønnes med nogen usikkerhed, at en nedsættelse af kontanthjælps- og ud-
dannelseshjælpsydelsen til SHO-ydelse for kontanthjælps- og uddannelseshjælps-
modtagere, der har været i kontanthjælpssystemet i mere end 1 år, har en positiv
virkning på den strukturelle saldo på ca. 2,6 mia. kr. efter skat, tilbageløb og ad-
færd i 2030 samt en positiv arbejdsudbudsvirkning på ca. 1.800 fuldtidspersoner
og en positiv virkning på BNP på ca. 1,3 mia. kr.,
jf. tabel 2.
En nedsættelse af kontanthjælps- og uddannelseshjælpsydelsen til SHO-ydelse ef-
ter 3 år i kontanthjælpssystemet skønnes med nogen usikkerhed at have en positiv
virkning på den strukturelle saldo på ca. 1,6 mia. kr. efter skat tilbageløb og adfærd
i 2030, og der skønnes en positiv arbejdsudbudsvirkning på ca. 1.000 fuldtidsper-
soner samt en positiv virkning på BNP på ca. 0,7 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved at nedsætte kontanthjælps- og uddannelseshjælpsydelsen til SHO-
ydelse efter hhv. 1, 2 og 3 år i kontanthjælpssystemet
Model 1 (ancienni-
tetsgrænse 1 år)
Mia. kr., 2022-pl
Virkning på strukturel saldo
Umiddelbar virkning
Virkning efter skat og tilbageløb
Virkning efter skat, tilbagelød og adfærd
Virkning på arbejdsudbud (1.000 fuldtidsperso-
ner)
Virkning på BNP
3,9
1,9
2,6
3,8
1,8
2,6
3,2
1,6
2,1
3,1
1,5
2,1
2,4
1,2
1,6
2,4
1,2
1,5
2030
2035
Model 2 (ancienni- Model 3 (ancien-
tetsgrænse 2 år) nitetsgrænse 3 år)
2030
2035
2030
2035
1,8
1,3
1,8
1,3
1,4
1,0
1,4
1,0
1,0
0,7
1,0
0,7
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 mio kr. og nærmeste 1.000 fuldtidspersoner. Beregningerne er foretaget
med udgangspunkt i befolkningssammensætningen i 2017, som er omregnet til strukturelt niveau. Ancienni-
teten er opgjort som summen af alle perioder på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller SHO-ydelse mv. indtil
første gang, der observeres mindst 4 uger uden relevant ydelse.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Der er i beregningerne lagt til grund at kontanthjælpsloftet nedjusteres svarende til
kontanthjælpsloftet for SHO-ydelsesmodtagere. Der er desuden indregnet afledte
virkninger på boligstøtte.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister